Wat is een goede indoor ontvanger?

hehe

Hoi,

Ik ben een van de 4 clubleden (denk ik) die dus ook een ACT pico4 heeft.
Ik schrok best toen ik dit draadje las.

Mijn ACT vertoonde bij 1 v.d. 2 servo's in de neutraalstand ook een trilling. Na wat geklooit te hebben met de STRM functie op mijn FC-16 heb ik deze trilling geheel weg. Als ik nu de servo bestuur komt de trilling eigelijk niet meer voor. ( ik gebruik trouwens een webra kristal )

Uit een reikweitetest kwam bij mij tog wel dat deze pico4 er beter uitkwam dan een andere 9 gram ontvanger.

Ik heb ergens in de info van ACT een keer een U gezien die als het teken van Micro wat geschreven.
Ik dacht dat de naam daarom: ACT pico4 Micro P was.

Groeten Harmen.

Jongens,

Ik krijg sterk de indruk dat we hier weer een mooi voorbeeld hebben van massahysterie. Net als in het recente verleden met treads over motoren en Pico-ontvangers van MPX ondervindt hier iemend problemen met iets en iedereen die wel eens een vreemde tik heeft gehad op zijn besturing "springt er bovenop" om alle anderen te overtuigen van de geweldige kwaliteiten van zijn eigen favoriete merk en de absoluute waardeloosheid van al het andere.

Hoewel een geposte klacht over een product niet per definitie onwaar hoeft te zijn en ik ook inzie dat de erop volgende reacties geplaatst zijn met de beste bedoelingen zit er wel een behoorlijk groot gevaar aan: een totale ban op een bepaald product vanuit de gedachte van "voorkomen is beter dan genezen" bij een groep modelvliegers.
Voorbeeld hiervan is het behoorlijk grote aantal vliegers dat hun PICO4/5 ontvangers buiten gebruik heeft gesteld na een soortgelijke tread vorig jaar; opvallend genoeg zonder ooit zelf serieuze problemen te hebben ondervonden en uitsluitend op basis van berichten van anderen.

Hierbij een oproep aan de posters van dit soort berichten om zich terdege te realiseren wat de impact kan zijn van dit soort postings op het gedrag van anderen en het verzoek waar nodig/mogelijk enige nuancering te betrachten:
Als iemand storing heeft is niet noodzakelijkerwijs de ontvanger de schuldige. Ook de ontvanger-voeding, de zender, de motor-ontstoring, afscherming door koolstofdelen en metaal-contacten zijn uitstekende bronnen van stoorpulsen.

Ik heb ACT benaderd met het verhaal dat 'een behoorlijk aantal' mensen 'slechte' ervaringen met de Pico 4 up zouden hebben (o.a. jittterende servo's en storingen) en of ze dit kunnen beamen cq iets aan de oorzaak doen.

Ik kreeg een reactie van verontwaardiging en dat deze kritiek haast onmogelijk is omdat deze ontvanger anders nooit in een RENNBOOT op zeer hoog nivo (zie hun site http://www.acteurope.de/html/pico_4up_fm-empfanger.html ) gebruikt zou kunnen worden (Pete, wat zegt jou dat ???).

Tevens werd ik verwezen naar de site waarop ze zichzelf op de borst kloppen dat ACT echt volle reikwijdte en kanaalscheiding garandeert in tegenstelling tot concurrenten http://www.acteurope.de/html/empfanger.html .

Het zou goed zijn om een representatief beeld te krijgen van de ervaringen van gebruikers en wellicht lukt dat niet door hiernaar in een draadje te vragen. Iemand ideeën hoe je dit wel kunt achterhalen; weet wellicht iemand een recentelijke test waarin slechts op feiten wordt beoordeeld?

Rob.

Verkort mijn e-mail corespondentie met ACT-Europe

E-mail -> ACT Dirk zei:
On my ACT Pico-4 uP (35 Mhz, use chanel 61 and 72) the signal on Servo #1 is very unstable...

1: The servo #1 wil not centre, position is always different...so aileron flying is impossible

2: The servo #1 is always moving.

3: Other have the same problem. (at least with 10 different ACT Pico-4 uP Receivers !!!)

4: When I replace the Receiver for an other brand indoor type there is no problem at all

antwoord ACT zei:
Which transmitter do you use, did you try another transmitter?
Freundliche Grüße
ACTeurope
Klaus Westerteicher

E-mail -> ACT Dirk zei:
Standard I use a Multiplex Cockpit MM for indoor/parkflying

for testing we have used,

Futaba Atack-4, FC16, FC28, FF8, FF9
Multiplex Cockpit MM, 3030

al give the same problem with this ACT receiver.

With other indoor receivers , Hitec Feather, Simprop 2000 indoor, MPX Pico 3/4, JETI and GWS this problem does not occur.

Please what to do

antwoord ACT zei:
We don't undestand that problem, we don't have it and thousands of other
customers don't have it. With that receiver we won European boat races
Which battery do you use?
ACTeurope
Klaus Westerteicher

Afgezien daarvan valt mij op dat mijnheeer het op zijn site ook niet altijd ven nauw neemt met de waarheid.... :evil: :sniper:

Heren:
Inmiddels al een paar keer rondgeparkfly't met de Jeti. Gedraagt zich als een volwaardige ontvanger. OK, met de parkflyer geen 500m weggeweest....

Schulze heeft ook een nieuwe mini ontvanger in zijn program, ik heb hem net besteld, ga die ook eens proberen.

bedoel je die nieuwe schulze ontvanger met die "failsafe".
Het is geen echte failsafe maar een systeem waarbij de ontvanger de slechte puls vervangt door de voorgaande puls en dus de stuurbeweging vast houd tot de volgende goede puls.Deze schijnen ook erg goed te zijn.

groeten,Jan

Goede Ontvanger

ik zelf heb zeer goede resultaten met de schulze ontvangers
de eerste is een 8 kanaals ontvanger microcontroler gesteurd
weegt 8.5 gram
met deze vlieg ik in een ECO 8 met een borstel loze motor
de 4 kanaals weegt 6.5 gram is ook microgestuurd
je kunt ze krijgen in 35 em 40 mHz
bij storing onthoud de micro de laatst ingestelde stand van je servo's
zodra de micro weer een goed signaal heeft stuurt deze ze weer aan
je kunt na de landing op de ontvanger aflezen hoeveel storingen je hebt gehad
voor verdere gegevens moet je kijken op
http://www.schulze-elektronik.com

ik ben erg tevreden met deze ontvangers

Re: Jeti Rex 5

Rob zei:
1. Werkt de Jeti Rex 5 met een Futaba kristal?
2. Is deze ontvanger verkrijgbaar in 40 MHz?
3. Wie biedt deze aan voor die kleine 40 EUR?

Waar haal ik vandaag de dag eigenlijk überhaupt nog indoor spul? Veel modelbouwzaken lijken geen enkele voorraad te hebben (servo's, ontvangers, regelaars).

Rob.

Als jij mij 35,- overmaakt stuur ik je een 40MHz Jeti rex5+ op (incl. verz.)
Ik stop de ontvanger dan in een fotorolletje doosje in een enveloppe (joost heeft met die manier van verzenden goede ervaring)
Indien de rex5+ niet werkt met jouw xtal dan kan ik voor 10,- euro je een xtal opsturen.

Re: Jeti Rex 5

MarcelB zei:
Ik stop de ontvanger dan in een fotorolletje doosje in een enveloppe (joost heeft met die manier van verzenden goede ervaring)

klopt!

heb je toevallig ook nog 35 mHz versies op voorraad? :twisted:

Update: Ik heb goede ervaringen met de Jeti Rex5 (inmiddels 4 stuks, ook in e-auto) 40 MHz en normale Futaba kristallen. Ik verkies deze ontvanger boven de Hitec Feather omdat ik nu toch duidelijk minder tikken ervaar, de reikwijdte groter is en de antenne veel korter is, die van de Feather is wel erg lang...

Indoor ontvanger

Ik gebruik nu al jaren de indoor 2000 van simrop, deze bevalt zowel binnen als buiten prima, zelfs in wat grotere kisten..

Tevens kun je natuurlijk als je toestel dat toelaat ook gewoon een dubbelsuper pcm ontvanger van futaba gebruiken...maar ja das zwaarder (werkt wel goed)

groeten!

Re: Indoor ontvanger

Vip-er zei:
Ik gebruik nu al jaren de indoor 2000 van simprop, deze bevalt zowel binnen als buiten prima, zelfs in wat grotere kisten.......

Is helaas al een tijdje niet meer aan te komen, ik wou dat ik ze kon krijgen (=kopen tegen normale vergoeding).... :( 8) 8) 8)

Ik weet nog wel iemand die er vanaf wil, zoek hier op het forum maar eens naar ene 'shrike'.

@Dirk: jij gebruikt dus in een Piper die ACT micro 4 uP ontvanger, wat zijn nu je ervaringen hiermee?

Back