wat is het beste manier om een motor te stoppen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door St@m, 31 mrt 2005.

  1. Dennis23

    Dennis23

    Lid geworden:
    20 sep 2007
    Berichten:
    872
    Locatie:
    Zwartlsuis
    Brandstofslang dicht knijpen is ook een oplossing of is dat weer niet goed voor de motor zelf?
     
  2. jorrit14

    jorrit14

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    268
    Locatie:
    Dronten, Flevoland
    Zelf vind ik gewoon even tegen het vliegwiel aandrukken het makkelijkst.
    Uitlaat dichtdrukken moet je weer een doek of zo hebben, anders is het ook weer zo heet;).
     
  3. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Dat is ook al besproken. En zeker niet aan te raden ook al promoot dacht ik Traxxas dat ook in hun filmpje. Als je de brandstofslang dicht knijpt loopt je motor op het laatst dus een stukkie te arm. Niet doen!
     
  4. St@m

    St@m

    Lid geworden:
    30 mrt 2005
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Groningen
    nee niet je brandstofslong dicht knijpen, dat kun je beter niet doen, omdat je motor dan op een bepaalde moment steeds minder brandstof krijg en dan dus veel te arm loopt, je motor zal dan ook even heel hard gaan lopen.
    met als geval dat hij dus te weinig smering (koeling) krijgt.

    gewoon vliegwiel even tegen houden, als hij stationair loopt hou je die zo tegen en slaat direct af.
    volgens mij het beste manier. ik ben deze discussie zelf begonnen ergens in 2006, en ben er dus ook achtergekomen dat deze methode het beste werkt.
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2008
  5. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Yep zo doe ik dat nu ook. Gewoon het vliegwiel tegenhouden met de achterkant van een schroevendraaier of met je vingers.

    M.v.g. Mark
     
  6. hoe kun je zien dat 'ie op z'n 'laagst staat ? moet de gloeiplug er dan uit?

    bij wat oudere motoren voel je dat toch niet meer???
     
  7. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Als je je motor stil zet dan blijft er altijd nog wat brandstof in zitten (in de motor, en in de brandstofslang, ookal heb je de tank leeggemaakt) Om dit weg te krijgen is er maar 1 manier, hem laten draaien tot die stil valt, en dan nog ff doorstarten, tot hij helemaal geen teken van leven meer geeft. Dan loopt je motortje ook ff te arm, kan dit dan zoveel kwaad?
     
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    ik stop m'n auto altijd door gewoon met de vinger de uitlaat dicht te houden. staat de motor meteen stil. (zo heet vind ik de uitlaat helemaal niet, ik bedoel, je hebt het hier wel over alleen het tipje. heb me nog nooit er aan verbrand ;) :D )
     
  9. Zjeraar

    Zjeraar

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    1.126
    Locatie:
    Gent
    Hmmm, ik had altijd dat dat nog ff duurde. Nuja, momenteel lukt het me toch niet meer om de uitlaat dicht te duwen, of ik heb 4 vingers nodig. Heb gelijk met de uitlaat dus zo'n safety engine stop laten meekomen voor de savage. Komt eigenlijk op hetzelfde neer als een schroevendraaien oid tegen het vliegwiel duwen, alleen kan je het nu ook doen met de kap erop. En het kostte zo weinig (uit US)
     
  10. lobotm

    lobotm Guest

    Ik heb anders bij mijn tak van hobby toch diverse mensen met ringetjes in hun vingers gezien (ook het met de vingers tegenhouden van het vliegwiel is niet altijd even slim. Als er iets aan storing in de zender zit en er wordt onbedoeld een dotje gas gegeven en je probeert het dan met je vingers is geen goed plan)
     
  11. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Gewoon brandstof slangetje even dichtknijpen. Is de motor gelijk lekker schoon.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.486
    Locatie:
    Sassenheim
    En 3 dagen later vol met roest als je er geen afterrun in doet......
     
  13. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    I present, the ansman engine stopper!
    [​IMG] :p

    gewoon een rubberen plugje om de uitlaat even mee dicht te houden. :D
     
  14. Rienk Jan

    Rienk Jan

    Lid geworden:
    21 aug 2006
    Berichten:
    1.174
    Locatie:
    Rolde
    Haal alleen de tank leeg en doe dan wat affterrun in plug en cab. Misschien is voor langere tijd de motor droog laten lopen wel wat safer.

    RJ
     
  15. Sebazzz

    Sebazzz

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    666
    Locatie:
    Breda
    Maar je gas helemaal dichtgooien is dus een slecht idee of is dit ook een goede methode? je kunt zo wel makkelijk van een afstand je wagen stilzetten.
    Oja weetiemand toevallig of je wagen bij stationair hoort te remmen? ik dacht het niet maar zo'n gast zei dat dit wel moet en dat je de weelspin anders niet wegkrijgt (ik bedoel dus dat je wielen gaan draaien als je m van de grond houdt). Ik heb namelijk nog niets aan de fabrieksafstelling verandert maar mn wielen draaien wel bij stationair, waar kan het verder aan liggen behalve de koppeling? ik neem aan dat deze niet aan hoort te grijpen bij idle..
     
  16. jpjedi

    jpjedi

    Lid geworden:
    23 jan 2008
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Minderhout, Belgie
    Sure..

    Ik gebruik nergens iets van afterrun voor en geen enkel probleem tot op heden. Ik gebruik het enkel voor langer stilstaan dan 2 weken.
     
  17. amateur

    amateur

    Lid geworden:
    28 mei 2007
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Krimpen aan den IJssel
    mijn manier was altijd vinger op de uitlaat, tot dat hij nogal te rijk (moest hem op nieuw afstellen) op hol sloeg en ik er achter aan moest rennen :p.
    ik me vinger op me uitlaat, vinger er af en ik kreeg dus een spray nitro brandstof/smering over me kleding :|

    dus ik denk dat DE manier is, gewoon je vliegwiel stoppen ;)


    gr: amateur
     
  18. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    de auto hoort niet te remmen stationair, maar de wielen moeten ook stil staan. ik denk dat je auto dan net te hoog in de toeren zit stationair, mja, kan het natuurlijk mis hebben :)
     
  19. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.626
    Locatie:
    N-H
    Je auto hoort gewoon bij stationair vrij te lopen, dus dat je wielen niet draaien en ook niet op de rem staat.

    Als je wel draait moet je gewoon beter je stationair afstellen..lager
     
  20. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Draaiende wielen heb je altijd als je hem van de grond houd :!: Als stel je de motor nog zo goed af .... De lichte wrijving tussen clutchbell , koppeling , lagers en motor zorgt ervoor dat de banden in onbelaste toestand gaan draaien .....

    Dat is bij iedere auto als je hem optilt , ze moeten alleen niet gaan draaien als de auto op de grond staat :!:

    Is dat wel het geval wordt het tijd om te stellen ;)
     

Deel Deze Pagina