Wat is er toch met mijn heli?

Met reguliere modelbouwzenders tot 3-4km. Ik weet niet of hier een 'reguliere' zender bij zit of dat het een zender is met minder vermogen.
Ja 3 tot 4 km berijk... maar niet als de ontvanger in de bebouwde kom nog op de grond staat of daar vlak boven..
Ik heb dat ook altijd met PMR...
5 km maar dan wel in openveld (zo van berg top tot berg top..) In de bebouwde kom mag je blij zijn als je de wijk uitkomt...
Moet je eens met je GSM in de kelder van een gebouw staan..
dan is die 2 Km ook een heel eind kleiner geworden...
Dus alles is relatief aan de omgevings variabelen...

Benno

Een PCM ontvanger is geen oplossing, dat is een onzinopmerking.

@Benno: het hoeft ook geen perfecte ontvangst te zijn. Wat topicstarter omschrijft is dat zijn heli het het gros van de tijd prima doet, maar dan ineens even iets raars doet.

Dat is precies wat je krijgt als je op een paar km afstand van een modelvliegveld op een op dat modelvliegveld in gebruik zijnde frequentie gaat staan vliegen.

Los daarvan; ik zeg niet dat dat perse is wat er aan de hand is, het kan best zijn dat zijn heli op een heel andere frequentie werkt. Werkt zijn heli op een reguliere 35Mhz frequentie, dan is het echter zeker iets om te overwegen.

Een garantie voor een oplossing geef ik niet, noch kan iemand die geven zonder de heli gezien te hebben. Wat ik zeg is dat er op een club veel kennis rondloopt en dat die kennis je mogelijk kan helpen.

Zoals gisteren ook al gezegd, een pcm ontvanger is ook een oplossing ...
In dit geval eerder symptoombestrijding, het pakt de oorzaak niet aan.

Ja 3 tot 4 km berijk... maar niet als de ontvanger in de bebouwde kom nog op de grond staat of daar vlak boven...
Maar dat Benno, is hier nu juist de situatie. Topic-starter vliegt in De Meern (daar ga ik even van uit), ergens, en bij de club verderop vliegen ze hoog.

edit: Nieuwegein -> De Meern

Laatst bewerkt:
Nieuwegein? Bij z'n profiel staat de meern. De meern ligt hemelsbreed geen 500m van onze club af. Het hangt er natuurlijk wel vanaf _waar_ in de Meern hij woont, maar zo groot is de Meern niet.

Hoe dan ook, ik zeg dus niet dat dat perse de reden moet zijn, maar wel dat het de moeite waard is om dat uit te sluiten.

Storing van de club geloof ik ook niet zo in, het is ook nog zoiets van het recht van de sterkste, hij staat veel dichterbij zijn heli als de club minimaal 500 meter verder op.

Niet dat ik nu zeg dat die zender niet zo'n groot bereik hebben maar op minimaal 500 meter en een snelweg met geluids wal er tussen denk ik dat de zenders van Utrecht heel erg afgezwakt zijn en dat niet heel veel invloed meer heeft op een model aan de andere kant van de snelweg.

En het misschien niet zo'n goed idee is om zo dicht bij een club te gaan windvliegen, sterker nog wat is het nut daarvan (maar dat is een andere discusie).

Wat wel een mogelijke oorzaak is een buurman die met bijvoorbeeld een lama binnen staat te vliegen, zonder dat ze het van elkaar weten.

Veel kanalen hebben die dingen niet, het is maar beperkt tot 4 dus grote kans dat je het zelfde kanaal hebt.

Overigens is het erg moeilijk om te beoordelen wat de mogelijke oorzaak is, dus ik zou het aanbod van een van de eerste post aanmenen en kijken of je sjors vinden kan, en als je hem ziet doe hem de groeten van mij.

gr Remco

Laatst bewerkt:
Maar dat Benno, is hier nu juist de situatie. Topic-starter vliegt in De Meern (daar ga ik even van uit), ergens, en bij de club verderop vliegen ze hoog.

edit: Nieuwegein -> De Meern

Ja bij de club vliegen ze hoog..
Maar Dan zou de storing dus bij de club moeten wezen want daar zitten de ontvangers hoog. Die wild vlieger had zijn zender/ontvanger op de grond en juist hij had de storing...
Of lees ik dit nu toch helemaal verkeerd..
Of hebben ze bij de club ook vliegtuigen met zenders ingebouw op 35MHz.. (lijkt me wel gevaarlijk..)

Benno

Het gaat mij om de locatie en dat ze elkaar wederzijds kunnen storen, in het algemeen, dus niet om de precieze oorzaak van de problemen van de topicstarter.

Heehee, je hoeft niet te gaan schelden zo op een zondagmorgen ;) Het is Gelders voor "je hebt me niet goed begrepen" :) In steno: veiligheid in het algemeen, afstand tussen club en wildvlieger. Tip/advies.

Laatst bewerkt:
Hezik, je shrijft: Een PCM ontvanger is geen oplossing, dat is een onzinopmerking.

Weet niet of je het gezien had, maar was een opmerking richting Heli-jean.
Blijkbaar ken jij de omstandigheden op ons veld en de heli van hem beter dan ik.

Jammer hoor, zo'n opmerking plaatsen als je de achtergrond niet kent.

Ten eerste is dat uit die post niet op te maken en gaat dit topic niet over Heli-Jean's problemen.

Ten tweede blijft mijn opmerking onverminderd staan, ook zonder de achtergrond te kennen.

PCM is geen oplossing voor problemen. Als men op jullie veld storingsproblemen heeft op de 35Mhz met PPM en ze gaan dan vliegen met PCM omdat dat 'een oplossing' zou zijn, dan wil ikn ooit op jullie veld komen, want dat is een levensgevaarlijke instelling. Het is dan wachten tot er heli's of vliegtuigen in de failsafe springen.

PCM is merk gebonden, en niet toepasbaar op RTF micro-helietjes.
Bovendien kost een beetje PCM ontvanger evenveel als zo`n compleet heli-setje, het advies verbaasd mij dan ook een beetje.

even iets anders:
...
hij schoot opeens keihard naar linksvoren dus ik uit paniek tail in en weer rustig nose in
...

of dit is een schrijf fout, ik lees het verkeerd, of rhumor leert eerst nose-in ? (is ook niet de gemakkelijkste manier)

Groeten, Alex.

Back