Wat is een goede zender voor een electro heli?

• Topicstarter Topicstarter Sanny78
  • Startdatum Startdatum
S

Sanny78

Guest
Hallo again ;)

Nou, intussen is me duidelijk dat ik voor een goede sim het beste phoenix of reflex kan aanschaffen. Ik lees echter bij beide dat je deze niet met een (dummy) USB-zender aan kan sturen.... En daar komt de volgende vraag dus :)

Wat is een goede zender voor een electro heli?

Ik zal zelf een beetje in de richting van een FF9 te denken, maar er is zoveel te krijgen dat ik graag jullie meningen even hoor voordat ik een keus ga maken. Is bijvoorbeeld een 2.4GHz zender goed/beter dan een 35MHz zender of maakt dat niet uit? Uiteindelijk wil ik gaan vliegen met een heli die qua formaat, vermogen en techniek te vergelijken is met een beetje brandstof heli (dus in ieder geval met CP en de mogelijk om 3D te vliegen).

Verder vroeg ik me ook af om het slim is om een zender inclusief servo's en cyro aan te schaffen, of is het slimmer om deze er los bij te kopen zodat je meer vrijheid hebt en ze beter op je heli kunt afstemmen?

Alvast bedankt voor de adviezen! :D

Groet,

Sander

Ik ben van een FF9 naar een DX7 gegaan. De DX7 kan iets minder, maar ik ben er erg tevreden over.

zij beide prima zenders, wat bij elektro heel erg belangrijk is dat er een timer op zit.
in het tekoop gedeelte worden vaak ff9's aangeboden, voor mooie prijsjes. en er past een 2.4gig module in. kan je evt toch met 35mhz vliegen, 2.4gig ontvangers zijn wat duurder namelijk. dan heb je iets meer vrijheid daarin.

FF9 voor de mogelijkheden, DX7 voor 2.4Ghz, Graupner MX12 voor het krappe budget en dan in die volgorde. Mocht je echt geen flauw idee hebben wat je dit jaar met je vakantiegeld moet, dan is de 14MZ wel een leuk ding ;)

Groetjes,

To.

2.4 ghz is heerlijk (korte antennes, geen glitches/storing, geen frequentie gezeur), dus begin meteen goed zou ik zeggen ;-) De dx7 is dan een goede set waar je mee verder kunt voor een leuke prijs. Je kunt ook meer uitgeven aan een ff9 oid maar ik weet niet of je daar profijt van hebt... Ik zou zoeken naar de losse zender (alleen met ontvanger), met de servo's die meegeleverd worden kun je meestal toch niets.

Ik heb een keurige duitstalige handleiding met conformiteitsverklaring (gekopieerd votje gek genoeg) , en een schattig en veel te duur Graupner stickertje in mijn batterijvakje van mijn DX7.
Als het niet legaal verklaart wordt of is, verwacht ik een gelijkwaardige legale zender te ontvangen van meneer Graupner.
;)
Dus ik vermoed dat ze je onzin verteld hebben.

Eric

Dus ik begrijp dat de Graupner Dx-7 op zich een hele mooie/goede keus is? Wel hoor ik dat deze zender iets minder kan als de FF9.

Denk ik natuurlijk.. Wat dan? En zijn dat belangrijke/handige dingen voor e-heli vliegen?

Sander

Dus ik begrijp dat de Graupner Dx-7 op zich een hele mooie/goede keus is? Wel hoor ik dat deze zender iets minder kan als de FF9.

Denk ik natuurlijk.. Wat dan? En zijn dat belangrijke/handige dingen voor e-heli vliegen?

Sander
Graupner verkoopt voor zover ik weet de DX7 niet meer ...
Als je ze nog kan krijgen onder de Graupner vlag (dus EU goedgekeurd) dan zijn ze waarschijnlijk voorzien van mode 1 besturing.
Als je Mode 1 wil gaan vliegen is dat natuurlijk geen probleem.
Futaba heeft de 7C 2,4Ghz uitgebracht, wat ook een prima zender is uiteraard.

Als je heli vliegt, en geen schaal heli met alle toeters en bellen dan heb je m.i. aan 7 kanalen gewoon genoeg.
De 8 of meer kanaals (duurdere) zenders zijn kwalitatief vaak wel een stapje verder, betere potentiometers, volledig gelagerde sticks, groter lcd schermpje etc.

Vroeger, toen het allemaal niet zo vlot ging met de electronische ontwikkelingen en de prijzen zowiezo hoog lagen was het M.i. erg belangrijk om hier op te letten.
Tegenwoordig gaat het zo snel allemaal dat ik liever om de twee/drie jaar een nieuwe koop met de nieuwste snufjes.
Voor een vlaggeschip betaal je al snel 8 a 900 €, hier heb je 3 dx7's / 7C's voor....
over drie jaar is de electronica in dat vlaggeschip net zo verouderd als de electronica in je DX7 / 7C of gelijkgeprijsde FM/PCM zender.

Eric

Bedankt voor je reactie Eric. De 7C ziet er inderdaad wel netjes uit.

Ik ben er wel zo één die liever wat meer geld uitgeeft en dan meteen echt iets goeds/moois heeft, dan iets te kopen wat heel mooi is maar het toch net niet is. Je moet er tenslotte wel minimaal een paar jaar mee uit de voeten en plezier van hebben (niet dat het geld mij op m'n rug groeit hoor, maar zo denk ik erover ;)).

Dus wat zijn (met dat in het achterhoofd) nog andere opties dan? Futuba is geloof ik wel het merk om voor te gaan als het om kwaliteit gaat of niet?

Thanks,

Sander

P.S. Wat ik inmiddels al een tijdje aan het oefenen ben met de FMC sim is 3D vliegen. Dat is dus ook wat ik wil gaan doen in het echt (na eerst nog even goed met een echte zender en goede sim te oefenen).

P.S. Wat ik inmiddels al een tijdje aan het oefenen ben met de FMC sim is 3D vliegen. Dat is dus ook wat ik wil gaan doen in het echt (na eerst nog even goed met een echte zender en goede sim te oefenen).

Ik wil je zelfvertrouwen niet de grond in boren, maar ik wil je wel even heel
duidelijk maken dat het niet zo snel gaat als je hoopt/zou willen. Op de sim
(Aerofly, Heli-X, HeliSimRC en Realflight G2) vlieg ik vloeiend inverted,
nose-in en ben ik druk aan het oefenen met autorotaties en wat simpele
3D-figuren.

In het echt heb ik echter al (veel) moeite met nose-in vliegen. En ook
side-in gaat niet altijd even goed/soepel.

Voordat je dus denkt aan "Oh, ik ga wel even 3D vliegen", vergis je niet!
Een sim is een leuk HULPmiddel, maar je leert er niet mee vliegen, daar ben
ik nu wel achter...

Om dus nu al een state-of-the-art zender te kopen omdat je over 1-2 jaar
misschien heftig 3D gaat vliegen... I dno... Ik denk dat je jezelf een beetje
overschat (net zoals ik dat deed...)

De DX7 heeft geen mooi Gyro/Governor menu zoals de FF9 dat heeft. Voor de rest is het wel grotendeels hetzelfde.

Tja, daar heb je waarschijnlijk wel een punt...

Al denk ik echt niet dat ik dit jaar nog een stoere salto o.i.d. in het echt ga maken hoor!! Ik weet (o.a. van een kennis die vroegen een tijdje heli en vliegtuig heeft gevlogen) dat het echt een lange weg is om alles goed onder de knie te krijgen. Die P.S. is wat lax geschreven, maar niet zo bedoeld!

Verder hou ik nou eenmaal van goed spul. Dat heeft dus verder niks te maken met m'n verwachtingen van het vliegen of zo, maar meer met mijn liefde voor techniek volgens mij...

Maar je hebt wel een punt. Ik moet het niet overdrijven en gewoon met een mooie goede zender beginnen en niet meteen het bovenste van de plank willen, want dat is waarschijnlijk onevenredig duur als je kijkt naar wat ik ermee kan (ga) doen de eerste tijd.

Thanks!

Gewoon kopen wat je kan betalen en graag wil hoor, laat je niet wijs maken dat dat alleen voor gevorderden zin heeft.....vind ik echt lariekoek.
Als je graag gaat voor een top zender, en dat kan missen, moet je dat gewoon doen.
Houd wel in je achterhoofd dat als je graag 3D wil leren vliegen, en het in je aard zit om het randje op te zoeken.....Dat je vaak moet sleutelen en dat dat zeker niet goedkoop is.
Een gemiddelde 3D oefen crash kost je toch al snel 25% tot 50% van je aanschaf waarde van je heli, als je electronica (gyro, snelheidsregelaar) heel blijft ;)

Edit:
In de DX7 zit trouwens wel een uitgebreid gyro menu Laurens....
Los instelbaar op alle vluchtstanden.
De Gyro kan je dan beter op het gear kanaal zetten (gewoon met endpoint instellingen op schakelaar), want meestal gebruik je maar 1 gevoeligheid...
Dan kan je het gyro menu benutten om je governor met 2 verschillende settings te regelen, op aux2 dan.

Eric

Laatst bewerkt:
DX7 heeft ook een time Bartjuh!

ja dat weet ik, heb ook een dx7 gehad. fijne zender. maar wilde graag een futaba.

vlieg nu mijn ff9 met een spektrum 2.4ghz module. ben er zeer tevreden over.

de ff9 is wat degelijker vind ik, die dx7 heeft de kast van een mx12 en die grijze lak ging er op sommige plekjes al snel vanaf, en ik ben altijd zuinig op mn spullen...

misschien dat je bij een club of tijdens een wildvliegmeeting eens wat radios ter hand kan nemen? om te voelen wat jou wat lijkt?

@sanny78

Bij readyheli heb je de dx-7 voor 255 euro inc verzendkosten hem op de deurmat liggen:)
inc servo,s.

RC Heli Radio Combos

Leg hem maar eens in de winkelwagen , en kijk dan maar eens naar de prijs ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
tja als de doane dat pakket eens gaat bekijken, weet je nooit voor hoeveel ze je laten betalen dus voor hoeveel je iets op de mat hebt liggen van uit eu is een beetje lastig voorspellen, dus ja. heb zelf 2 import zenders en beide keren iets van 40 euro bij moeten betalen. dan was t nog goedkoper dan hier, maar ja ik wacht nu ook nog op 3 ontvangers vanuit usa en kreeg daar een brief bij dat ik een hele papierwinkel moest tonen,....

bepaal dus voor je zelf of je dat waard vind die gok en t evt wachten. dat t vaak goedgaat is natuurlijk erg mooi mee genomen.

dat je niks aan die servos hebt wil ik niet zeggen, ik heb ze in mn 600zitten en die doen t perfect, misschien niet voor t keiharde 3d maar voor sport(flips/rolls/loopings) doen ze t perfect, EN je kan ze zo voor 40/50 euro verkopen dan gaat t weer van je aankoop prijs af.
let er bij de dx7 wel op dat je meteen de juiste stickmode neemt!

anyway, succes met je keuze! je hebt hier en daar al lekker wat info gekregen.

Back