Wat is nog modelbouw.

Roel van Essen, die onbemande vliegtuigjes die ook raketten af kunnen schieten en in Irak en Aganistan gebruikt worden vallen die onder Modelbouw.

Als je onderstaand filmpje bekijkt er staan er vele op Youtube dan vraag ik mij toch af wat nog modelbouw is.

WdJrXM5SUis[/media] - Modellbau XXL
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iets kleiner, elektrisch
SLS-Sinusleistungssteller!
-> Referenze/Projekte
-> Radlader, manntragend! (Gerhard Süß)
-> videos


SUESS.JPG
 
Hoi,
"Macht nichts, 40.000 Euro ist doch eine Spielerei?!?" Zonder dollen, kijk ook ff in de VS naar 1:2 en 1:3 modellen, wat ze daar de lucht in (durven) sturen, met bijv. 1 of meer 9 of 18 cil. stermotoren, daar kan je bijna zelf in gaan zitten, toch?
M.vr.grt., Max
 
Modellkran.de

ik vind zelf dat groter in mijn ogen makkelijker is dan kleiner.

Hoe groter hoe meer ruimte je hebt voor alles.
En ik blijf de gebruikte techniek toch het belangrijkste vinden.
 
Hoi ,
Genoeg ruimte, zeker in dit (vliegend)
grootsteb52b.jpg
exemplaar.
En daar heb je ook een "flinke" verzekering bij nodig...
M.vr.grt., Max
 
Laatst bewerkt:
Als ik zulke grote en complexe modellen zie denk ik meestal: Dan had ik toch eerder iets gebouwd waar ik zelf ook in kon... (diezelfde gedachte bekruipt me bij FPV)
 
Hoi,
Ligt er aan, in Nederland is alles gebonden aan een maximum gewicht en maximum omvang van vliegende modellen voor WA-verzekeringen, kom je daarboven zal je toch extra moeten betalen en een erkend bewijs van een of andere "bekwaamheid" moeten kunnen overleggen. In het buitenland is dat waarschijnlijk, afhankelijk van de plaatselijke wetten, anders geregeld. Ga je in het buitenland vliegen , kijk dan eerst of jouw verzekering daar dekking geeft, is niet altijd zo. Voorzichtigheid is in ieder geval geboden.
M.vr.grt., Max
 
toevoeging verzekering

Hoi allen,
Nog een kleine ietwat onverkwikkelijke maar waargebeurde annecdote als toevoeging, heeft weinig met vliegen maar des te meer met aansprakelijkheid te maken.
Een bekende acteur Michael D. ( "son of..." en geen familie van de vliegtuigfabrikant) ging een middagje golfen, met een forse misslag raakte hij een andere golfer op een andere hole in de "edele delen". Terwijl het slachtoffer van pijn ineen kromp, dacht Michael het af te kunnen doen met 500$ en vervolgde zijn desastreuze weg naar de volgende hole. Het kon Michael "geen bal schelen" volgens de omstanders, maar het slachtoffer scheelde het wel een bal(letterlijk). Hij klaagde Michael D. aan , en met succes, Michael D. werd veroordeeld tot schadeloosstelling met een bedrag van, als ik me het goed herinner, 2,5Miljoen $ , te betalen aan het slachtoffer.
Conclusies:
-kijk uit met wat je doet, zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de gevolgen als het mis gaat.
-golf kan een gevaarlijke en zeer kostbare sport zijn
-in de VS , en vele andere landen, kan je voor van alles voor astronomische bedragen het schip in gaan
M.vr.grt., Max
 
Ten overvloede,
Nog een waargebeurde annecdote ter serieuze lering en twijfelachtig vermaak.
Heeft iets meer met vliegen te maken. Ongeveer 40 jaar geleden hebben een paar van mijn vrienden/kennissen , met als hobby het afschieten van "raketten" bestaande uit 100L gasflessen met oververhitte stoom( doe dit nooit na!!!), in Italie een vliegveld onveilig gemaakt. Bij een van de laatste probeersels haalden ze een geschatte hoogte van 350 to 450 Meter en raakten bijna een op de landingsbaan aanvliegend prive vliegtuigje. De bestuurders schrokken zich een hoedje. Direct werden de Caribinieri er op uit gestuurd, en deze hebben de "vliegers" voor 3 weken vastgezet, was ten tijde van de RAF en andere kwalijke fanaten waarvoor zij werden aangezien, uiteindelijk is alles met een sisser afgelopen, maar wat als het een groter vliegtuig zou zijn geweest?!?
M.vr.grt., Max
 
Voor modelvliegtuigen zwaarder dan 5 kilo heb je toch een vergunning nodig.
Of is dat vrij gegeven je zou denk ik goedkoper een MIG kunnen kopen de deze Radiografisch maken.
 
tot 25 kg mag je in Nederland vliegen zonder vergunning (gelukkig maar anders had ik problemen met veel van mijn kisten ;-) ).
 
Hoi
Kijk dit wel even na, is afhankelijk van de verzekeraar, tot voor paar jaar was het max. gewicht 20Kg voor modelvliegen , was toen ook niet voor alle verzekeraars gelijk.
M.vr.grt.,
Max
 
Hoi
Kijk dit wel even na, is afhankelijk van de verzekeraar, tot voor paar jaar was het max. gewicht 20Kg voor modelvliegen , was toen ook niet voor alle verzekeraars gelijk.
M.vr.grt.,
Max

Gaat het nou over wat wettelijk mag, of over wat verzekeraars accepteren?
Dat zijn natuurlijk wel twee heel verschillende zaken...

Voor velen van ons hangt het er natuurlijk vooral van af wat de KNVvL verzekering accepteert. Voor mij geen probleem voorlopig...
 
Back
Top