wat is nu de capaciteit en wat wordt er werkelijk gebruikt?

na een discussie naar aanleiding van accu aankoop deze vraag.

betreffende accu's: GP 3300

hij: 'ik haal er nog 2800mah uit' (gemeten met ontlader? op hoeveel A? is me nog niet duidelijk, voorlopig begrijp ik dat dit het getal is dat de lader aangeeft bij het laden zelf en dat mijn lader volgens hem verkeerd peakt)

maar als ik mijn accu's oplaad zegt de lader dat er bv 3600mah is ingegaan (dus niet uithalen)
ik kan deze er nooit volledig uithalen(logisch) en zitten deze 3600mah er werkelijk in ?
is er bv 300mah verlies door warmte ?

wat is nu de werkelijke capaciteit ?

geeft onze lader bij het laden aan wat de lader heeft 'gegeven' aan de accu en niet wat de accu heeft opgenomen?

peakt mijn lader verkeerd als hij zegt na het laden dat er 3600mah 'ingegaan' is ?


en dan een zijstraatje: hoe schadelijk is je cellen 3keer per dag herladen ? (5.5A)
 
interessant... ik heb dat ook regelmatig: 3700 opladen en de lader zegt dat er 4100 is ingegaan 8O
de accu's zijn dan wel 50grC heet.

ik laad met Robitronic Expert, het EXP3 program:in drie stappen 9-6-4,5 amps laden.
ik geloof dat de laatste van deze laders er een update is geweest van software, en er een 4e stap is bijgekomen.

anyway, ik vertrouw het niet meer, en laad de laatste tijd mn accu's op met lineair 5,5 amps, 8 mv/cell. toch worden ze ook nog steeds heet..
 
8mv/cell is wel veel he...niet zo goed voor de accu's

3 a 4 is beter.
 
Volgens mij maakt het weinig uit dat de accus 50 graden worden.
Dat de lader aan geeft dat hij er te veel stroom in heeft gedaan, komt omdat de lader aangeeft hoeveel stroom hij naar de accu stuurt. Maar een deel daarvan wordt omgezet in warmte dus de lader heeft verlies. de 4100 mAh klopt wel denk ik.

Groeten Robert
 
Als ik een klein beetje begrepen heb wat iedereen op dit forum steeds zegt, heb je met snelladen van rond de 5A te maken met redelijke verliezen. In jouw cellen Cooper, komt dus geen 3600 mAh terecht, dat is louter wat de lader afgegeven heeft. Een deel daarvan gaat inderdaad verloren aan bijvoorbeeld warmte.
 
cooper zei:
geeft onze lader bij het laden aan wat de lader heeft 'gegeven' aan de accu en niet wat de accu heeft opgenomen?
precies. Dit heeft dus eigenlijk helemaal niks met capiciteit te maken. Bovendien is het verschil tussen erdoor laden en opgenomen ongeveer factor 1,2~1,4

Ontladen is wel een goede indicatie om je capiciteit te meten. Maar erg belangrijk is daarbij de ontlaadstroom. hoe hoger die is hoe minder "capiciteit" je als het ware hebt. Ik geloof dat wat op de verpakking staat, een ontlading is in 20uur. Dus omdat wij altijd sneller ontladen zullen we altijd minder "capiciteit" uit een accu halen.
het is wel een indicatie natuurlijk. je weet een beetje wat normaal is. en je zal ook zien dat dit na elke lading weer minder wordt :(

cooper zei:
hoe schadelijk is je cellen 3keer per dag herladen ? (5.5A)
Niks is goed voor je accu. ze zullen altijd slijten. Ook als je ze gewoon weglegt. Nou is 5,5A voor die cellen op zich niet zo'n probleem, maar je levensduur gaat toch wel achteruit. Ik zou het niet gek vinden als je "maar" 200 cycles meegaat.
Maarja je kan pech/geluk hebben natuurlijk. en bovendien zijn er nog veel meer factoren die hiervoor belangrijk zijn.
 
accu gaat zo'n 500x mee,,

en 5A zal je accu niet schaden,,

gp3300 staan bekend als 1 van de beste accus van dit moment,,
 
als jij geen extreme stromen trekt en geen wedstrijden rijd kunnen ze nog best,, bij wedstrijd rijden worden ze vele malen hoger belast en vele malen sneller vervangen,,
 
Ik zie even niet waarom ze met wedstrijden hoger belast worden dan met training. (OF je bedoel in vergelijk met parkeerplaatss?)

Jij hebt weinig tot geen circuit/circuit ervaring denk ik?
 
zoals ik al zei: :wink:
michiel zei:
Nou is 5,5A voor die cellen op zich niet zo'n probleem, maar je levensduur gaat toch wel achteruit. Ik zou het niet gek vinden als je "maar" 200 cycles meegaat.

Maarja je kan pech/geluk hebben natuurlijk. en bovendien zijn er nog veel meer factoren die hiervoor belangrijk zijn.
natuurlijk is de ontlaadstroom ook erg belangrijk.
En waar ligt de grens van hoeveel stroom je accu kan leveren? hoe hoger de ontlaadstroom hoe korter de levensduur.
 
michiel b zei:
zoals ik al zei: :wink:
michiel zei:
Nou is 5,5A voor die cellen op zich niet zo'n probleem, maar je levensduur gaat toch wel achteruit. Ik zou het niet gek vinden als je "maar" 200 cycles meegaat.

Maarja je kan pech/geluk hebben natuurlijk. en bovendien zijn er nog veel meer factoren die hiervoor belangrijk zijn.
natuurlijk is de ontlaadstroom ook erg belangrijk.
En waar ligt de grens van hoeveel stroom je accu kan leveren? hoe hoger de ontlaadstroom hoe korter de levensduur.

het gaat me hierin vooral over het aantal malen per dag laden.
deze laadstroom gebruiken de meeste rijders, maar mensen met meer €€€ hebben veel accu's dus gebruiken een accu maar 1keer per dag/week
ik heb weinig €€€ dus ik gebruik m'n accu's in extreme gevallen 3keer per dag
 
Vassago zei:
Ik zie even niet waarom ze met wedstrijden hoger belast worden dan met training. (OF je bedoel in vergelijk met parkeerplaatss?)

Jij hebt weinig tot geen circuit/circuit ervaring denk ik?

ik heb het in vergelijk parkeerplaats circuit ja,, niet over training / race..

parkeerplaats rijders hechten veel minder hoge waarden aan top condities en merken het verschil tog niet,,
 
cooper zei:
het gaat me hierin vooral over het aantal malen per dag laden.
deze laadstroom gebruiken de meeste rijders, maar mensen met meer €€€ hebben veel accu's dus gebruiken een accu maar 1keer per dag/week
ik heb weinig €€€ dus ik gebruik m'n accu's in extreme gevallen 3keer per dag
Als je na gebruik je accu een uurtje laat rusten, maakt het niet zoveel uit(denk ik!!!) hoevaak je je accu oplaad die dag. maarja ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
 
De hoeveelheid "stroom" die de lader in de accu heeft gestopt is non informatie. Ik bedoel daar mee te zeggen dat je zo goed als niets hebt aan die info. Het laden van een accu is een chemische reactie die door een elektrische stroom op gang wordt gebracht en gehouden. Lees het STUKJE bij de modelbouw FAQ over NiCad's maar eens door. Voor die chemische reactie is energie nodig en dat levert de lader. Het grootste deel van die energie wordt door de chemische reactie opgeslagen en een klein deel is nodig om die reactie op gang te houden. Over het algemeen zal ergens tussen de 20% en 40% van de energie die de lader in de accu stopt nodig zijn om de chemie aan het werk te houden. De rest wordt dus opgeslagen.
De chemische reactie kan met een bepaalde snelheid verlopen. Hoe hoger de stroom die je erdoor stuurt hoe sneller die reactie zal verlopen. Er is één maar, dat is dat de reactie niet 2 keer zo snel zal gaan als je de laadstroom 2 keer zo groot maakt. Hoe groter de laadstroom hoe groter de verliezen zijn! Hoe sneller je gaat laden hoe meer de lader zal aangeven dat er in de accu is gestopt. Dat daar een relatief groot deel van verloren is gegaan zal de lader niet aangeven.
Maar of je nu snel laad of langzaam na verloop van tijd is al het materiaal door de chemische reactie omgezet en is de accu vol. Er kan geen chemische reactie meer plaats vinden dus als je doorgaat met laden zal de energie die daar voor nodig was ergens anders heen moeten. Dat wordt dus omgezet in warmte. Daarom wordt een accu warm als hij vol is.
De temperatuur heeft ook invloed op de accu. Bij het ontladen mag de accu een temperatuur hebben ergens tussen de 15°C en 45°C. De hoeveelheid energie die je uit de accu kan krijgen zal weinig verschillen tussen die temperaturen. Onder de 15°C zakt de capaciteid heel snel, bij 0°C is nog maar iets van 80% van de capaciteit beschikbaar. Bij -20°C is van de capaciteit niet meer dan 50% over.
Bij hogere temperaturen zakt de capaciteit minder snel maar dan krijg je andere problemen. Bij te hoge temperaturen kunnen de plastic onderdelen in de cel kapot gaan. Je kunt er dus het beste voor zorgen dat je accu's niet warmer worden dan iets van 50°C.
Bij het laden is het een ander verhaal. Om je accu echt vol te krijgen moet je zorgen dat de temperatuur onder de 30°C is. Als de accu warmer is krijg je gewoon duidelijk minder energie in de accu. Een accu die 50°C accepteerd nog maar iets van 50% tot 60% van de capacieteit. Een accu van 1Ah zal dus maar tot 0,5 of maximaal 0,6Ah geladen kunnen worden.
Ook te koude accu's accepteren minder lading bij het opladen. Onder de 0°C moet je NiCad's niet meer laden dan kan je de accu beschadigen.
De meest ideale temperatuur om NiCad te laden is rond de 20°C. Tijdens het ontladen is dat ook de meest ideale temperatuur.
 
Ernst Grundmann zei:
Bij het laden is het een ander verhaal. Om je accu echt vol te krijgen moet je zorgen dat de temperatuur onder de 30°C is. Als de accu warmer is krijg je gewoon duidelijk minder energie in de accu. Een accu die 50°C accepteerd nog maar iets van 50% tot 60% van de capacieteit. Een accu van 1Ah zal dus maar tot 0,5 of maximaal 0,6Ah geladen kunnen worden.

Het loont dus de moeite om je cellen (NiMh in mijn geval) te koelen tijdens het laden? Ik heb ook alttijd een thermische afslag in gebruik als ik aan het laden ben (voor het geval ik m ergens vergist heb bijvoorbeeld en de accus per ongeluk al vol was ofzo), maar die neem je dan natuurlijk eigenlijk gewoon in de maling als je een ven op je cellen zet. Mijn punt is misschien wel dit: als je cellen warm worden, worden ze dat niet voor niets (ze beginnen dan vol te raken). Het kan dus geen kwaad om ze koel te houden?
 
Het kan geen kwaad om je accu koel te houden maar het is veel beter om te voorkomen dat hij heet wordt. Heet wordt een accu door het overladen. Als de temperatuur van de accu snel begint te stijgen is dat de aanwijzing dat de accu vol is.
Als je de temperatuur als afslag criterium gebruikt is dat een prima manier om te voorkomen dat de accu te warm wordt. Je laad de lader stoppen als de accu iets van 40°C of 45°C heeft berijkt. Die temperatuur is voor de accu niet te veel en overladen doe je ook nauwelijks. Veel fabrikanten van NiMH accu's prefereren deze methode zelfs boven de delta piek methode.
 
zal ik er dan ook maar mijn plasje over doen? vaak is het een afweging tussen snelheid en capaciteit

- een accu gaat niet 500x laden mee. dat geldt alleen voor onbewerkte accu's (zoals je ze in boormachines hebt). onze race accu's worden gepushed waarbij er hele hoge stromen/spanningen doorheen gejast worden om de weerstand te verlagen. voor wie het nog niet weten, hoe lager de weerstand hoe sneller je motor zal lopen.

- een accu die op 3A geladen wordt heeft meer capaciteit dan een accu die op 5A geladen wordt. de accu die op 5A geladen wordt is wel sneller. dat gaat tot op een zekere hoogte goed want met 10A laden maakt je accu stuk. voor wie het niets wisten. de fabrikant van de accu geeft aan dat je je accu maximaal mag snelladen met 1xC. Dus voor een 3300 accu op 3,3A. Als je hoger gaat, gaat de levenduur achteruit. Maar wat willen we nou? Een accu die 500x of 25x meegaat? Je haalt trouwens alleen de maximale capaciteit als je 10% laadstroom gebruikt 16 uur lang. dus 330mAh voor GP3300 en dat 16 uur lang.

- je lader kan hele rare dingen aangeven. dat hangt ook af van de manier waarop je je accu's bewaart. toen de eerste NiMh accu's uitkwamen werd door iedereen gezegd dat je ze niet volledig mag ontladen zoals bij de NiCd. Het hoefde ook niet want ze hebben geen last van het geheugen effect. Met 10% lading bewaren en even ontladen voordat je gaat laten doen vele. Andere ontladen hun accu's wel volledig en deadshorten ze zelfs. Als je je accu met een weerstand bewaard (volledig ontladen bewaren) dan zal je lader langer bezig zijn om het vol te krijgen. dit zijn vooral de mensen die brullen dat er zoveel in hun accu gaat.

- koelen van je accu's? bij normale weersomstandigheden niet erg slim. zoals al eerder gezegd is, is het laden van je accu een chemisch proces. het koelen van de cellen levert een lekker koude buitenkant op maar in de kern van je cellen gebeurt genoeg. door de buitenkant te koelen zal de kern van de accu te heet worden.

- ook is een lader belangrijk voor je accu. als deze er te weinig in stopt mis je capaciteit en als je er teveel in stopt verliest hij ook capaciteit. als die er precies genoeg in stopt dan heb je dubbel geluk want dan heb je niet alleen de maximale capaciteit maar ook nog eens de hoogste spanning. je weet pas wanneer je lader goed/slecht is als je een andere geprobeerd hebt. er zijn genoeg mensen die schrikken hoeveel meer punch ze ineens hebben nadat ze hun TLP-tje aan de kant gezet hebben.

- NiMh accu's mogen niet heet worden. I.t.t. NiCd accu's ga je niet sneller met hete accu's. De chemie is totaal anders. Maar sommige mensen zeggen dat een NiMh accu net zo rond is als een NiCd dus laden gewoon op 7A en wachten totdat de accu's lekker heet is. Neen, een NiMh moet lekker handwarm worden en niet heter. Dus een goede lader kopen. Het is handig als die ook nog een temperatuurafslag heeft want dan kan hij niet overladen. Mijn mening daarover is dat de lader gewoon niet goed genoeg is om op tijd af te slaan dus zit er temperatuurafslag bij.

- Vergeet niet dat als je slechte cellen hebt, of ongematchte accu's, je het erg moeilijk maakt voor de lader om het juiste afslagpunt te vinden.

conclusie? iedereen gebruikt zijn accu's op z'n eigen manier. sommige snappen het en anderen niet. die zeggen weer dat sommige het niet snappen en zij wel. snap je het nog? we zijn allemaal eigenwijs. daarom moet je gewoon doen wat je zelf denkt dat het beste werkt. en hier spelen de fabrikanten natuurlijk lekker op in.
 
Toshi zei:
- koelen van je accu's? bij normale weersomstandigheden niet erg slim. zoals al eerder gezegd is, is het laden van je accu een chemisch proces. het koelen van de cellen levert een lekker koude buitenkant op maar in de kern van je cellen gebeurt genoeg. door de buitenkant te koelen zal de kern van de accu te heet worden.

hier zie ik geen logica in, als je de buitenkant gaat koelen gaat ook de binnenkant uiteindelijk koeler zijn. Die geeft namelijk zijn warmte weer door aan de buitenkant die koel is (principe van warmtewisseling). Denk maar aan een wijnfleskoeler.

de warmte van de accu wordt weggeblazen opf ontrokken door de buitentemperatuur. als die laag is is er een groter temperatuursverschil en gaat de accu minder warm zijn, zowel vanbinnen als van buiten, omdat zoals eerder vermeld de warmte gewoon wordt doorgegeven.


dus in normale omstandigheden niet koelen, in de zon met je spullen wel koelen en vooral voorkomen dat je moet koelen (normale omstandigheden)
 
ik weet dat het allemaal moeilijk is. de logica zit hem in deze.

je turbo-giga-super-fantastische lader heeft bijvoorbeeld een temperatuur afslag. het enige wat je doet met koelen is de buitenkant koeler maken dan de kern. je lader denk alsmaar dat je accu nog niet vol is terwijl de kern aan het overkoken is. kortom, je houdt de boel voor de gek ten koste van je accu.

waarom zou je in hemelsnaam je accu willen koelen? waarom? waarom? waarom? waarom? laat a.u.b. iemand daar een goed argument voor geven........ en dan er rekening mee houden dat alleen de buitenkant koel blijft.

als een NiMh accu heet is, dan is hij vol. dat is door heel veel mensen, inclusief de fabrikanten (en hebben er heel misschien verstand van) al gezegd. je hoeft toch niet slim te zijn om te bedenken dat het niet als je de boel gaat koelen je nooit meer kan voelen of de accu vol is? (vandaar dat ik normale weersomstandigheden noemde. in de vrieskou op de rallycup kan het geen kwaad om de boel warm te houden).

maar even nog een keer... waarom zou je je accu willen koelen? waarom? waarom? waarom? waarom? om de vraag anders te formuleren, waarom wil je niet weten dat je accu vol is? want dat merk je nu niet meer en je gaat toch door met laden. waarom wil je dat? waarom? waarom?


p.s. mijn mening, dus gaan jullie allemaal lekker door met het koelen van accu's. misschien het feit dat de top 10 van de wereld hun accu's nooit koelen jullie kan overtuigen, maar ik denk het niet. want wat weten deze rijders nou van rc accu's?
 
Back
Top