Wat is de functie van die Paddles / Swashplate setup…

ja, deels, maar mijn vraag terug is; gaat die stabiliteit niet ten koste van de preciesie? Ik kan me voorstellen dat je bij 3D vliegen toch liever directer aanstuurt, ten koste van stabiliteit? Of is dit niet zo?

Niels

Koel Niels! Welke heb je besteld?!?
Zoals je misschien al hebt gezien in de filmpjes stuurt dat nog best wel rap, via die flybar ;)
Als je de paddles lichter maakt stuurt de heli directer maar heeft minder eigen stabiliteit (Voor zover een heli die heeft dan). Die 3D gasten wegen dat precies uit, vaak gebruiken ze verschuifbare gewichtjes op de flybar om de stabiliteit af te kunnen stellen.

Ton.

PS 45/90 graden... doh...

Een hummingbird met futaba gy240...ik ben van plan vele mod's zelf te maken. Beide brushlessmotoren (hoofd en staart) liggen al klaar. Collar mod ook...en plans voor flybarless head ook 8O ik denk dat ik toch maar met flybars ga werken (full CCPM dan natuurlijk)...h
eb er redelijk vertrouwen in dat ik m'n hummer goed vliegende ga krijgen. Over de staart (GY240) hoef ik me allicht geen zorgen te maken. ik verwacht hem deze week. (douane :( )

Niels

De Fly-bars, paddles of hoe je ze ook wilt noemen verminderen de precisie en de snelheid van reageren op de stuurcommando's een klein beetje. Dat is echter zo wenig dat je er niet zo erg veel van zult merken. Het is wel heel belangrijk dat je alles goed afsteld en zo spelingsvrij mogelijk maakt. Soepel lopen is natuurlijk ook een vereiste.
Wil je iets van de stuursnelheid terugwinnen dan kan je de paddlebladen vervangen door gewichtjes. Dit heeft wel een klein nadeel en dat is dat de servo's meer kracht moeten leveren om de bladen te verstellen. De paddles werken namelijk ook als stuurbekrachtiging.

geloof me dat je je handen vol hebt aan je hummingbirdje zeker als eerste helitje, dan stuurt ie hard genoeg :lol:
alsje meer info wilt over de micohelisopen dan een nieuw draadje voor je mods, zoals ze uit de doos komen is het klinklare ellende,ze hebben flink aandacht nodig omenigzins fatsoenlijk te vliegen.

Ja, ik geloof wel dat het leren vliegen moeilijk zal zijn. op de simulator lukt het hoveren al nose in en inverted, maar zo hard zal het wel niet gaan :roll: :wink:

Verder heb ik al veel over makelijke mods gelezen, en ga die direct allemaal toepassen (ball in swash, Collar mod, head stiffener, edf40 tail (later upgrade naar brushless tail), etc..

Als het zover is open ik wel een draadje :wink:

Niels

Dit hieronder heb ik wel eens getypt op een ander forum. Maar het meeste is al verteld...

Het idee van de paddels is inderdaad meer beturing en meer stabiliteit.
Een rotor die ronddraaid heeft het principe van een tol in zich. Een grote massa die ronddraaid stabiliseerd zichzelf (heet giroscopisch effect, aangrijpende kracht werkt 90 graden tegen draairichting in) {UPDATE: met de draairichting mee dus!!! :oops: }
Echter de aerodynamische krachten op het profiel van het rotorblad verpesten het principe enorm, door het geven van demping.

Een slimme man, Bell, is er met vliegproeven achtergekomen (uiteraart met een model )
Dat als je bij een twee bladerige rotor 90 graden verder een as met gewichtjes hangt (dus zonder de aerodinamische demping), je een veel stabieler vliegend toestel krijgt. Echter in real life bleek het TE stabiel en bleek het toestel niet meer vooruit te branden. Met mechanische dempers op de 'paddel stang' is dit probleem opgelost voor de Bell 212.

Nu heeft een andere slimme man ons geholpen door het probleem verder te ontwikkelen. Meneer Hiller had bedacht dat de paddelstang ook anders gebruikt kan worden. Door er een klein profieltje op te zetten kan de paddel de rotorbladen aansturen.
Een kleine paddel draaien in de luchtstroom gaat namenlijk eenvoudiger en met minder kracht dan een lang groot rotorblad.
Als de padelstang omhoog of omlaag beweegt door de hoek verdraaing, kan deze het daadwerkelijke rotorblad aansturen.

Van dit principe maakt de modelbouw al jaren dankbaar gebruik.

Dus;
meer gewicht op paddelstang => meer stabiliteit
minder gewicht geeft fellere reacties paddelstang => meer besturing

Een klein foutje in het verhaal van Elwin,
Een rotor die ronddraaid heeft het principe van een tol in zich. Een grote massa die ronddraaid stabiliseerd zichzelf (heet giroscopisch effect, aangrijpende kracht werkt 90 graden tegen draairichting in)
De krachten grijpen aan 90 graden met de draairichten mee! Niet er tegen in.
Verder klopt het allemaal.

Back