wat is : " gammaply " ?

In een paar draadjes was er sprake van....gammaply
ik heb meer info gezocht met de zoekfunctie en op Google....maar niet veel info gevonden ....

- wat is dat voor een materiaal ?
- wat zijn de materiaal technische eigenschappen ?
- waar is het te verkrijgen ? wat is de kostprijs ?
- in welke afmetingen is het verkrijgbaar ?
- waarvoor kan het gebruikt worden ? (spanten?, vleugel- en romp beplating ?....
- voor en nadelen tov balsa ?, vliegtuigtriplex ? .....

groeten
steffe

Dat is ply (triplex) dat je bij de bouwmarkt Gamma koopt. De Gamma is in Nederland de bekendste bouwmarkt, vandaar de populistische naam. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik begrijp dat het een goedkoop soort knutsel-triplex is en wat lichter van gewicht.

- wat is dat voor een materiaal ? - 3 lagen ibizzia hout
- wat zijn de materiaal technische eigenschappen ? - ongeveer gelijk aan balsatriplex
- waar is het te verkrijgen ? wat is de kostprijs ? - Gamma Nederland (niet alle hebben het) rond de 5 € voor de 3 mm dikte
- in welke afmetingen is het verkrijgbaar ? - 122 61 cm in 3 , 5 of 8mm dikte
- waarvoor kan het gebruikt worden ? (spanten?, vleugel- en romp beplating ?.... - voor alle delen waar je anders triplex ook voor gebruikt
- voor en nadelen tov balsa ?, vliegtuigtriplex ? ..... - Geen nadelen , voordeel is dat het veel lichter is als vliegtuigtriplex

Mvg Johan

dag henri en plotterwelt,

dank voor de info
alles is nu duidelijk.....

triplex....:D
daarover heb ik voldoende info

vriendelijke groeten
steffe

Ook een Gamma vlieger . :D

full

Alleen de beplanking is uit balsa.

Mvg Johan

Laatst bewerkt door een moderator:
johan,

kan men vliegtuigtriplex vergelijken met de triplex dat gebruikt wordt om kleine fruitkistjes te maken. ?

ik heb hier nog dergelijke triplex fruitplankjes liggen, dikte 3 mm
3 lagen, soortelijk gewicht : +- 500 gr / dm³

steffe

Nee , een vliegtuigtriplex is een multiplex omdat het uit vele lagen bestaat.
Is heel sterk en word vooral voor motorspanten nog gebruikt door mij

Triplex is 3 lagig

En de Timmerplaat van de Gamma is een lichte triplex met een fijne masering die licht is en heel goed te bewerken.
Rechte stukken zijn met een balsames zelfs te snijden.

Mvg Johan

"vliegtuigtriplex" is eigenlijk berkenmultiplex. Het is normaal gesproken watervast verlijmd, zwaarder en harder dan gammaply. Voor heel veel toepassingen is dat van de gamma prima.
Het splintert wat meer dan vliegtuigtriplex en de lagen zitten beduidend minder vast op elkaar. Als je een slechte plank hebt zitten er soms stukken tussen waar de middelste laag onregelmatig is (soms ontbreken er stukjes, vooral in die dikkere platen). Hout van fruitkistjes kan best voldoen maar zal nog wat minder constant van samenstelling zijn. Ook de maatvoering (dikte) zal minder constant zijn.

Het verschil in prijs zit naar mijn idee in de kwaliteit, en dan vooral de constantheid daarvan. Gebruik goedkoop waar het kan, kwaliteit waar het nodig is. Tenminste; zo doe ik het :-)

-edit- deels overlappend met wat Johan schrijft, de strekking is hetzelfde gelukkig....

Voor ons Belgen betekent het een reisje naar Nederland om het te verkrijgen. Ik heb het in Belgie nog nooit tegengekomen bij de populaire bouwmarkten.
Nu woon ik gelukkig niet ver van de grens waardoor we geregeld de Nederlandse supermarkten bezoeken en dan meteen ook naar de Gamma om ons voorraadje aan te vullen.

- waar is het te verkrijgen ? wat is de kostprijs ? - Gamma Nederland (niet alle hebben het) rond de 5 € voor de 3 mm dikte

Nu begrijp ik waarom ik het 3mm triplex van de gamma hier zo zwaar vind. Ze hebben het niet hier in Barneveld.
Is er iemand die een artikelnummer oid zo willen/kunnen opgeven, dan kan ik Gamma's in de buurt gaan opbellen.

Ik gebruik het ook waar ply nodig is voor verstevigingen e.d. Koop altijd de 3mm platen, kost maar 5 euro! Meestal lamineer ik er 2 voor firewalls, niet stuk te krijgen en ongeveer 5x zo goedkoop als vliegtuigtriplex! top spul! Heb gekeken naar een artikelnummer oid. maar staat niet op de plaat.

Staat ook niet op de site, maar is niet te missen. Er is btw. ook een gamma in belgie!

Kontroleer wel op knoesten.
Het komt ook wel voor dat de lagen slecht verlijmd zijn. Ik ben zelfs wel 'blazen' tegengekomen waar er dus gewoon ruimte tussen de lagen zit. PH_AJH (Arjan) heeft het ook al over zoiets.
Is verder prima spul, maar nauwkeurig bekijken is raadzaam :-)

geweldig, een draadje over gamma triplex :rolleyes:

ik ga regelmatig kijken of er een nieuwe voorraad binnen is, ik haal dan de hele stapel uit het schap en haal de mooiste eruit, die houdt ik dan vervolgens nog even tegen het licht zodat je ook kan zien of de tussen liggende plaat een beetje netjes is.

Back