Secondelijm hoeven we geen discussie over te hebben, het is een bewezen lijm die goed werkt. Er vliegen in nederland honderden modellen rond die met louter secondenlijm in elkaar gezet zijn, en dat werkt prima. Een fabrikant als Top-Flite raadt het zelfs aan voor al hun bouwdozen. Ook voor grote kisten. Ik had een Cessna 182 van Top Flite, spanwijdte 2m03, en die was geheel met secondenlijm verlijmd zonder dat dat problemen opleverde. Ding is inmiddels verkocht.
Ideaal is het ook weer niet, maar de echt perfecte lijm bestaat niet. Voor de bouw van een fourstar zou ik zeker secondenlijm gebruiken, simpelweg omdat het de snelst en makkelijkst aan te brengen lijm is, en de nadelen van secondenlijm voor een fourstar niet zo van belang zijn. Je bouwt dat ding in een kwart van de tijd met secondenlijm vs bruislijm.
Bruislijm is echter ook prima, witte houtlijm is prima, epoxy.. het kan allemaal, werkt ook allemaal, het is maar net wat je eigen voorkeur is. Verhalen over dat een lijm niet goed is, of over werkend hout enz, is allemaal onzin.
De bruislijm van bison is een prima lijm waar je het hele ding mee kunt bouwen, het nadeel daarvan is alleen dat je langdurig moet klemmen en fixeren; dwz; daar waar het bij bv. secondenlijm in een paar seconden vastzit, heb je bij bruislijm al snel te maken met een paar uur inspannen in lijmklemmen, waardoor, zeker voor een beginner, het risico op scheefbouwen groter wordt.
Handig is het om dan nog een fijn vernevelende plantenspuit bij de hand te hebben, of een ietwat vochtig doekje, de bruislijm bruist en lijmt beter als de te verlijmen delen ietwat vochtig zijn.
Qua gereedschap mis ik op Johan's foto nog een martor of balsaschaafje. Is niet noodzakelijk, maar wél erg makkelijk.
Als je met bruislijm gaat werken, heb je ook nog veel meer lijmklemmen nodig, maar die kun je sowieso niet genoeg hebben, in alle soorten, vormen en maten. Hoe meer hoe beter.