Wat is male en female..?

• Topicstarter Topicstarter Vortex
  • Startdatum Startdatum
Het mannetje gaat in het vrouwtje... net als in het echt ;)

toch zou ik het ook andersom bekijken. de eerste link zijn alleen maar gaatjes en voor zover ik weet is het vrouwtje het specie met de gaatjes....

Kris

Piloot71 zei:
onder het bescherm gedeelte zitten uitstekende pinnen (dus male)
Je hebt helemaal gelijk. Bij connectors met een plastic behuizing(zoals een servokabel) ontstaan er zulke verwarrende problemen.

Hoe de regel echt is zou ik niet weten, maar meestal wordt er toch alleen naar de bescherm gedeelte gekeken(behuizing).
Maar ik zie het ook wel eens anders, zoals jij al aangeeft, vanaf de pin zelf.

Wat topicstarter hier post, is het vrouwtje.

De ontvanger is het mannetje.

Je moet even al het plastic wegdenken en naar het metaal kijken. Waar pinnetjes zitten, is het mannetje. Waar iets zit waar pinnetjes inschuiven, is het vrouwtje.

Het servo-stekkertje (wat aan een servo zit) is dus het vrouwtje.

Je clubgenoot had dus gelijk.

klopt, de servo stekker heeft gaatjes, net als in het echt :roll:
bij bv. T plugs is het makkelijk te zien welke het mannetje en welke het vrouwtje is, bij dit is het erg verwarrend ja.

Je kan het op 2 manieren zien :P

Je kan de totale stekker zien als mannetje. Omdat je hem ergens insteekt. Maar de pennetjes die gebruikt worden in de stekker zijn vrouwtjes omdat je daar weer wat insteekt.... Je kijkt volgens mij altijd naar het geheel en zegt dan wat het is. Dus vind ik dat de foto in eerste bericht een mannetje is zoals de naam in de titel van dat onderdeel ook zegt.

Complete stekker een vrouwtje maar de pinnetjes een mannetje...
RCT-1029PVC.jpg

Complete stekker een mannetje maar de pinnetjes een vrouwtje...
RCT-1028PVC.jpg

Volgens mij moet je niet naar de gehele stekker kijken, maar slechts naar de pinnetjes en dan weet je al genoeg.

Pasqual zei:
Complete stekker een vrouwtje maar de pinnetjes een mannetje...
RCT-1029PVC.jpg

Complete stekker een mannetje maar de pinnetjes een vrouwtje...
RCT-1028PVC.jpg

Hoe je ook kijkt verwarring zal er altijd onstaan... vanuit de behuizing gezien is de bovenste female en de onderste male... kijk je naar de pins die er in zitten is het andersom...

Om verwarring te voorkomen zeggen we dus:

-bovenste: female connector met male pins...
-onderste: male connector met female pins...

Kan heel goed zijn als je 1 type connector opzoekt bij 2 leveranciers, dat je 2 verschillende beschrijvingen krijgt...

Niks mannetjes en vrouwtjes:

de onderste is de steker en de bovenste is de contrasteker. Je steekt de steker ergens in, vandaar ook z'n naam.

Ook bij servosnoertjes hetzelfde verhaal: aan een servo zit een snoertje met een steker.

Zou jij niet liever eens een keer gaan opletten tijdens de lessen Nederlands :roll: ?

Stekker is een germanisme. Je mag het woord wel met twee k's schrijven, maar de voorkeurspelling is nog steeds steker.

Back