Wat is een goed klein hellingvliegmodel?

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Super Lex, 23 jan 2012.

  1. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een klein zweefvliegtuig voor hellingvliegen die ik mee op vakantie mee kan nemen (in het vliegtuig als bagage in 1 extra koffer). Misschien nog wel met een kleine electro zodat hij ook gewoon kan worden gevlogen.

    Voorwaarden lijken mij dus een span van <1m en met deelbare vleugels. Verder natuurlijk zo licht mogelijk want dan kan hij ook bij minder wind nog stijgen.

    Last but not least zou ik het ook wel leuk vinden als hij nog een beetje kan stunten.

    Persoonlijk dacht ik aan iets van de kulbutin, le fish (kleinere versie dus), de alula, ... maar ik hoor graag andere ideen.

    Geen probleem om het zelf te bouwen trouwens, dus scratch built suggesties kan ook.

    Of misschien iemand ervaring met vervoer van een modelbouwvliegtuig in het vliegtuig met goede tips? Misschien kan de span dan ook groter namelijk.

    Ik hoor graag jullie mening,

    Groet,
    Alex
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    bij weinig wind: RCtechnics

    en acro bij meer wind: RCtechnics

    Het is dezelfde romp, alleen 2 verschillende sets vleugels.

    Handig meenemen: RCtechnics

    Op het forum staat ook een topic hiervan.
    Bij mijn weten komt alles eerdaags weer op voorraad bij RCT.
     
  3. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    SALy?
    https://www.vth.de/shop/warenkorb/a...58f11768664a1599ce0b21b.html?cHash=aca8315981

    http://www.vth.de/fileadmin/user/Zeitschriften/fmt/downloads/SALy/Bauplan-SALy.pdf

    model kan electro worden uitgevoerd maar je kan hem ook als dlg werpen:

    vppdKuV-plc[/media] SALy - YouTube

    als je beschikt over een cnc vrees dan wil ik je de cad bouwplannen wel sturen en de bijbehorende fmt pagina's stuur me maar een pm.

    vleugels zijn standaard niet deelbaar maar met 2 10cm buisjes is het vast te doen ;-)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.035
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Zelf snijden: Flying V Info

    Kielvlakjes afneembaar maken.
    Een Zagi killer die leuk vliegt en goedkoop te maken is.
    Tip voor transport in de auto: span twee stieken tussen de handgrippen. daar leg je de vleugel op..
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hier het topic van de Minus die Jitze voorstelde. Is zeker een leuk kistje, en met het transportkistje makkelijk mee te nemen in de koffer. Ik kan je evt de maten van het kistje geven als je wilt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  7. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Heren,

    Allen bedankt voor een snelle en duidelijke reactie.

    De flying V lijkt me inderdaad meer iets om in de auto te vervoeren dan in het vliegtuig, maar wel een leuk volgend project voor mijn draadsnijder.

    Robert, de Sally vind ik erg mooi, lijkt me erg leuk om die als eerste DLG te maken. Is hij ook nog als DLG bruikbaar als de vleugels gescheiden kunnen worden? Bedankt voor de PDF. Helaas heb ik geen CNC. Weet jij iemand er wel een heeft en misschien zon Sally zou kunnen uitzagen? (Uiteraard voor een redelijke vergoeding) Electro is zeker een plus.

    Die minus en minus thermic lijken mij ook zeer geschikt Jitze. Klopt het dat je twee sets vleugels (acro en thermal) in de kist kwijt kan? Ik ben inderdaad benieuwd hoe groot dat transportkistje is? Is electro ombouw ook te doen?

    Draadje van hangflieger fur kleinsthange is een iets ander onderwerp (kleine Hange ipv kleine vleigtuigjes) maar met dezelfde conclusie: kleine vliegtuigjes zijn prima voor hellingvliegen.

    Ik zelf vond een superkleintje, maar ik weet niet of de vleugel deelbaar is en los van de romp kan, de crobe:
    bq_121npAIc[/media] 2 - YouTube

    Als iemand nog ervaringen heeft met vliegtuigvervoer in het vliegtuig; alle tips zijn welkom. Misschien kan ik ook gemakkelijk een grotere meenemen dan.

    Ik zal in ieder geval laten weten wat ik meeneem en als het lukt ook verslag doen van het vliegen in zuidfrankrijk.

    groet,
    Alex
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De maten van het transportkistje van de Minus zijn 590x210x105 mm. In het kistje kunnen één rompje en 2 sets vleugels geplaatst worden. Zo heb je beide versies bij de hand.

    [​IMG]

    Motoriseren zal moeilijk zijn. Een klein motortje voorop zal nog wel gaan, maar in de cockpit is de ruimte zeer beperkt, het zal moeilijk zijn daar een ontvanger en accu kwijt te raken. De motorisering kan wel heel licht uitgevoerd worden, het gewicht van de zweefversie ligt bij beide varianten onder de 100 gram.
    Als je voor de Minus kiest zou ik wel beide varianten bouwen (1 romp bouwen is dan genoeg). Dan kan je van windkracht 2-3 tot 5 vliegen. De acro versie vraagt wel goede reflexen tijdens het vliegen, maar is vreselijk fun om te vliegen.
     
  9. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    als je de vraag stelt bij het cnc forum zijn er vast wel mensen die dat willen doen en anders kun je ook gewoon de standaard kopen ;-)

    voor meer informatie wil ik je het bijbehorende fmt verslag wel mailen

    ik denk dat het goed mogelijk is om de vleugel deelbaar te maken maar als nog sterk te houden standaard zit er een schroef in om de vleugel vast te houden als je daar nou 2 en nog een paar verstevigingen die meer kracht in de lengte mogelijk maakt zou het helemaal mooi zijn.

    volgens mij is er iemand in duitsland die het al heeft geprobeerd zoek maar eens bij rc-network.
     
  10. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Robert,

    Ik zag niet dat je ook een al gefreesde set kon kopen. Ik heb de duitse site met deelbare vleugel gevonden (middels twee carbon staven) , bedankt voor de tips. Ik kijk ook nog op de cnc forums maar 54 Euro voor de set is zeker geen slechte prijs.

    Fotor bedankt voor de maten van de kist. Die past zeker in een extra koffer en kan misschien zelfs met de handbagage mee.

    Ik laat nog weten welke keuze ik maak en maak misschien ook een bouwverslag.

    groet,
    Alex
     
  11. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    hij kost 54 euro maar dan moet je er ook nog de carbon vleugelbuizen bij kopen vuren latjes en een paar balsa latjes dus het word iets duurder.
     
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Wellicht is een 1:6 rc- parapent een idee?
    Action man (30cm) en 2.37m span matras.
    zie: Opale Paramodels - High Quality RC Paragliders & Paramotors
    Lekker makkelijk meenemen en met voldoende ballast kun je er best mooie bewegingen mee maken (loop is nog niet gelukt geloof ik, maar er zijn lieden speciale 'acro' schermen aan't ontwerpen....
     
  13. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb inmiddels de topmodel minus thermal aangeschaft. Misschien maak ik een bouwverslag.
     
  14. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Beste forumleden,

    Ik heb de minus inmiddels in ver gevorderd stadium en vraag mij af; wat kan ik op korte termijn doen om de ontvanger van stroom te voorzien? Booster + 1s lipo of niMh? kan ik dat in NL bestellen (en welke?)?

    Dan kan ik dit weekend aan de kust misschien nog een maiden doen namelijk.

    Alvast bedankt voor de reactie.
    mvg,
    Alex
     
  15. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  16. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi prop-er,

    Bedankt voor de reactie, dat zou moeten werken.

    Ik heb echter al een voltagebooster besteld bij HK en ben op zoek naar een tijdelijke oplossing tot die binnen is. Ik vindt 25Euro wel een beetje duur; dan wacht ik wel tot het pakketje HK binnen is. Is er in Nederland niet zo'n booster voor een paar euro (10 oid) te koop? Bij HK kost ie 4$

    Is het anders mogelijk een alternatief in te bouwen voor korte tijd in de vorm van bijvoorbeeld 4x1/3 AAA? Waar kan ik deze kopen? Ik zag dat ze bij conrad uitverkocht zijn.

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Alex
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2012
  17. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Die accu moet wel werken.
     
  19. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    ik weet niet wat je gebruikt maar een ontvanger die 7.4 v aan kan ontvanger+ 2 d47 servo's op 2s met de maat lipo die voor het cg goed uit komt lijkt mij het beste.
     
  20. Super Lex

    Super Lex

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    162
    Locatie:
    Utrecht
    Hi Fotor,

    Bedankt voor de reactie. Ik denk dat ik die dan ga bestellen. Ik heb trouwens ook de vervoerskist erbij; ziet er goed uit.

    Robert, ik ga een rx2801 pro van walkera gebruiken. Voor zover ik weet alleen geschikt voor 4.8V.

    Iig bedankt voor de reactie, daar kan ik weer even verder mee.

    mvg,
    alex
     

Deel Deze Pagina