wat is fail safe ???

hey forum leden

zeg alstublieft niet "zoek functie gebruiken" want dat deed ik al en geen antwoord op mijn vraag gevonden! :roll:

op mijn zender staat ook failsafe enzo maar die handleidingen zijn enkel frans en engels en ik weet nog steeds niet wat het is/waarom het dient/enz.

als iemand me dat eens zou willen uitleggen

dank u wel

cya

Zoeken op "fail save" (of "fail safe") en daarbij selecteren "Zoek alle/beide woorden", en "Zoek alleen en topic titel", dat beperkt het aantal nutteloze zoekresultaten.

Een failsave is heel simpel een apparaatje dat zorgt voor een vooraf ingestelde positie van de servo's in het geval de ontvangst wegvalt. Hierdoor voorkom je dat je model er bijv volgas vandoor gaat. Bij modelauto's zet je de failsave zo dat het stuur recht staat en de rem erop.

Zo een beetje duidelijk?

Uiteraard werkt fail safe niet als de spanning opeens wegvalt want dan kan de servo niet meer naar de fail safe positie gestuurd worden.

In verband met zoeken e.d., 'fail safe' moet met een 'f' geschreven worden.

Kort door de bocht gezegd, als je de zender uitzet tijdens het vliegen gaat het gas vanzelf dicht, en nemen de stuurservo`s een door jouw bepaalde positie in.

Even een voorbeeld voor het begrip in het algemeen.
Op een dieselmotor voor een generator zit een oliedruk schakelaar welke contact maakt als de oliedruk aanwezig is.
Valt de oliedruk weg dan opend dit contact waardoor de diesel stopt.
Breekt de draad naar deze schakelaar dan zal de diesel ook stoppen terwijl het beveiligingssysteem defect is.
Dit systeem noemt men dan een"fail safe"(tijdens valen veilig)uitgevoerd systeem. :)

nee, dat is maar net hoe je hebt bekijkt, als de zender faalt, dan is eht veilig, maar als het systeem zelf faalt dan knalt je vliegtuig alsnog de grond in.. ;)

eerst heb je een fail safe ontvanger nodig.
En je kan een fail safe ontvanger(pcm-spcm) laten contacteren met je mx 12 zender.
wel oppassen want de ontvangers zijn duur.
ik heb 1 ontvanger die ik heb meegekocht met mijn zender en die prijs ervan was € 141.

mvg bartoke

Nee,ik heb gelezen dat het een fm ontvanger is.
Maar dit is geen nadeel:je ziet het als je een storing hebt.
Met een pcm ontvanger zie je dat niet en kan je voorhebben dat je vliegt met veel storingen zonder het te merken en als het teveel wordt gaat de ontvanger in fail safe en kan je niets meer doen.

Mvg bartoke

Ik heb net onze eerste Easy Star in elkaar gezet en maakte me hier dus eigenlijk net zorgen over.
Als ik of m'n zoon niet opletten en we vliegen in ons enthousiasme of door een fout buiten bereik dan gaat 't mis: motor valt weg (niet zo'n probleem denk ik) richtingroer gaat naar links (prima, gaat ie in een bocht) maar het hoogteroer stuurt 'em in een duikvlucht naar beneden (kan ik alleen de brokken opruimen).

Dus als beginner dacht ik: hoe krijg ik die servo's als ze uitstaan in een andere stand.
Om nu al meteen extra spullen aan te schaffen leek me niet zo'n goed plan. Is er nog een andere mogelijkheid? Kun je bijvoorbeeld wat met de servo's knutselen? Of zie ik het toch verkeerd.

Groeten van een ongeruste beginner die wacht tot de wind gaat ligggen. :lol:

nee, als u dat echt wilt, dan is de makkelijkste oplossing denk ik een 3-tal conrad 'smd autopilot' s, dat zijn failsafes, die als ze het signaal te beroerd vinden, de servo naar de voor in te stellen stand bewegen..
http://www.conrad.nl/goto/?product=225304
deze..

als u internet bankieren heeft dat Ideal ondersteund (abn amro, ing, sns, fortis, postbank, rabobank) dan is het verzenden ook nog gratis, (kost het totaal 30 euro)

~Alexander

Okee, ik heb ze bekeken bij Conrad, ziet er handig uit en moet te doen zijn voor een beginner.
Ik heb nu een bereik gemeten van 200 meter (gewoon op straat). Heb ik deze beveiliging dan echt nodig of kan ik net zo goed eerst kijken hoe het gaat?

Ernani zei:
Ik heb net onze eerste Easy Star in elkaar gezet en maakte me hier dus eigenlijk net zorgen over.
Als ik of m'n zoon niet opletten en we vliegen in ons enthousiasme of door een fout buiten bereik dan gaat 't mis: motor valt weg (niet zo'n probleem denk ik) richtingroer gaat naar links (prima, gaat ie in een bocht) maar het hoogteroer stuurt 'em in een duikvlucht naar beneden (kan ik alleen de brokken opruimen)...:
Hier is iets gewoon niet goed, het zendbereik moet een stuk groter dan zijn dan het zichtbereik. Een fail-safe is in dit geval symptoombestrijding (vliegen met oogkleppen op) en een failsafe zal echt geen crash verhinderen. Bij ons vliegen slechts weinigen met failsafe, meestal alleen op gas zodat hij niet volgas crasht, dat vergemakkelijkt het zoeken naar de brokstukken.

Ga met je echte probleem naar een club:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs

Thx, ik bouw nog even geen fail-safe in.
Bedankt voor de link, heb nu pas een club in de buurt gevonden, ga contact met ze zoeken.

Grtn, Ernani

Back