Wat heb je nodig om turbine te vliegen?

Burp

Forum veteraan
Heren,

In veel subfora staan stickys met uitleg en handige informatie over wat er te vinden is en hoe te starten etc. Hier in het turbine deel is dat er eigenlijk niet.

Ik volg vele draadjes met interesse en ben zo de basis wel een beetje te weten gekomen. Na flink lopen zoeken ben ik een dergelijk informatiedraadje niet tegen gekomen. Is er iemand die dit zou willen maken?

Antwoord op vragen als:

Wat is de basis voor turbinevliegen in de modelbouw
Werking
Wat heb je nodig
Waarvoor zijn de verschillende onderdelen
etc.

Ik zou daar graag een sticky van maken met deze waardevolle input. Aan kennis geen gebrek heb ik al gezien. Nu nog iemand die deze handschoen op zou willen pakken ;)

Ja, dit is een vraag waar veel verschillende antwoorden op mogelijk zijn.
Het risico is groot dat er een discussie gaat ontstaan die voor jou weer veel onzekerheden kan creeren.

Maar laat ik beginnen.

1) Goede vliegervaring met snelle modellen (laagdekkers)
2) Een vliegclub waar je met Turbinekisten mag en kan vliegen
3) Een Jet die voor de instap in Turbinevliegen geschikt is (en hier kunnen we beter niet gaan discusieren. (voorbeelden: FlyEagleJet Trainer ;) of een formost of boomerang)
4) Een betrouwbare Turbine en vooral veel begeleiding van een Turbinevlieger.

Ik zou ter orrientatie eens wat Turbine meetings of shows/weekenden wanneer er ergens gevlogen wordt gewoon komen kijken, luisteren en praten.

Ik hoop dat je hieraan iets hebt...

Groetjes,

Cliff

inderdaad, ik denk dat veel mensen al terugdeinzen als je ze verteld wat het kost :p

beetje turbine kost tussen de 1500 tot 3000 euro ofso? en ja, dan moet je nog gaan vliegen. Als je wilt varen/rijden, kost het nog meer...

ik kan me vergissen, maar de meeste mensen bouwen hier de turbine zelf??
misschien interessant om een poll te openen :p

Gr. Rik

Gaan we weer, iedereen denk dat turbine vliegen handen vol geld kost en je dus echt krom moet liggen hiervoor.

Niets is minder waar, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Mijn eerste turbine jet de Formost heeft alles bij elkaar zo`n 1700 euro gekost.
- Formost bouwdoos 2de hands nieuw op de kop getikt, incl, retracts, en modificatie set,
- P80 2de handjes, wel met wat licht hulp nagekeken,
- wielpoten/velgen zelf gedraaid uit alu,
- bandjes kosten niks,
- paar goede servo`s erin,
- beetje bouwen/modificeren,
- en Klaar ;-)

Alleen wilt niemand dat geloven als je op het veld naast 3d kisten staat waarvan alleen de motor al 500 + euro heeft gekost.

Kijk dat je daarna overgaat naar wat groters, snellers, duurder is wat anders, maar de instap hoeft echt niet duur te zijn, er is zat 2de hands spul op de markt maar je moet zelf ook een beetje technisch zijn.

Duur hoeft niet nee.
ik heb vandaag zelf een FOD screen geknutseld.
Een thee zeef van de Xenos (1 Euro) handvat eraf gaatje in het midden, et volia..

merlin-90.jpg

maar ik zou serieus eens naar een meeting komen.
Daar leer- en zie je veel mogelijkheden tot instappen.

Aha, ik zal mijn vraag wat verduidelijken ;)

Ik bedoel niet wat het kost en de benodigde ervaring maar eigenlijk wat je nodig hebt en wat het doel is van alle onderdelen. Als de werking er ook nog bij gemaakt wordt dan is het helemaal top. Dus geen discussie over duur of niet (is in ieders ogen anders) maar een informatief stuk waarbij mensen met vragen over turbines naar verwezen kunnen worden.

Zeg maar zo dat je bij beginnersvragen kunt zeggen, "heb je het sticky niet gelezen dan?"

en bedoel je dan de onderdelen in een turbine, of de onderdelen van het vliegtuig?

@berto
Je hebt helemaal gelijk,ik doelde meer op nieuwprijs. 2e hands is inderdaad ook mooi spul vaak, dat was ik vergeten te melden :mrgreen:

Ja, de onderdelen in en om de turbine. Het is een heel mooie techniek waar maar een beperkte hoeveelheid mensen echt kennis van hebben. Nu het steeds betaalbaarder wordt is het interessant voor meer mensen dus een mooi sticky zou zeer welkom zijn.

Ik ga er van uit dat de meeste wel weten hoe een vliegtuig werkt, of er nu een brandstof, electro of turbine in zit zou niet veel uit moeten maken. Is dat wel het geval dan is dat uiteraard ook het vermelden waard.

wat nodig?

@Burp (hoe heet je eigenlijk? )

1e verreiste is doorzettingsvermogen.
2e is behoorlijk technisch inzicht.
3e is lezen, staat namelijk een schat aan info hier van o.a. Martin Stouten en Gerald Rutten.
Martin met zijn kleine pullers en Gerald met zijn KJ 66er varianten.

Enne wat Cliff zegt, naar een meeting gaan, hoor je veel meer op 1 dag dan dat je in een paar maanden zelf zou kunnen uitzoeken.

Ger.

Hoi Ger,

Martin is de naam :yes:

Ik lees hier aardig rond en ben al best wat te weten gekomen. Nu ben ik niet van plan om met turbines te beginnen (voorlopig dan ;)) maar de techniek vind ik erg mooi. Ik denk (weet zeker) dat er vele meelezers zijn die misschien wat meer willen weten over het hoe en waarom. Vandaag mijn vraag. De info is inderdaad versnippert, het zou mooi zijn als er (eventueel gezamelijk) een mooi info draadje gemaakt kan worden.

Het F16 draadje van Gerald volg ik al lange tijd ;)

Dus niet de benodigdheden die jij net noemt maar de echt technische benodigdheden met de uitleg wat het is en waarvoor het dient.

Als het een mooi info stukje is maak ik hem wel sticky ;) (en de eeuwige roem voor de auteur natuurlijk)

Laatst bewerkt:
Back