wat het beste doen na rijden beschermen motor

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door glda19, 16 feb 2019.

  1. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    Hi
    Heb hier een 12 jaar oude kyosho indertijd gekocht via een magazine.
    Had er 2 motoren bij gekregen.
    1 er van lijkt stuk te zijn. Door te lang te hebben stil te staan.
    Hoe zou ik 100 % zeker kunnen van zijn dat deze stuk is.
    En wat doen om dit te voorkomen met de andere motor.
    Wat doen we als we hem langer stil laten staan.
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Motoren gaan niet stuk door het lange stilstaan.

    Wel kan olie opdrogen en daarmee de sproeiers verstoppen en de lagers vastzetten. Motor open maken en alles goed inspuiten met WD40 en even in laten weken moet de boel weer los krijgen, voor de carburateur moet je gewoon alle naalden erauit halen en alles goed doorspuiten met WD40 en remmenreiniger.

    Een ander probleem dat je tegen kunt komen is roest. Lagers kan je vrijwel meteen weg gooien maar de krukas is prima schoon te kijgen met wat reinigingsmiddelen. Maar ga niet aan de slag met schuurpapier en polijstmiddelen, dat kan de preciese passing aantasten. En probeer zo'n motor ook niet te starten wand loskomende roest zal als schuurpapier je zuiger vernaggelen.

    Hoe je het kan voorkomen?
    Als je de motoren een lange tijd opbergt een kwestie van openmaken, uitspoelen en goed in de afterrun zetten.
     
  3. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    heb geen afterrun

    maar de motor mag na het kuisen wel terug starten

    en kan een motor na lang stil staan stuk gaan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2019
  4. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    Hi
    Hoe kan ik hem veilig weg zetten.
    Heb geen afterbruner of runner.
    Zou ik er silicone kunnen inspuiten of wat olie ?
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je nieuwe topic even verplaatst naar een bestaand topic, je hoeft niet overal een nieuw topic voor aan te maken, zeker niet als je de vraag al gesteld hebt.....

    Dat je geen afterrun olie hebt is leuk dat je dat aangeeft maar bij de winkel heb je een flesje voor een paar euro....
    Maar OK, een goed werkend alternatief is WD40. Even het luchtfilter eraf, gasschuif open en een spuitje WD40 inspuiten en een paar keer aan de trekstarter trekken. WD40 kan je overal wel vinden, bouwmarkten, pompstations en zelfs de supermarkt.
     
  6. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    maar hoe komt het dat motor afslaat bij gas geven
     
  7. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Omdat de afstelling niet goed is? Omdat de motor kapot gegaan is omdat hij na lange stilstand zomaar ineens weer gestart is?

    @Roelof doet z’n best om je te helpen, maar enig eigen initiatief in de vorm van google en youtube kijken mag best. Of bezoek een club.
     
  8. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    heeft nooit gedraaid
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Het antwoord heb je zelf al gegeven....

    "Met de brandstof van de winkel liep hij wel....."

    Dus ja, jouw brandstof kan verouderd zijn of het vereist een andere afstelling.
     
  10. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    hoe weet ik of de brandstof te oud is
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat weet je niet, maar als je een blik of zeker een plastic cannetje een paar jaar in een vochtige schuur/garage laat staan kan het problemen geven. Ook moet je het heel goed schudden voordat je er brandstof uit haalt. Het mengsel kan namelijk door stilstaan uiteen vallen en zo de olie, nitro en methanol van elkaar scheiden.

    Maar gezien je nog niets weet van het afstellen van zo'n motor is het raden of het verouderd is of dat het gewoon een andere afstelling vereist.

    Hou je wel de gloei-accu even op de plug terwijl je de motor wat gas geeft om iets op temperatuur te komen voordat je de auto op de grond neerzet?
     
  12. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    Thx voor de hulp
    er rond de middag mee gereden. En was nu iets warmer dan gisteren en reed nu wel met die oude nog nooit gedraaide motor en met die oude nitro die even ouds is als die motor
    viel soms wel uit! Het eerste wat ik vast stelde is dat de vijsjes van de uitlaat waren losgekomen. En ook de gloeiplug wat langer op de motor laten zitten.
    En er kwam veel rook uit de uit laat. Maar vermoed dat dit is omdat hij olie verbrand en dit geen schone zuiver verbranding is. Deed hij vroeger ook
    kreeg ook schrik op een bepaald ogenblik. Kreeg plots een zeer grote draaicirkel van de auto.
    Het eerste wat in mij opkwam was die servo voor de draairichting zal toch niet stuk zijn .
    Tot ik eens goed naar de zender keek daar staat 1 wieltje op en 2 draai knoppen 1 voor de uitlijning van die voorste wielen, en ander voor het regelen van de carburator opening. Het wieltje op de zender voor het regelen van de sturing stond niet meer goed. Ben blij dat hij het nog deed na al die jaren stil te staan.
    Wd 40 is dat geen silicone spray ? Of is dat eerder een smeer middel.
     
  13. glda19

    glda19

    Lid geworden:
    10 aug 2013
    Berichten:
    22
    of zou ik een universele smerende spray ook kunnen gebruiken
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2019
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nog een tipje hoe met een forum om te gaan, In plaats van na je post direct nog een post te maken kan je ook je laatste post bewerken om nog iets snel aan toe te voegen....

    En nee, je kunt niet zomaar iets "smerends" gebruiken, het gaat bij een afterrun dan ook niet om het smeren maar om het beschermen. Methanol is namelijk een lastig goedje om met olie te mengen en nitromethaan erg agresief. Afterrun olie is een zorgvuldig gekozen olie dat een beschermende laag op de metalen delen aanbrengt en het vocht/zuurstof werend maakt zonder aangetast te raken door het methanol en nitro. WD40 kent een soortgelijke beschermende functie:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/WD-40

    Als je uitlaat los komt heeft dat invloed op je afstelling. Dat slangetje wat van de uitlaat naar de tank gaat is voor druk in de tank en zal als pomp fungeren. Hoe sterk de brandstof naar de motor gaat is afhankelijk van de dikte van de brandstof, de tankdruk en de stand van de sproeier. Als de druk door een lek in je uitlaat minder wordt verloopt ook de afstelling.

    Ik heb dan ook de dikte van de brandstof genoemd. De soorten olie als ook de hoeveelheid in de brandstof maakt de brandstof dikker of dunner van mengsel. Het is niet direct zichtbaar als je het in een glas giet maar de verschillen zijn wel degelijk merkbaar in de afstelling van de sproeiers.
     

Deel Deze Pagina