Wat heb ik nodig

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door JDS73, 11 mrt 2021.

  1. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Hoi allemaal.

    Na mijn fascinatie voor historische zeilschepen ben ik erachter gekomen dat er ook hele mooie varende modellen zijn(historisch of niet historisch).
    Ik heb nu 2 statische modellen gebouwd en ik ben met een 3e bezig.
    Maar het lijkt mij ook heel mooi om een varend model te bouwen.
    Deze hoeft niet persee historisch te zijn. Het mag ook een kotter of sleper zijn. Ik ben en blijf een halve Scheveninger en ben ook gek op vissersboten.
    Maar ik heb totaal 0,0 ervaring met het bouwen van varende modellen.
    Kan iemand mij vertellen wat een leuk model is om mee te beginnen en wat ik allemaal nodig heb om dit tot een mooi eind resultaat te volbrengen.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Kijk eens rond op de site van Aeronaut: https://aero-naut.de/product-category/schiffsmodelle/ om een idee te krijgen van wat er op de markt is en wat jij leuk vindt.
    Ook de afdeling bouwverslagen op het forum is een bron van inspiratie.

    Wat je in ieder geval nodig hebt voor een varend model, is een afstandsbesturing, ontvanger, batterij, regelaar voor de motorsnelheid en draairichting, een servo voor het roer.
    Wat je er aan extra functies op wilt zetten, zoals verlichting, werkende ankerlier, geluidmodule, enz. is aan jou.

    Groeten, Jan.
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.040
    Locatie:
    Brugge
    en voor zover niet reeds inbegrepen in de kit: motor, motorsteun, koppeling, schroefas, schroef, roerkoning, roer en roerhevel.

    Succes met de zoektocht.
     
  4. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik heb een beetje rond zitten kijken en er is genoeg te vinden. Ik ga ermee aan de gang..
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En ga eens kijken bij de Haagse Modelbouwclub:
    https://www.hmbc.nl/
    Er varen daar een aantal zeilschepen rond; modellen van 'oude' zeilschepen, aangepast voor RC. Er is veel know how aanwezig, kijk maar eens naar de foto's van hun vloot.

    Eén van de zaken waar je bijvoorbeeld rekening mee moet houden is het feit dat een 'valse kiel' onder je model nodig zal zijn.
    Modelzeilschepen hebben een verhoudingsgewijs grotere kiel nodig (en verhoudingsgewijs meer gewicht).
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Gemiddeld is het ballastaandeel van een modelzeilboot 60% van het totaal gewicht, dat is bij een wedstrijdmodel gemakkelijker te realiseren dan bij een historisch schaalmodel, waar méér opbouw soms uiterst lichte bouw vereist, wil de boel niet veel de diep liggen en/of bescheiden zeilprestaties hebben.
    Groter is in dit verband beter.

    Groeten, Jan.
     
  7. JDS73

    JDS73 Moderator team

    Lid geworden:
    15 apr 2020
    Berichten:
    874
    Locatie:
    Den Bosch
    Het wordt geen historisch model denk ik.
    Ik heb een beetje zitten zoeken en ik vind de Smit Nederland of Rotterdam wel heel mooi. Maar het gaat nog wel even duren voor ik iets ga bouwen op RC gebied.
    Ik ben nu nog bezig met een statisch model. De HMS Endeavour van Artesania Latina en daar ben ik nog wel een aantal maanden aan bezig.
    Ik ben mezelf nu flink aan het oriënteren wat voor onderdelen, motoren enz. nodig heb.
    Omdat ik totaal niet weet wat ik moet aanschaffen doe ik dat liever te vroeg dan te laat.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2021

Deel Deze Pagina