wat is het stil

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door packard, 17 nov 2006.

  1. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Beste LB vrienden, wat is het stil hier. Is er niets meer te vertellen?

    Laat mij dan losbarsten over mijn tankjes drama, dat ik in stilte thuis zit uit te vechten.
    mijn vraag is, of er een werkelijk haalbaar en duurzaam alternatief is voor het blikken tankje. Speciaal voor Glow brandstof.
    Via Loet's forum natuurlijk gekeken naar de balsa optie. Maar daar gaat het fout met de bestendigheid. Daarom ben verder gaan zoeken en vond een epoxy hars die volgens leverancier methanol bestendig is. Dat opent perspectieven.

    Ik heb nu een aantal proeftankjes gemaakt van alleen glas en epoxy , met een verloren schuimkern. Nu ga ik af op een balsa tank met de nieuwe hars. Moet nog zien wat daar uitkomt.

    Uit overmoedigheid heb ik ook een aluminium doe-het-zelf soldeer set gekocht. En werkelijk, daarmee kun je een soldeer op aluminium krijgen zonder dat dat smelt.
    Volgens de video instructie kun je zelfs een gat in een bierblikje dichtzetten.
    Dat levert een mogelijkheid op om lichter dan blik uit te komen. Maar het is mij nog niet gelukt om een comlete tank te maken.

    Uitgangspunt is een tankje van 60 cc, globaal 60x44x24 mm. Ik heb een prototype in glas/epoxy, inclusief pijpjes, van 14 gram.

    Om het af te leren, of aan te leren, heb ik een controle tankje uit blik gemaakt. Dat was 20 gram, voor mij een record. het gewichtsverschil is minimaal. De kunst is om heel dun blik te vinden. Ik heb 0,22 mm blik; 0,19 mm moet bestaan maar waar?

    Moraal: doe maar gewoon , het is al raar genoeg.

    Met dank aan PP, die heel behoudend dit hele verhaal al had voorspeld, voor ik er aan begon.
    Ook dank aan Robert Jan , die me een keer door de foto upload procedure heeft heen gepraat.
    Maar, toch nog geen foto's , helaas! Wordt wel aangewerkt, ik wanhoop nog niet.

    Commentaar, iemand?
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De reden dat ik graag een alternatief voor een blikken tankje zou vinden is dat ik nog steeds (ondanks goed materiaal en goede adviezen) geen held ben in solderen. Voor grotere tanks (100cc en groter) zijn plastic cluncktanks een goed alternatief.

    Ik heb ooit wel eens gedacht of je niet iets kon maken van frisdranksappakken (die onthouden we voor scrabble). Die hebben een alufolie binnenkant. Materiaal kost niks en zal niet zwaarder zijn dan blik. Als de binnenkant brandstofbestendig zou zijn en het geheel met epoxy te lijmen zou zijn ... Nooit toe gekomen om het uit te proberen.
     
  3. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Kijk, dan hebben we toch vooruitgang geboekt.
    Epoxy kan want er bestaat geschikte hars, en de combi met balsa is haalbaar; Jouw spul ook!
    Er zijn Amerikanen die het voorelkaar krijgen polyethyleen te lassen en zo van uit afvalflessen iets bruikbaars te maken. Nu heb ik een berg van die flessen gespaard, maar het lassen/solderen wil niet erg. De temperatuur is erg kritisch. Er zijn wel kant en klare LB tankjes van PE te koop . Iemand in Australie gebruikt zelf het "blow"proces.

    Maar PP, door jouw eerdere reacties, heb ik me nu naar verdienstelijk soldeerder gepromoveerd. Het hele eiereneten is : rust. Rust om kalm het blijk pas te maken.
     
  4. woldlake

    woldlake

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    320
    Locatie:
    B 52° 24' L 5° 53'
    wij maken altijd blikken tankjes
    voor ons is dat toch tot nu toe de beste optie
    vooral dat je dit als ex loodgieter makkelijk in elkaar te zetten valt
     
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Dat lijkt me het stomste dat je kunt doen. Open is open.
     
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ja Loet, sorry ik keek er allen naar.Het is typische Amerikaanse spot. Het punt is dat de soldeer veel harder is dan het basis materiaal.
    Misschien helpt het je beeldvorming, wanneer het blikje al leeg was?
     
  7. Edward

    Edward Guest

    Tja stil is het wel hier, ik ben ook aan het bouwen aan mijn MTR.
    Ik heb inmiddels een vacuum pomp gebouwd van een oude koelkast compressor.
    Het ding werkt als een speer en de eerste pogingen met het fenomeen vacuum bagging gaan ook heel goed.
    Wat betreft tankjes, ik zie het probleem niet met blikken tankjes.
    Maargoed ik ben geboren met een loden slokdarm en een soldeerbout in mijn handen.
    Nu ik een vacuumpomp heb ga ik daar ook eens andere dingen mee doen zoals tankjes en cockpitkapjes maken van PET flessen.
    Verder zie ik het nieuwe seisoen met veel vreugde tegemoet.
     
  8. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ja, een vacuumpomp heb ik ook. Ik zoek nog naar een (onder)drukregelaar om hem goed aan te sluiten. Iedere hint or tip is welkom.
    Hoelang laat jij je ijskastmachine draaien?

    Blikken tankjes hebben alleen het probleem dat ze zwaar uit kunnen vallen. Daarom alleen al zijn lichtere alternatieven interessant.
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Blikken tankjes zijn over het algemeen lichter dan glasvesel tankjes hoor.
    Het grote nadeel van gesoldeerde tankjes vind ik dat ze erg lang troep blijven afgeven in je peut.
    Zelfs na dagen van spoelen zit er soms nog steeds vuiligheid in je peut.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Joden koeken zitten in 0,2 mm blik dit is dik genoeg voor een combat.

    Groet Robert-Jan
     
  11. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    En hoeveel van juist die blikken dacht jij , dat ik had staan? Ik zoek juist een dunnere blik soort. Maar ik moet toegeven dat na precies uitknippen je weinig soldeer nodig hebt , zo dat het gewicht aanvaardbaar is.
    Wel lollig, dat je over die blikken begint.
     
  12. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    van welk merk :?:
     
  13. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Herbert, me jong, waar bleef je toch! Je bent nu wel heel sterk in de discussie gekomen.

    Moet ik stad en land af om het merk te zoeken! De blikken die heb zijn etiketloos. Mijn vrouw weet het niet meer en AH heeft ze nog maar sporadisch in de schappen.

    Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond van je vraag. Zo bijzonder is 0,2 mm blik niet hoor. Er moet dunner bestaan. Ik houd je op de hoogte.
     
  14. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Ik bestel ze bij mijn vrouw
    Ik doe nooit boodschappen.

    Groet Robert-Jan
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dan weet jij ook niet welk merk?

    Frappant blijft dat het blik van 0.2 mm is. Dat is in de handel lastig te krijgen in plaatvorm. Ik kan wel veel dikkere platen kopen.

    Toch maar veel koek blijven eten.
     
  16. Edward

    Edward Guest

    Ik heb van de autosloop een vacuumvervroeger gehaald en deze extra op spanning gezet met een veer van een klapstoeltje( je weet wel zo'n stoffen ding met 3 of 4 van die veren achter je deriare) en daar heb ik een handeltje aan geknutsels die een degelijke microswitch bediend.
    De veer zet ik op spanning met een schroefdraad spanner.
    Dit werkt als een speer.
    En blikken tankjes zijn zo zwaar als dat je er tin aan smeert. In tin zit lood en dat maakt ze zwaar!!!!!!!
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ontzettend vindingrijk! Ik hoop dat ie werkt. Mijn doel is eigenlijk alleen maar om op technisch verantwoorde wijze door blijven pompen tot de hars gehard is. Ik hoef niet 12 uur aan het vacuum.

    Nu wil het geval, dat mijn nieuw ontdekte hars binnen een uur hard is. Daarna is het risico van loskomen uit de mal klein. Ik zou dus mogen doorpompen!

    Dus, ik ga zo gauw mogelijk weer pompen. Want het los om een schuimkern wikkelen is niet betrouwbaar , bij mij dan.
     
  18. Edward

    Edward Guest

    Ik pomp iedere 5 a 10 minuten 5 a 10 seconden.
    Dit kan ik bijna onbeperkt volhouden.
    En houd de onderdruk op ongeveer 500 mBar = 1/2 kilo/cm2 geloof ik.
     
  19. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Daarom ben ik ook voor lood vrije peut :p
     
  20. sckra000

    sckra000

    Lid geworden:
    1 okt 2006
    Berichten:
    98
    Locatie:
    t'Zand
    Ik heb bewondering voor de zoektocht naar allerlei alternatieven voor de metalen tank. Volgens mij zijn de meeste ideen lastig uit te voeren en de betrouwbaarheid lijkt me ook niet van een hoog niveau. Na alles gelezen te hebben ben ik eens in mijn voorraad messing en koperplaat gedoken en kwam op een minimum dikte (latoen-) koper van 0,05 mm. Je kunt het overigens nog (veel) dunner krijgen. Dit dunne plaatmateriaal wordt veel gebruikt als pakking of 'shim', bij het afstellen van onderdelen. Maar 5-honderdste lijkt mij een redelijke dikte voor zo een kleine tank.
    De grote kunst is in feite om zo weinig mogelijk soldeer te gebruiken. Mischien dat ook epoxy hier een toepassing heeft. Ik maak al tanks sinds begin 60-er jaren en de metalen tank bevalt mij goed. Nieuwsgierig als ik nu ben geworden i.v.m. het te behalen minimum gewicht, wil ik vragen of iemand mij een schets van de tankafmetingen wil geven, dan ga ik het eens proberen, zowel met tin als met epoxy.
     

Deel Deze Pagina