Ik ben geen helivlieger, maar lees het forum trouw en er zijn wel helivliegers bij ons op de club. Vanuit die achtergrond denk ik toch een antwoord te kunnen formuleren.
Ten eerste, iemand zei er zijn 2 types, grofweg kun je zeggen dat er 3 types zijn:
- coaxiaal
- fixed pitch (FP)
- collective pitch (CP)
Die volgorde is niet 'at random', het loopt, kort door de bocht, van moeilijk naar makkelijk.
Een coaxiaal helicopter is wat je had. Die hebben 2 setjes bladen boven elkaar welke tegengesteld draaien. Voordeel van die heli's is dat ze heel stabiel zijn, nadeel is dat het vliegen ermee het verst van 'echt helivliegen' afstaat. Leuk speelgoed, zonder meer, maar misschien niet de beste keuze als het je bedoeling is om door te groeien.
Een coaxiaal kan wel een goede opstap zijn om 'het gevoel' een beetje te krijgen, als je helemaal van 0 en zonder hulp zou moeten beginnen.
De volgende stap is fixed pitch. De naam zegt het al; de 'pitch' of 'spoed' van de bladen staat hierbij vast. Je kunt dus alleen 'de hoogte' regelen door het motortoerental te veranderen. Dat zou dus ook inhouden dat je, om op z'n kop te kunnen vliegen, de rotor de andere kant op zou moeten laten draaien.
Collective pitch is een 'volledige heli', met alle functies die een 1:1 heli ook heeft.
Er zijn wel stappen verder, zo kun je nog met of zonder flybar vliegen, met allerlei stabilisatiesystemen, meerbladskoppen, enzovoort, maar tegen de tijd dat dat interessant wordt voor je, weet je ook wel wat dat is.
Je wil graag gaan kopen. Als ik jou was zou ik als eerste op zoek gaan naar een club bij jou in de buurt. Sowieso is het verstandig om vliegles te nemen bij danwel een club of een vliegschool (bv.
Flycam.nl - De GROOTSTE en UITGEBREIDSTE modelbouw helikopter speciaalzaak - Home). Dit zal je een hoop problemen en frustraties schelen, houdt daarmee de hobby leuk, en uiteindelijk zal het je hoogstwaarschijnlijk niet meer geld kosten dan de schades die je zou vliegen als je het 'zelf ging proberen'.
Als je een club of vliegschool gevonden hebt, is het denk ik het verstandigst om die mensen je te laten adviseren in je aankoop. Die mensen zien je, kunnen je inschatten (al dan niet aan de hand van een lesvlucht met een geleende heli, of van de vliegschool).
Daarnaast is het wel zo handig als je bv. qua zender of heli een beetje de spullen kiest waarmee men je kan helpen. Als er op de club/vliegschool bijvoorbeeld veel gevlogen wordt met een raptor .50 in combinatie met een graupner zender, is het wellicht niet handig om met een trex met futaba zender aan te komen.
Kijk erg uit met 2e hands kopen van helicopters. Over het algemeen is de regel dat mensen een goed vliegende heli niet snel zullen verkopen. Zeker bij een heli zijn er voor een leek teveel dingen die moeten kloppen, om zo maar even een 2e hands heli aan te schaffen. Het is perfect mogelijk dat iemand jou een heli laat zien die er perfect uitziet, maar waar niets van klopt. Een kromme as bv. zie je niet zomaar op het 1e gezicht.
Als je toch 2e hands wil kopen, koop dan alleen van mensen die je kent of vertrouwt, of die het je kunnen demonstreren (voorvliegen), of neem iemand mee die wel verstand heeft van e.e.a. (bv. van je club). Ook hierom is een club handig; over het algemeen is er op een vliegclub altijd wel iemand die 'nog iets heeft staan', of op z'n minst je onderdelen 2e hands kan aanleveren.
Wat betreft 3D vliegen; het is leuk om die ambitie te hebben, maar zet 'm voorlopig nog maar even uit je hoofd. Er zijn wel mensen, zeker jonge mensen, die alles heel snel oppakken en binnen no-time de meest rare fratsen uithalen met een heli, maar doorgaans is helivliegen een relatief traag leerproces. Je begint met voorzichtig hoveren, hopjes maken, een keer een beetje zijwaarts, enzovoort, en daar zul je in het begin echt je handen al meer dan vol aan hebben.
Als je nu begint met de instelling dat je wel 'snel even 3D zult leren', is de kans ERG groot dat je van een koude kermis thuiskomt en over een half jaartje teleurgesteld de spullen weer zult verkopen.
Ik zou ook in dit stadium nog niet denken over 3D bij aanschaf van een heli. Grofweg kun je zeggen dat een 'goede 3D machine' totaal ongeschikt is voor een beginner. Een beginner wil stabiliteit en geen messcherpe respons, een 3D vlieger wil instabiliteit en supersnelle respons.
Voorbeeld; bij ons op de club kwam iemand met een raptor 90 aanzetten die door de vorige eigenaar geheel voor 3D was opgebouwd en ingesteld. Hoewel die man al vliegervaring had, had hij het er knap moeilijk mee en eigenlijk totaal geen lol aan. Totdat hij, met hulp van een andere clubgenoot, de heli weer 'terugbouwde' naar 'normaal vliegen', toen bleek ineens dat je óók met die heli toch wel lol kon hebben.
300 euro is niet veel, eigenlijk te weinig, om echt te gaan helivliegen, zeker als 3D je ambitie is. Een simulator is dan eigenlijk een onmisbaar hulpstuk, en alleen daaraan zul je al tussen de 50 en 150 euro kwijt zijn. Lid worden van een club zal je op zo'n 120 euro komen te staan (jaarlijkse contributie), lessen bij een vliegschool kost ook geld.
Ik noemde al even een simulator; ga hier nog NIET mee aan de slag voordat je je eerste 'echte lessen' gehad hebt. De kans is dan groot dat je jezelf verkeerde dingen aanleert, en het kan een vliegschool of instructeur erg veel tijd kosten die 'bad habits' er weer uit te krijgen. Als je eenmaal lest ergens, is een simulator wel een enorme aanrader, zeker als je uiteindelijk 3D wil gaan vliegen. De helicopters zijn wat goedkoper in een simulator. Het kan je op termijn hooguit een nieuwe spatiebalk kosten
Kort samengevat mijn adviezen:
1) zoek een club/vliegschool en laat je daar adviseren over de aan te schaffen heli
2) kijk bij 2e hands erg uit; koop alleen van vertrouwde verkopers, of neem iemand mee die je vertrouwt en die er verstand van heeft
3) als je al les heb; koop een simulator en oefen daarop
4) koop een CP helicopter van enig formaat (.50) Die zijn stabieler en daarmee is het makkelijker leren te vliegen
5) heb geduld; 3D vliegen kan je zomaar 2 jaar kosten voordat je de eerste stappen in die richting kunt gaan zetten, en misschien zul je wel nooit zo ver komen
6) heb lol!
Succes!