Wat is de beste shockflyerdeal voor beginners?

x3302.JPG

ziet eruit als een goeie shockflyer! Vliegt ie al? of heb je nog geen lader/lipo's. ff testen en dan misschien nog wat kruisverstevigingen erop (heb ik gelezen)

Ik moet er ook nog steeds eentje bouwen, maarja, er kwam weer es wat tussen. Waar vlieg jij normaal trouwens? en waar woon je ergens in den haag? Anders kunnen we misschien eens samen vliegen!

@Sietse: ik heb inmiddels de Graupner Ultamat 10 binnen en ga vandeweek lipo + regelaar bestellen
Ik twijfel nog een beetje tussen de 800 mah en 1100 mah lipo en tussen de 17 amp en 25 amp regelaar van rctechnics
Al met al qua budget een geslaagd toestel; ik vrees dat ik 'm binnen 5 meter af ga schrijven, dus ik wilde er ook niet te veel in investeren (al kan je de spulletjes natuurlijk wel overzetten, mits niet te hard gecrashed)

ik schat dat het toestel straks ca. 325 gram weegt; het meeste is 6 mm depron, ik heb e.e.a. steviger gemaakt met een hoekje epoxy, er komt een werkend landingsgestel op (als ik daar zin in heb, schijnt wel het vlieggedrag te verbeteren) en ik gebruik een normale ontvanger

@ ZamBeZi,

Zo voor de eerste keer heb je dat toestel knap strak gebouwd, zo te zien op één van de foto's zit er alleen een probleempje met de aanstuurhevels van je rolroeren, ik heb gelezen dat je aardig uit de voeten kunt met AutoCad, om mij nu een ingewikkeld verhaal te besparen en voor jou meteen een hoop duidelijk te maken moet je voor de aardigheid eens exact het scharnierpunt, aanstuurhevel en de servo uitzetten zoals je dat op je toestel hebt gemaakt en goed kijken wat er gebeurd of gaat gebeuren als je volledige roeruitslag geeft, dit geld overigens voor alle roeren en hun aanstuurhevels.

Suc6 en Groeten,, André.

Rover zei:
@ ZamBeZi,

Zo voor de eerste keer heb je dat toestel knap strak gebouwd, zo te zien op één van de foto's zit er alleen een probleempje met de aanstuurhevels van je rolroeren, ik heb gelezen dat je aardig uit de voeten kunt met AutoCad, om mij nu een ingewikkeld verhaal te besparen en voor jou meteen een hoop duidelijk te maken moet je voor de aardigheid eens exact het scharnierpunt, aanstuurhevel en de servo uitzetten zoals je dat op je toestel hebt gemaakt en goed kijken wat er gebeurd of gaat gebeuren als je volledige roeruitslag geeft, dit geld overigens voor alle roeren en hun aanstuurhevels.

Suc6 en Groeten,, André.
ik begrijp je en ik zal er nog eens naar kijken
het was iets waar ik al een beetje mee aan het stoeien was (aan de gaatjes zie je dat ik ze al verplaatst heb - meer naar voren kon niet, want daar wordt het depron dunner!) en deze positie vond ik acceptabel, maar eigenlijk zouden die hevels op de rolroeren wat langer moeten zijn

ben overigens niet ontevreden over de uitslag van de roeren; kan iemand mij wijsmaken hoe ver de roeren moeten uitslaan bij volle uitslag? (voor een beginner dus)

Helaas gaat dit wel een beetje offtopic zo, mijn excuses hiervoor.

@ ZamBeZi,
Hoe groot je uitslagen moeten zijn kan ik je helaas ook niet vertellen, wat ik je wel kan vertellen is dat je uitslagen naar beide kanten niet even groot (kunnen) zijn zoals het nu zit,, dat zit hem niet zozeer in het bevestigingspunt van de hevel zelf op het roervlak (binnen zekere grenzen) alswel in de positie van het bevestigingsgaatje van de stuurstang,,,, op het moment dat je uitslag gaat geven gaat dit ook als een scharnier werken, zoals ik al eerder zei,, zet het eens uit in AutoCad, dan wordt het je meteen duidelijk.

Groeten, André.

zo...
esc + lipo besteld
het is de 17 amh geworden en de 800 mah lipo; die laatste was niet op voorraad, dus daar moet ik even op wachten

hopelijk heb ik van 't weekend tijd voor de laatste werkzaamheden; wil ook nog op de bike weg als 't lekker weer is (te veel hobbies, te drukke baan etc. etc.)
met een beetje mazzel dit weekend dus mijn depron-debuut; realistischer is de week daarna (geen tijd, geen accu)
wellicht straks de keuze: wel landingsgestel vs. niet vliegen of andersom? (i.v.m. het laatste restje tijd)

ik houd jullie op de hoogte!

Andre; bedankt voor je advies, maar ik denk dat ik het maar zo laat voorlopig
'ga het maar gewoon proberen op deze manier; we zien wel wat er van terecht komt!

Zo! inmiddels gevlogen en het ging prima; 'kon 'm goed in de lucht houden, en hij vloog best.
Beetje hing 'ie aan de prop, dus ik zal de accu de volgende keer wat meer naar voren zetten. Verder viel mij op dat "op de keukentafel" die fietsbel een enorme power heeft, maar in de lucht valt dat wel mee. Komt misschien ook omdat het vliegtuigje wel ietsje te zwaar is geworden door de nodige versterkingen etc.
De landing was iets minder; ik draaide wat te laag, beetje wind er bij > recht omlaag. Ik heb niet echt moeite gedaan om het te corrigeren, want ik dacht dat dat geen schade zou maken. Afgezien van de prop klopte dat ook, maar goed; ik zit dus nu ff zonder prop (propsaver werkte blijkbaar niet). Heb 't later nog even geprobeerd met een kleinere prop, maar dit ging net niet, of de accu was gewoon leeg, want het was snel uit met de pret.
Dingen die ik de volgende keer anders zou doen:
- geen tijd stoppen in dat ding verven; gewoon een strookje fluoriserend tape er op voor de herkenning is genoeg
- geen landingsgestel; is alleen maar gewicht
- zeker niet groter bouwen; dit is groot en stabiel zat
- als scharnieren iets beter tape gebruiken dan ik nu heb gedaan
- de x-brace in 3 mm depron uitvoeren i.p.v. 6 mm (scheelt gewicht)
- geen richtingroer (niet gebruikt); tenzij dat indoor noodzakelijk is

groetjes Dennis

Hoi,

Ik geef zelf de voorkeur aan een landingsgestel. Daarmee kan je normaal landen en opstijgen indien mogelijk en het scheelt me ook props! Het geeft me ook het gevoel dat het niet erg is om de kist aan de grond te zetten, ik kan wanneer ik dat wil gelijk weer verder en hoef niet mijn model op te halen :)
Ik vind het juist zo leuk om een beetje rond te rijden over de straat of de vloer van de hal.. Ik hoor ze dan ook vaak zeggen dat ik beter een auto'tje kan kopen ;) Ook dat richtingsroer gewoon laten zitten. Een beetje oefenen tijdens rondvlucht om te kijken wat voor effect het heeft is leuk, je leert dan ook steeds beter met richting sturen en het in bepaalde figuren te gebruiken...

Inmiddels is mij wel duidelijk dat een richtingsroer eigenlijk wel echt nodig is; vanmiddag met windkracht 3 gevlogen met dat ding en dan is het toch wel erg fijn sturen om 'm zo snel terug te krijgen.
Het ging op zich prima; ook met de kleine prop. Wel wat veel wind, en uiteindelijk klapte 'ie daardoor tegen de grond. Geen grote schade; alleen het propje heeft wat plekjes en ik ben nu het elastiekje van de propsaver kwijt.

Binnenkort ga ik een nieuwe uitsnijden, met richtingsroer, maar zonder landingsgestel; daar heb ik op dat grasveld echt alleen maar last van!

kleine update: hij is nog steeds heel!
vliegen gaat helemaal super; doe al meskant - echt fun!

binnenkort een paar dingen wijzigen:
- nieuw modelletje 10% kleiner snijden; minder gevoelig voor wind en betere performance - hij is nu waanzinnig stabiel (vind ik), dus moet wel kunnen
- iets kleiner propje; deze hikt tegen de cap van de accu aan

nou, ik kom er eindelijk ook aan hoor!

heeft ff geduurt, maar ik had mijn fietsbel op een hydrofoam zitten. Daar heb ik nu leuk mee rondgefladderd, alleen is ie nu toch echt wel een beetje aan het stukgaan. Verder vloog het wel aardig, maar toch niet echt wat ik wil.

Dusss, Dan maar de shockflyer. Mijn "depronvriend" had nog een setje uitgesneden van 6mm depron, dus ga ik ff kijken of ik de zooi van de hydro over kan zetten op m'n shock in aanbouw. Moet lukken denk ik.
En ja, hij wordt zwaar, maar ik wil net als jou ZamBeZi, gewoon lekker buiten rondvliegen en beejte loopings en meskant oefenen.

Dat zwaar valt wel mee hoor: de mijne weegt nog geen 300 gr!
Gisteren de roeren opnieuw vastgezet met leukoflex; da's toch wel het beste als scharniertje

let op dat je met de fietsbel bij gebruik van een 8x4 prop een accu pakt met voldoende capaciteit!

succes verder

Is dat die 800 mah accu van rc technics? de 2 of 3 cellen versie? en kan hij de fietsbel wel aan? niet teveel ampere lopen?

Wartexx zei:
Is dat die 800 mah accu van rc technics? de 2 of 3 cellen versie? en kan hij de fietsbel wel aan? niet teveel ampere lopen?
het is de 3 cellenaccu van rctechnics; prima dingetje, alleen voor die 8x4 levert ie net te weinig capaciteit
ik vlieg nu dan ook met zo'n oranje GWSprop van 7x3,5 en dan gaat perfect

zo, ben ff weg geweest met de kerst.

ervoor had ik hem nog wel ff getest. Nou, vliegt echt ongelovelijk hoor! hij rolt als een gek en reageert perfect. Hoveren is zelfs ook al ff gelukt (wel op 10 meter hoogte voor de veiligheid :D ). Kan ook oneindig omhoog, maar dan zat vermogen dus. Gewicht is zo'n 320 gram met een grote zware ontvanger en 3s 1000mah. Die leveren het op hun slofjes :D.
Alles is trouwens van 6mm depron met de nodige carbon versterkingen. Wonderbaarlijk ding! Ik zit er nu aan te denken om ook een licht(re) te maken met die nieuw accu van 560mah (20C), maar eerst maar ff met deze alles leren. heerlijk...
HPIM0433.JPG

ziet er mooi uit!
heb je nou de zelfde tekening gebruikt als ik heb gedaan?
nog iets aan de spanwijdte gedaan?

ik ben vanmiddag nog even wezen vliegen, maar ik merk wel dat de lage temperaturen niet echt fijn zijn voor de prestaties van de lipo's
ook staat de wind net verkeerd op mijn veldje (en te hard)

mooi spul trouwens, dat zwarte depron!

ik heb op mijn veld ook last van de wind staat altijd waar je hem juist niet wil hebben

ja, die 800mah lipo van jou, zambezi, die kan maar net genoeg leveren als het goed is (of zelfs te weinig voor vol gas). Als het dan wat kouder wordt, zakt ie helemaal snel in elkaar. Ik heb hem nu dus op die 3s1000mah. Die kan iets van 20C leveren. Meer dan zat, dus ook bij kou!

Gevoeligheid voor wind valt flink mee vind ik. Hij weegt nu 307 gram met een lichtere ontvanger. Ik heb ff wat landingen geprobeert op het (bevroren) gras. Gewoon met gas dicht aan komen zweven en op tijd flairen werkt wel goed. Wat wonder boven wonder ook lekker werkt is gewoon vol hoogteroer geven. Dus gas los, vol hoogteroer en dan recht houden. dan zakt ie best netjes rustig in een hoek van ongeveer 45 graden naar beneden. Wel lache.

Het depron heb ik gekregen, dus weet niet van welke tekening, dacht dat hij hem van een originele ikarus-shockflyer had over getekend.

Oh ja, zwart depron is wel mooi, maar ik denk toch dat ik er wat witte dingen op ga plakken. Het is nu een beetje erg moeilijk te zien of hij op z'n kop vliegt of niet...

Back