Wat is de technische werking van een moderne gyro?

Corrien zei:
... Links-rechts-links-rechts-enz. Als je dit geheel nu in de rondte draait blijft dat staafje links-rechts-links-rechts slingeren, maar ook een heel klein beetje van voren naar achteren tengevolge van de zgn. corioliskrachten die er op het staafje inwerken. ....

Doet me denken aan en "Foucault pendulum". Een klassieke natuurkundeproef waar mee de draaing van de aarde kon worden gemeten.
Eigenlijk een mooi voorbeeld van een hele grote "piezo gyro" om een hele langzame beweging te registreren.
http://www.astro.louisville.edu/foucault/

Delcam zei:
In de allernieuwste gyro's zitten weer echte gyrotollen die op een hoog toerental draaien. ...
De allernieuwste (en dure) Futaba gyro's zijn hiermee gemaakt.
Als je met google zoekt onder de term "solid state gyro" vind je veel info.

Hans Delemarre, PH7JDE

Weet je dat zeker? In de handleiding van de 401 en de 601 staat:

Newest SMM (Silicon Micro Machine) and low-back aeroform case
improve vibration resistance and neutral characteristic.
...
en

Gyro sensor: SMM system vibration gyro

zie 601 manual

Klinkt meer als piezo.

Harold zei:
Doet me denken aan en "Foucault pendulum". Een klassieke natuurkundeproef waar mee de draaing van de aarde kon worden gemeten.
Zelf een keer uitgevoerd in het trappenhuis van m'n HBS met.... een afgekeurde LB-kabel! :D
Toen ik nog op zaterdag naar school ging, om half negen het ding geinstalleerd ( lengte ~ 10 m met een bol van een kilo eraan), een zetje gegeven, en een krijtstreepje op de vloer gezet. Om half een weer gaan kijken met de hele klas.... 60 graden gedraaid! 8O

Dit is een heel interessant item. Piezo wordt ook toegepast in ontsteking sytemen bij bv. een gashaard. Door op een knop te drukken wordt een staafje piezo kristal onder druk gezet waardoor het vervormt. Hierbij ontstaat een vrij hoge spannings piek die naar een soort bougie wordt geleid en er een vonk ontstaat welke de brander of waakvlam ontsteekt.
Omgekeerd als er spanning op wordt gezet zal het kristal verbuigen, en ook hiervan zijn enkele toepassingen gedaan. Bij de video 2000 systemen zaten de koppen op een kristal, waardoor het mogelijk werd om met 10x de normale snelheid een streepvrij beeld weer te geven, omdat de koppen via het zg. dynamisch tracking systeem precies binnen 1 lijn van 64 us in staat waren om de tapesporen optimaal te volgen. Is misschien niet helemaal in de trant van de vraagstelling, maar ik wilde dit toch even melden.

Groetjes Hans.

Elwin,

als je met de beschrijving van Futaba in de hand het web rondzoekt kom je bij de fabrikant van de onderdelen die volgens het micro machining principe gemaakt zijn. Ik heb deze links destijds helaas niet opgeslagen zodat ik ze nu niet kan reproduceren, maar het viel mij op dat het weer roterende onderdelen waren die gebruikt werden voor het gyro principe. Dat de rotaties worden opgewekt mbv trillingen is een bekend gegeven (kijk bv naar de aandrijving in Canon lenzen) Er staan zelfs microfoto's van het inwendige van deze gyro's op het web.....

Hans Delemarre, PH7JDE

Kan het zijn dat de corioliskrachten overal ter wereld anders zijn? Toen ik in frankrijk was met mijn hummingbird was de neutraalstand van de piezo gyro verlopen (alleen het rode ledje ging branden) Heb hier verder niets aan gedaan want het vloog toch wel prima.
Toen ik weer thuis was stond de neutraalstand weer goed. Grappig.

Coriolis krachten anders in frankijk? Ik denk dat je het eerder moet zoeken in temperatuur/luchtdruk/vochtigheid.

Nee ik denk niet dat de luchtdruk en vochtigheid invloed heeft op de werking van de gyro.

De temperatuur was wel wat warmer, maar ik denk ook niet dat invloed op de neutraalstand heeft.

@Niek: Dan draai je de gyro toch om :P

Volgens mij werkt een gyro niet met coriolis krachten. Corioliskrachten treden op wanneer de waarnemer in een draaiend systeem zich van of naar de draai as beweegt. Als hij naar buiten beweegt op een draaiende schijf, moet hij sneller bewegen want de omtreksnelheid neemt toe naarmate je verder van de as bent. Een snelheidstoename vergt kracht, de corioliskracht. Verder is het zo dat de corioliskracht een schijnkracht is, niet echt is, maar hoe dat zit ben ik al heel lang vergeten.

Net als Harold denk ik dat de oorzaak ligt in andere temperatuur e.d.. Hierdoor kan het zijn dat de neutraalstand van je stick net ff anders is en de gyro de neutraalstand niet meer herkent.

Rick

Satoer zei:
Nee ik denk niet dat de luchtdruk en vochtigheid invloed heeft op de werking van de gyro.

De temperatuur was wel wat warmer, maar ik denk ook niet dat invloed op de neutraalstand heeft.

De temperatuur heeft een behoorlijke invloed op het gedrag van een piezo-gyro.
Ik heb wel eens zelf compensatie-circuits voor zo'n ding gebouwd (Murata). De drift is echt verschrikkelijk, en een kleine temperatuursverandering geeft totaal andere waarden.

Futaba gebruikt MEMS (Micro-Electro-Mechanical Systems) gyro modules van http://www.siliconsensing.com wat dus geen piezo-gyro's zijn.
Erg mooi spul. Kijk maar eens op hun website onder 'it is rocketscience'. Daar staat een aardige beschrijving over de werking van hun gyro's.

Hé goede link Mark!

Eindelijk een goede uitleg :D
Toch is het allemaal nog redelijk zweverig. het stuk gaat eigenlijk meer over de manier waardoor het schokken absorbeert. Dit doet hij door middel van 4 giro's elk 90 graden verder in de rondte te laten werken zodat schokken weg gefilterd kunnen worden.

ron van sommeren zei:
Volgens mij werkt een gyro niet met coriolis krachten. Corioliskrachten treden op wanneer de waarnemer in een draaiend systeem zich van of naar de draai as beweegt. Als hij naar buiten beweegt op een draaiende schijf, moet hij sneller bewegen want de omtreksnelheid neemt toe naarmate je verder van de as bent. Een snelheidstoename vergt kracht, de corioliskracht. Verder is het zo dat de corioliskracht een schijnkracht is, niet echt is, maar hoe dat zit ben ik al heel lang vergeten.

De site siliconsensing zei:
GYRING© is Silicon Sensing's patented technology for accurate and robust angular rate sensing. Solid State gyros all work by detecting Coriolis forces, these are forces which can be observed whenever linear motion occurs in a rotating frame.

Werkt dus wel met Coriolis krachten Ron, net wat Jan al beschreef :P

Dag mensen, Ik werk op het moment aan een project dat gebruikt maakt van gyro's om hoekverdraaiing te meten.

Er zijn verschillende soorten gyro's, het grootste verschil is tussen optische en mechanische. de iMEMS gyro's van analog devices zijn ook mechanisch (integrated Micro Electro Mechanical System)

Hier een klein stukje uit mijn verslag:
Werking optische gyro
Een optische gyro bevat een spoel van een lange (bijna 5km) optische draad. Twee licht stralen worden door de draad gestuurd in tegengestelde richtingen door een laser lichtbron. Een optisch systeem met een straal deler richt de twee stralen op een photodetector. Wanneer de verdraaiing nul is, dan is het fase verschil tussen de twee stralen 180°. Ze schakelen elkaar uit, en de “photocurrent” van de photodetector is minimaal. Als de gyro wordt gedraaid rond de as van de spoel, dan veranderd de fase verdraaiing tussen de twee stralen. Deze verandering vind plaats door het sneller draaien van de ene straal en het langzamer draaien van de andere straal. Het fase verschil vertegenwoordigd de draaisnelheid van de gyro.

Werking iMEMS gyro
De iMEMS (integrated Micro Electro-Mechanical System) gyro maakt gebruik van de Coriolis kracht. De Coriolis kracht kan als volgt worden beschreven:

Stel er staat een persoon op een draaiende schijf dicht bij het midden. De snelheid relatief aan de grond wordt vertegenwoordigd door de kleine blauwe pijl in Afb. 3. Als het persoon dan naar de buitenkant zou bewegen zou zijn snelheid vergroten zoals de kleine en grotere pijl laten zien. De toename van die snelheid door de beweging vanuit het midden van de schijf heet de Coriolis acceleratie. (vernoemd naar Gaspard G. de Coriolis, 1792-1843)

Om recht te blijven staan moet aan de buitenkant van de schijf meer kracht worden uitgeoefend om de grotere blauwe pijl te corrigeren dan aan de binnenkant om de kleine pijl te corrigeren. Deze kracht heet de Coriolis kracht.

De Coriolis kracht kan gemeten worden door een gewichtje los op te hangen buiten het draaipunt zoals te zien is in Afb. 4.
Als de schijf snel gedraaid wordt beweegt het gewichtje naar buiten en oefent een grote kracht naar links, bij een lagere snelheid beweegt het gewicht minder ver naar buiten en oefent ook een minder grote kracht uit naar links.

Het daadwerkelijk meten van de kracht wordt gedaan door een tweede los opgehangen frame waarin het eerste frame zit zoals te zien is in Afb. 5. Tussen het binnen- en het buiten frame bevinden zich kleine voelvingers waartussen een capacitaire werking bestaat. Door het ladingsverschil te meten kan men dus te weten komen wat de hoeksnelheid is van de gyro.

Voor- en nadelen
Doordat een optische gyro geen bewegende onderdelen heeft zijn deze minder gevoelig voor externe factoren als temperatuur of trillingen dan mechanische gyro’s.
Door de werking hebben mechanische gyro’s hebben veel meer last van ongewenste bewegingen zoals trillingen of harde klappen ten opzichte van optische gyro’s. Ook hebben mechanische gyro’s veel last van temperatuur veranderingen omdat mechanische voorwerpen rekken en krimpen door temperatuur veranderingen.
Optische gyro’s zijn ook veel nauwkeuriger dan mechanische gyro’s, mede vanwege de gevoeligheid van mechanische gyro’s voor trillingen en temperatuur veranderingen. Het type optische gyro die gebruikt is in SUIT had per uur een drift van ongeveer 5º. De ADXRS300 heeft volgens de datasheet een drift van minimaal 70º per uur.

Toch hebben mechanische gyro’s ook voordelen. Door de lange glasvezeldraad in de optische gyro is het formaat vrij groot. Mechanische gyro’s kunnen kleiner gemaakt worden, alhoewel veel mensen bij een mechanische gyro nog meteen denken aan apparaten met draaiende vliegwielen. De ADXRS300 heeft een formaat van 7x7x3,2 mm dat is behoorlijk veel kleiner ten opzichte van de afmetingen van de µFORS optische gyro, 70x50x15mm, bijna een factor 10 kleiner.
Ook qua stroomverbruik zijn mechanische gyro’s een stuk beter. Doordat de optische gyro constant laser gebruikt vraagt deze veel stroom. De µFORS vroeg 300mA, de ADXRS300 doet het met 8mA. De Temperatuur van de µFORS gyro’s kan oplopen tot 80ºC, de meeste energie wordt dus omgezet in warmte.

Een flinke lap tekst maar er staat volgens mij precies in wat jullie willen weten :)

Veel lees plezier!

:D toevallig zit ik hier alweer een paar dagen met diverse gyro-tjes voor mij.
Een jaar terug bestelde ik 4 stuks van Murata (03Jx) om mee te experimenteren.

Laatst, per ongeluk, een SPG05 gyro (van Simprop) gesloopt en daar blijkt hetzelfde element in te zitten.
Ook in de oorspronkelijke elektronica van de Hirobo-Lama-XRB-dieaaneendraadje, zit zo'n element. Maar dan in SMD-uitvoering.
Deze beide gyro's zijn van het niet HH-type.

OK, veel moed is er niet nodig om van de CSM-lW-200 de krimpkous te verwijderen.
Wederom zelfde element.
En deze gyro is wel HH!

Dus het verschil in wel of niet Heading-Hold zit hem dus niet in de Gyro sensor. Komt bij dat de SPG05 complexer van opzet is dan de LW-200.
Iemand bereid om eens in zijn GY401 te kijken? In naam van de wetenschap. :mrgreen:
Een kijken of we zelf iets kunnen bricoleren.

Hier nog een link met uitleg over gyro's.
http://science.howstuffworks.com/gyroscope1.htm

Voor de echte doe-het-zelvers: http://autopilot.sourceforge.net/rev2.2.html
Er wordt hier gebruik gemaakt van CG 16D elementen van NEC-Tokin.

Elementen van dit merk kom je ook in diverse merken/typen piezo-gyro's tegen. Zo uit het hoofd weet ik, dat de 3D gyro van Robbe dit zelfde element bevat en dat een van de Futaba gyro's (GY501?) de CG 16C aan boord heeft.

Je hebt iets met gyro's hè Erwin ;)
De gewone gyro's op de piccoboards kan je ook met een Heading hold module uitrusten. Dan blijft hij ook het orginele element gebruiken.

Op helihobby staat een tutorial met opengewerkte plaatjes hoe je een GY 240 (zo goed als hetzelfde als een GY 401) kan verlichten door de behuizing er af te slopen.
http://www.helihobby.com/html/gy240.html
GY240Lighte3.jpg

Ik denk niet dat er het zelfde elementje in zit omdat een Futaba gyro op een ander principe werkt (is minder gevoelig voor temperatuur en trillingen tov conventionele gyro's)
Wat grotere foto's zijn te vinden in deze PDF: http://www.helihopper.de/anleitungen/gy240umbauauf401.pdf
(hoe bouw ik een GY240 om tot GY401)

Leuk artikel Jan, jammer dat het nog in ontwikkelfase is. In de gaten houden maar. Wou jij ook niet zo iets ontwikkelen Erwin?

Back