wat gebeurd er bij verlengen van een romp.

Stel je hebt een spantenplan van een schip,bv een opduwer in mijn geval.
Wil dezelfde spanten en dezelfde br en diepte behouden,maar een langere opduwer bekomen.

Ik dacht van alle tussenruimten tussen de spanten met 10 a 15% te vergroten.

Of,

de tussenruimtes te vergroten tussen de neus en achterste sectie(de tussenspanten).De voor en achterkant blijven dan origineel.

Wat gebeurd er dan?

Zal het vaargedrag erg veranderen?

hallo

als ja maar 15% verlengt gaat er niet veel verschil in zitten
ik zou de midden spanten nemen omdat daar geen verschil tussen twee spanten zit
de boeg en heck zou ik zo laten zoals ze zijn

gr raf

misschien een rare vraag, maar waarom zou je gaan je gaan verlengen als alles al op schaal is? Of kloppen je verhoudingen niet? Misschien handig om een foto van je schip te plaatsen zodat we ook kunnen zien waar we zouden kunnen verlengen indien nodig. Zet meteen de lengte er bij zoals ze nu is en de lengte die je graag wil bereiken ;)

Gr
Arjan

hallo
@arjan
hij heeft toch het type schip beschreven

#een opduwer in mijn geval.#
en om die langer te maken moet je de twee midden spanten nemen en deze verder uit elkaar zetten en tussen spanten maken
15% max is niet veel he
gr raf

verlengen

Als je het heel goed doe
Dan gebeurd er het volgende
Hij word langer dat is een
De zeeg word dieper in het midden dat is twee.
Het duurd langer eer de gang er in zit ,maar bij de opduwer zul je daar wienig van merken
Je moet altijd verlengen in het midden.
Tussen de spanten
Met gevolg dat je er een paar spanten bij moet maken
Het aantal licht natuurlijk bij hoeveel men verlengt
Hoe langer men verlengt hoe dieper de zeeg in het midden dus
Dus daar zit een grens aan
mvg
Frederik :D

Ik heb het echte antwoord nog niet gelezen.
Dus draag ik mijn steentje ook even bij aan dit verhaal.

Als je verlengt, komt je schip omhoog, je krijgt namelijk meer draagvermogen.
Je draaicirkel wordt door de toegenomen lengte groter dan eerder het geval was
De oorzaak van de wil van het schip eerder rechtdoor te willen dan een bocht te draaien vloeit voort uit de verlenging.

Gezegd is al dat je op de breedste twee spanten het schip moet doorhalen.
Of je de zeeg doorzet hangt af van waar je voorkeuren liggen.
Wil je draagvermogen en cuubs, dan laat je de boel rechtdoor lopen of zet er zelfs kalfdekken op.

Ga je voor de mooi en het modelbehoud? Dan zit er een beperking aan de verlenging, hoe langer je gaat, hoe dieper je zeeg wordt.
(en hoe minder water je aankunt, en hoe minder laadvermogen je hebt.)

waarom lees ik nu nergens dat je een boot/schip altijd moet verlengen op de 3 breedste punten???????dat is op dek,kim en vlak

groeten oase

hallo

de reden dat je dat nergens leest is gewoon dat deze benaming in modelbouw haast niet gebruikt wordt buiten het dek dan

gr raf

Bedankt voor de vele antwoorden.
Denk dat ik het best eens alles ga uitzetten met karton spanten en zien wat er gebeurd met sommige verlengingen.
Probleem van zo'n romp van een opduwer is dat er nergens een rechte kant aan is,alles is erg rond ,dus denk dat het nogal rare veranderingen zal opleveren.

Als er nergens een recht stuk in de romp is kan je beter je spanten verder van elkaar zetten, anders gaat de romp niet meer stroken.
Het vollume dat je zo wint is dan ook gemakkelijk te berekenen.

Dat was ook mijn eerste gedacht,alle spanten bv 10 % verder uit elkaar.
Dan moet de romp 10% langer worden maar ook iets slanker.

Daarmee krijg je geen iets langere romp,dan is alles vergroot.

Het is juist de bedoeling van een iets verlengde romp te krijgen.

Ik zie (buiten het mooi laten doorlopen van de zeeg) het probleem eigenlijk niet zo?

Je maakt de breedste spanten gewoon net zoveel na als je voor je verlenging nodig hebt. (en zolang de zeeglijn het toelaat)
De kop en de kont veranderen niet.

Wat je ook kan doen (dat is wel veel tekenwerk) is je kop en en kont vertekenen zodat deze hoger worden, je bent dan tot iets grotere lengte van je zeeg-probleem af...

Wat heb je? Een opduwer, toch?
En wat wil je bereiken? Een langere opduwer, of een luxe motor?

Een langere opduwer is geen punt. (die kun je best stiekem twee of zelfs drie spanten verlengen)

Als je van een opduwer een soort luxe motor wilt maken, dan moet je wel je kop en kont vertekenen.
Daarbij komt nog dat je zeeglijn iets minder diep loopt, dus moet je elk spant even goed bekijken en vertekenen. (en er het gros zelf tussen tekenen)
Dat ís even werk, maar zeker niet onmogelijk.

Wil eigenlijk een iets langere opduwer krijgen.
Enkel de romp dan,de kuip enz komen er niet in.
Het zal een gesloten dek met een opbouw worden.
denk om gewoon de afstanden tussen de spanten te vergroten en dan eens zien waar we komen.

Back