Wat is een goede zender voor een electro heli?

• Topicstarter Topicstarter Sanny78
  • Startdatum Startdatum
Ik heb sinds kort een graupner mx-24s die ontzettend veel mogelijkheden biedt, onder andere door de verschillende "vluchtfasen" die je zelf kunt programmeren en definieren.
Aan het programmeren zelf moest ik wel erg wennen maar wat daarbij handig is , is het grote goed leesbare display met begrijpelijke tekst en de grafieken voor de throttle en pitch curves en wat ook nog verlicht kan worden (wat ik afgelopen tijd veel heb gebruikt).
Verder zit er een uitneembare synthesizer module in , die vervangen kan worden door een 2.4GHz module.
Nadeel is dat hij niet zo goedkoop is ... maar ik heb er toch voor gekozen omdat je niet ieder jaar een nieuwe koopt, bovendien kan hij niet crashen, zal ik maar zeggen ...
Een vriend van me heeft een graupner mc-22 die hij al een jaar of 15 gebruikt zonder problemen, dus dat zegt wel wat over de betrouwbaarheid.

Futaba T12 of FG12 of zoiets is ook een heel mooi ding en in dezelfde prijsklasse.

succes !

In de DX7 zit trouwens wel een uitgebreid gyro menu Laurens....
Los instelbaar op alle vluchtstanden.
De Gyro kan je dan beter op het gear ka

Ik vind die van de FF9 net wat beter, maar de DX7 voldoet ook. Bij de DX7 is het meer een optie om de gyro in te stellen.

Tjonge, jonge wat een info allemaal :grin:

Ik denk dat ik het meeste voel voor een Futaba met 2.4GHz FASST technologie zoals de 7C (HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades), maar ja de DX-7 (HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades) is ongeveer even duur en ziet er ook goed uit...

Lastig, lastig, lastig...

Een andere die me ook erg aanspreekt is de 9C (HeliDirect.com - Your Source for R/C Helicopters Parts and Upgrades). Ook deze zit een beetje in dezelfde prijsklasse als de 7C en de DX-7, alleen deze heeft standaard geen FASST technologie. Als is dat er later wel bij te kopen, maar verlies je dan een kanaal (niet zo'n ramp, 8 kanalen lijkt me sowieso voldoende) en kost het nog een aardige duit extra.

Vraag is dan dus hoe belangrijk/fijn/goed 2.4GHz is t.o.v. 35MHz? En is het dan dus slimmer om voor de 7C of DX-7 te gaan met 2.4GHz, of de iets uitgebreidere 9C zonder 2.4GHz?

Als laatste is de FF10 inderdaad ook erg mooi. Maar dan praat je meteen over een hele andere prijs, dus denk dat die afvalt...

Sander

Vraag is dan dus hoe belangrijk/fijn/goed 2.4GHz is t.o.v. 35MHz? En is het dan dus slimmer om voor de 7C of DX-7 te gaan met 2.4GHz, of de iets uitgebreidere 9C zonder 2.4GHz?

Met 2.4GHz heb je geen verstoring door glitches/spanningspieken afkomstig van je elektro-aandrijving.

Maar met 35MHz is niks mis hoor, het heeft zich al jaaaaaaren bewezen.

Het hele 2.4GHz gebeuren staat nog in de kinderschoenen dus je kunt kiezen voor een zender met een uitwisselbare 35MHz module, dan kan je over een tijdje, als 2.4GHz zich werkelijk heeft bewezen, altijd nog een losse 2.4GHz module kopen.

Vergeet niet dat 2.4GHz vooral een hype is, waar velen blind achteraan hollen ..... net als met Vista van Microsoft ..... sommigen beweren dat het vele malen beter is .... en sommigen zijn tevreden met de prestaties van het huidige XP ......

echt in de kinderschoenen staat t natuurlijk niet meer maar nieuw is het wel. en t werkt gewoon, wat je van vista niet kan zeggen...

ik heb mijn toemalige dx7 weg gedaan en een ff9 gekocht die ik nu vlieg op 2.4ghz, kan dan dus beide kanten op, heb voor de spektrum gekozen zodat je iets meer keuze hebt in ontvangers... die zijn wel wat duurder dan een simpel 35mhz ontvangertje....

met de spektrum module heb je een module en een losse antenne die je via een adapter op je zender zet en er zit een draadje tussen voor de verbinding, de module van futaba zelf; daar zit de antenne direkt op en is makkelijker te switchen... dit ook weer ff ter info!

DSC01066.jpg

DSC01067.jpg

Laatst bewerkt:
Waar heb je die Spektrum module gekocht ?

Helaas is het bij ons in Belgie nog niet legaal maar ik zie toch verschillende piloten die overgeschakeld zijn.

Ik ben nog steeds bezig met de bouw van de copterX , en binnekort ook van plan om mij een dx-7 te bestellen maar hoe zit t met de laad apdapter ??(220v)
als ik hem bij readyheli.com weg haal?

Je hebt gelijk Bart , m,n vraag was idd een beetje vaag !!
Maar je moet dan toch een andere adapter hebben , of zo,n hulp stuk om hem europees te maken of zoiets ???

En waar haal je dat weer vandaan....?

maak gewoon een laadkabeltje van dat ding en laad die accu gewoon met je lader die je daar nu ook voor gebruikt...

anders kun je gewoon bij de elektra zaken wel van die adapters halen...zon soort reis stekker ofzo...

Bedankt voor je reactie Eric. De 7C ziet er inderdaad wel netjes uit.

Ik ben er wel zo één die liever wat meer geld uitgeeft en dan meteen echt iets goeds/moois heeft, dan iets te kopen wat heel mooi is maar het toch net niet is. Je moet er tenslotte wel minimaal een paar jaar mee uit de voeten en plezier van hebben (niet dat het geld mij op m'n rug groeit hoor, maar zo denk ik erover ;)).

Hoi Sander,

Hierboven vertel je dat je graag meteen iets meer uitgeeft voor iets degelijks/moois. Wel dan zou ik sowieso de DX7 laten liggen, als je later verder wil en misschien ga je later wel schaalvliegen waar al vlug wat extra kanalen niet overbodig zijn, dan schiet de DX7 en zowel de FF7 tekort.

Iets terug in dit topic is het al gezegd, iedereen wil op de kar springen van de 2,4ghz omwille van de "hype" die er rond gecreëert wordt (lees dan : vooral door de goedgelovige Amerikanen). 2,4 Ghz is nog in volle ontwikkeling zie maar op de Amerikaanse forums wat er geschreven wordt over "lockouts" en "brownouts" met de 2,4 ghz systemen en electrische heli's !

Ik zou voor een degelijke zender gaan à la FF9 of de nieuwe FF10 die je later eventueel kan gaan omschakelen naar 2,4 ghz. Misschien is de JR 9303 ook wel een optie. Dit zijn allemaal degelijke zenders (hiermee wil ik dus de FF7 en DX7 niet gaan afbreken) met meer dan 7 kanalen wat geen overbodige luxe is vind ik !

Ook zoals eerder hier in dit topic vermeld staan er in het "te koop" gedeelte geregeld mooie aanbiedingen van 2de hands zenders en ontvangers !

Alles valt of staat met het budget dat je ter beschikking hebt !!

Just my 2 cents !

Grtz,
Dirk

Als je nooit meer dan zeven kanalen aanstuurt is ieder kanaal meer overbodig.....
Ga je dat wel doen, dan niet :)
Vind je de TOP zenders van de diverse merken mooi, waar je dan trouwens ook altijd nog een goede 2,4 Ghz module in kan plaatsen,
Dan moet je er zo een aanschaffen...
35 Mhz is ook prima trouwens!!

Dat gedoe met brown-outs en weet ik al niet wat...
Naar mijn mening grotendeels flauwekul hoe er hier over gereageerd wordt.
Het heeft te maken met de reset van alleen oudere Spektrum ontvangers.
Dus niet 2,4 Ghz in het algemeen, maar Spektrum 2,4Ghz ontvangers van voor Juli 2007.
Deze kunnen bij een te laag voltage (piekbelasting op een interne BEC die al niet al te best van kwaliteit is.....) resetten, de reset duurt een aantal seconden waardoor de heli uiteraard onbestuurbaar is.
Bij de nieuw geproduceerde series van de Spektrum ontvangers is de reset tijd verkort naar een fractie van een seconde...

Ik heb zelf een DX7 en die functioneert prima, geen brownouts / lockouts
Heb nergens last van, en vind het een fijne zender om vast te houden.
Wel eens gehoort van een gebruiker uit NL/Belgie met zo'n brown-out??
Zo ja, meld je a.u.b.

We lijken nog paniekeriger dan de Amerikanen al van nature zijn.
Als er in Amerika 1 heli uit de lucht valt, en de eigenaar heeft toevallig een account bij een van de grote fora, dan staat de hele wereld op zijn kop...:rolleyes:
Kijk maar naar het verhaal van de Logo600 hoofd-as, er breekt er 1 op een expirimentele set-up, en nu snappen ze niet dat dat asje (duimdik) i.p.v. dunwandig gehard niet van massief staal gemaakt is... :hammer:
En wordt de algehele betrouwbaarheid van de Logo600 3D even in twijfel getrokken.

Je kan je voordeel doen met de ervaringen van een zeer grote gebruikersgroep, maar je moet wel tussen de troep doorlezen m.i.

Wat moet je er verder van zeggen....:|

Eric

Wederom iedereen enorm bedankt voor alle reacties!!

Ik denk dat ik er wel zo'n beetje uit ben. Ik laat alles nog even een paar dagen bezinken en zal dan definitief een keus gaan maken...

Bedankt,

Sander

Uiteraard!! Zou een beetje flauw zijn om dat niet te vertellen na al jullie reacties en advies ;) Dus laat het zeker nog even weten...

Back