Wat is de beste manier om in lood te boren? cq frezen?

• Topicstarter Topicstarter rdriesse
  • Startdatum Startdatum
R

rdriesse

Guest
Hallo allemaal,

Wie kan mij vertellen hoe ik het beste in lood kan boren, of een gat maken alle tips zijn welkom.
:lol:

@rdriesse :oops:
Je heb gaatjes en je heb Gaten hoor.
En volgens mij een niet al te scherpe boor :idea:
En bij het boren spiritus gebruiken met een kwastje Doe ik dat altijd :)
En het liefste in een boorkolom he :!:
En het werkstuk vast zetten :!:
Gr
Frederik :D

Met kaarsvet en zorg dat je boor niet te hard draait, zijn boorkrullen, twee stuks, moeten goed afgevoerd worden. Dus een scherpe boor.
Een hand boor is zelfs nog het best, je voelt dan dat hij vast loopt.
Zet je lood goed vast, wandt een happende boor vreet zich vast in het materiaal, het lood, en dit wil alle kanten uit.

Lood is een zacht metaal, boren zou geen probleem mogen zijn. Theoretisch althans, probleem is dat de hoeken waaronder de meeste boren geslepen zijn, geschikt zijn voor ijzer.

Werkstuk goed vastzetten
Met de kleinste diameter boor beginnen, en dan in stapjes het gat opboren tot de gewenste diameter bereikt is
Boor met uiterst lage snelheid, liefst met de hand
Gebruik een smeermiddel (vet of spiritus)
Zorg dat je de krullen steeds verwijderd, ga daarna pas dieper (dus niet in één boorgang tien cm diep proberen te boren)

Ik heb het met suc6 gedaan, stapje voor stapje groter boren en dat ging prima.

Bedankt voor alle tips.

Hmmm, wij deden (Als fijnmechanische knutselaars) juist precies het tegenovergestelde van bovenstaand, lekker snel, goed koelen, en vooral goed vastzetten. Dan gaat het super, ik heb op deze manier wel eens gewichtjes voor een apparaat op maat gefreest

Back