wat is beter 1p of 2p

De info die je vraagt over lipo's staat in de FAQ: Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/[faq]-accus-en-laadtechnieken/20297-informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Een accu 5000 mAh 2S1P bestaat uit twee cellen van 5000 mAh die in serie zijn geschakeld.

Een accu 5000 mAh 2S2P bestaat uit 4 cellen van 2500 mAh. Eerst zijn twee maal twee cellen parallel geschakeld, dan leveren twee parallel geschakelde cellen dezelfde capaciteit als één cel van 5000 mAh. De twee samengestelde cellen worden weer is serie geschakeld.

Elektrisch gezien is er eigenlijk geen verschil tussen beide uitvoeringsvormen. De tweede variant zal waarschijnlijk iets zwaarder zijn.

Parallel schakelen van cellen komt eigenlijk uit de tijd dat er geen cellen van grote capaciteit verkrijgbaar waren. Parallel schakelen van cellen kan soms nuttig zijn als een bijzondere vorm van een pakket nodig is.

Laatst bewerkt:
2s is het 2 cellen in serie en 2p is het aantal cellen paralel. In geval van lipo is één cel 3.7V
In serie kun je de spanning optellen en paralel de stroom. 2s is dus 2 cellen in serie 2x3.7=7.4V. 2s 2p 5000mAh is dan 2 cellen van 2500mAh paralel. En deze twee weer in serie met nog twee cellen van 2500mAh.

1p 2p

oke dat begrijp ik ook wel 1s 2s 3s enz maar 1p is toch one pair en 2p is two pair, ik heb hier verschilende lipo's met 1p en 2p zo te zien zitten er 4 cellen totaal in de 2p lipo's, de 1p lipo's zijn met een ondoorzichtige hardcase,dus kan niet zien hoeveel er in zitten maar laten we uitgaan van 2.mijn vraag is nu wat het beste is voor duurzaamheid en performance 1p of 2p. en waarom gebruiken somige fabrikanten 4 cellen terwijl andere er maar 2 gebruiken voor de zelfde accu ,kwa specs dan.

Een accu 5000 mAh 2S1P bestaat uit twee cellen van 5000 mAh die in serie zijn geschakeld.

Een accu 5000 mAh 2S2P bestaat uit 4 cellen van 2500 mAh. Eerst zijn twee maal twee cellen parallel geschakeld, dan leveren twee parallel geschakelde cellen dezelfde capaciteit als één cel van 5000 mAh. De twee samengestelde cellen worden weer is serie geschakeld.

Elektrisch gezien is er eigenlijk geen verschil tussen beide uitvoeringsvormen. De tweede variant zal waarschijnlijk iets zwaarder zijn.

Parallel schakelen van cellen komt eigenlijk uit de tijd dat er geen cellen van grote capaciteit verkrijgbaar waren. Parallel schakelen van cellen kan soms nuttig zijn als een bijzondere vorm van een pakket nodig is.

Even lezen...

Ter aanvulling:
Het grootste verschil zit hem waarschijnlijk in de inwendige weerstand. Bij een 2P accu zal die weerstand lager zijn dan bij een 1P accu. Hierdoor zullen de verliezen tijdens het ontladen, vooral met hoge stromen, bij een 2P accu minder zijn dan bij een 1P accu.

Dat is naar mjn idee een beetje de vraag. Een 2500 mAh accu zal een hogere inwendige weerstand kunnen hebben als een 5000 mAh exemplaar. Twee parallel geschakelde 2500mAh cellen zouden dan weer in de buurt kunnen komen van de inwendige weerstand van een 5000 mAh cel.

Het blijft een beetje theoretische discussie. Het actieve materiaal in twee 2500 mAh cellen zou best wel eens gelijk kunnen zijn aan dat in een 5000 mAh cel.

Goony.

Dr wordt in mijn optiek maar raak geklooid met packs ( door de fabrikanten )
Hardpacks : kunnen ronde LifePo cellen inzitten, 2P , om toch aan de genoemde
capaciteit te komen. Of van die nieuwe vlakke LifePo cellen.

5000 Milliamp. 2S 1P en 5000 Milliamp 2S 2P :

in mijn ogen bevat zo'n pack dan 2 cellen van 5000milliamp , en 2x2 van dezelfde cellen
in een 2Ppack.

Het "nut" van een echt 2P-pack : meer capaciteit en "zwaarder te belasten"

Het "nut" van een echt 2P-pack : meer capaciteit en "zwaarder te belasten"

Leg dat nou een uit.

Waarom zou 2 maal 2500 mAh meer zijn dan 5000 mAh en b.v. 30 C van 2 parallel geschakelde cellen van 2500 mAh meer dan 30 C van één 5000 mAh cel.

Back