Wat is beter ... een gewone Lipo of Hardcase Lipo?

Dag mensen.
Zoals de topic naam al aangeeft vraag ik mij af welk soort lipo het beste zou zijn.
De gewone met dun laagje plastic omheen of de hardcase lipo?

Mijn gevoel zegt dat je bij de gewone lipo beter en sneller kan zien wanneer er on-effen heden ontstaan aan de buitenkant en misschien daarom beter is...

Willen jullie de antwoorden ook onderbouwen?

thnx gr jaap

Hardcased beschermd de cellen beter tegen vibraties, schokken en ongelukken.

Maar ook: Meer gewicht en geen zicht of je cellen bollen.
Sommige auto's, zoals de grote e-revo etc hebben een kunststof bak waar de accu in gaat en dan is een hardcase eigenlijk niet nodig.

ik heb altijd al soft lipo's gehad en sinds kort 1 hardcase.
de softcase traxxas lipo's welke ik heb zitten vol zand maar ze doen het nog prima...
wel een puntje van aandacht want ze kunnen nu dus bloot schuren en sluiting maken en helemaal met mijn rijstijl.

tegenwoordig kan je ook lege hardcases kopen dacht ik voor je lipo's alleen het is makkelijker om gewoon hardcase te bestellen met de juiste c waarden tegen het bollen...

Het ligt maar net aan wat je wilt.
Meestal zijn de softcase lipos iets kleiner van formaat. Doordat er dus geen harde plastic omhulsel zit. Zo kan je dus vaak een iets zwaardere accus in je bakje kwijt als je softcase gebruikt.
Een voorbeeld is dat met de Revo of Savage. Die hebben van die plastic bakjes voor je accus. Ik koop vaak lipos bij hobbyking. De 2s hardcase 5000mah van turnigy past goed in zo bakje, maar de 3s hardcase weer niet. Als je dus een 3s accus in kwijt wilt, dan moet je weer de softcase nemen.

Hardcase geeft natuurlijk wel meer bescherming als de formaat het niet uitmaakt.

Soft is vooral ook handig als je bijvoorbeeld een m chassistje ofzo hebt of een wat oudere auto waar enkel gewone nimh of nicd in passen.De hardcase lipo's zijn vaak te dik of de vierkante vorm past niet in het chassis. Als het past opteer ik voor hardcase maar lukt dit niet is soft ook goed.Of je moet de dremel erbij nemen.

daar kan je ook orion lipos voor krijgen slimmerd ;)
ori14171.jpg

wat een coole stekkers!@!#$!!~! ikke die!

Maar ook: Meer gewicht en geen zicht of je cellen bollen.
Sommige auto's, zoals de grote e-revo etc hebben een kunststof bak waar de accu in gaat en dan is een hardcase eigenlijk niet nodig.

Omdat de cellen strak in de case zitten zie je ze ook wel bollen. Het is niet een kwestie van wel of niet nodig zijn, het is een kwestie van wel of niet een maximale veiligheid.

Soft is vooral ook handig als je bijvoorbeeld een m chassistje ofzo hebt of een wat oudere auto waar enkel gewone nimh of nicd in passen.De hardcase lipo's zijn vaak te dik of de vierkante vorm past niet in het chassis. Als het past opteer ik voor hardcase maar lukt dit niet is soft ook goed.Of je moet de dremel erbij nemen.

Just in een M-chassis wil ik geen softcased neerleggen, De ronding in het chassis zal er voor zorgen dat het pack op bepaalde hoeken grote krachten krijgt.

Voor de M-05 is deze optie er nu ook, even een ander stukje chassis deel en er kan een rechthoekige in tegenwoordig.

10386824_10202066292364433_7525755538941307463_n.jpg

Oke bedankt voor de vele reactie's.
Dan rest nog de vraag wat de betere lipo merken zijn?

Heb laatst een auto overgenomen en meneer gaf aan dat de Turnigy nano-tech een hele goede prei kwaliteit heeft.

Volgens mij was t wel een doorgewinterde rc fanatiekeling .....

Laatst bewerkt door een moderator:
En wil voor mijn zoon zn auto ook wel lipo kopen
Mr die rijdt nog met de standaard Brushed motor.
Welke type zou hier voor nodig zijn? 550 motor

Twijfel om er brushless in te gooien mr das weer een ander verhaal...

dan moet je een 540-size motor hebben + brushless compatible regelaar. maar brushed gaat al hard zat op lipo.
mvg Tom

dan moet je een 540-size motor hebben + brushless compatible regelaar. maar brushed gaat al hard zat op lipo.
mvg Tom

ja klopt 540 motor.
Zit zo even te speuren op traxxas site daar geven ze aan 2s lipo gebruiken 25c

Back