wat is nu de capaciteit en wat wordt er werkelijk gebruikt?

Ik heb nog eens een vraagje over het aantal volt wat een accu afgeeft als hij nieuw is.

Ik heb namelijk net mijn regelaar verrot gereden en die kan max. 8.4 volt aan,als ik mijn accu oplaad geeft de lader aan dat hij ver boven de 9 volt is.
Dan is het toch logisch dat mijn regelaar dat niet aankan?
Maar volgens mij zijn veel regelaars niet bestand tegen 9+amp ofwel?
 
Als er op een regelaar staat, dat-ie voor 8,4 Volt geschikt is, wordt er bedoeld dat-ie op een 8,4 Volt accu aangesloten mag worden. Er is dan uiteraard rekening gehouden met de veel hogere spanning, die de accu na het laden afgeeft.
 
Nu ik de zaak nog eens door lees zie ik dat ik de zin "Het kan geen kwaad om je accu koel te houden maar het is veel beter om te voorkomen dat hij heet wordt" beter iets anders had kunnen formuleren. Je zou kunnen denken dat je tijdens het laden de accu altijd moet (mag) koelen. Je zou dat wel kunnen/mogen doen als je een lader hebt die de delta piek detecteerd om het laden te stoppen.
Gebruik je echter (ook) een temperatuur sensor om het laden te stoppen dan moet je natuurlijk de accu niet koelen tijdens het laden. Toshi heeft het 100% bij het rechte eind als hij schrijft dat je dan een behoorlijke kans hebt dat je de accu toch gaat overladen. Je kunt de accu veel beter (geforceerd) koelen VOORDAT je gaat laden. Na het koelen laat je de accu een minuut of 10 tot 15 liggen om te zorgen dat de cellen van binnen en van buiten weer de zelfde temperatuur hebben en dan ga je pas laden.
Maar voorkomen dat je accu tijdens het laden heet wordt is nog altijd de beste methode. Dus niet (zo min mogelijk) overladen is de boodschap. En ook niet te snel laden. Echt dat hele snelle laden heeft maar heel weinig zin.
Je kan het vergelijken met het inschenken van een biertje of een glas cola. Als je dat lekker snel doet heb je het glas heel snel vol maar helaas is het voor een groot deel schuim. Je moet een poosje wachten tot het schuim gezakt is voordat je verder kan gieten. Als je nu van het begin af aan wat langzamer zou gieten dan ontstaat er veel mindert schuim. Je kan dan constant door gieten en zo heb je uiteindelijk je glas nog sneller vol en zelfs voller dan degene die zijn (haar) glas even snel vol wil gooien.
Ook is het gebruik van een goede lader altijd aan te bevelen. Ik heb het al heel vaak gezegt maar een goede lader verdiend zichzelf altijd terug.
 
Het blijft altijd een interessant onderwerp, vooral wanneer men verschillende meetmethodes op 1 hoop gaan gooien door gebrek aan kennis hoe een ander zijn laad-instelling heeft ingebracht. Wanneer men dan ook nog de bevestiging van hun kennis put uit wat andere doen [top 10 van de wereld en de rest] is het verhaal compleet. [weet U nog, eens was de aarde plat volgens de geleerden en alle overige volgelingen]

Wie het gelijk aan zijn zijde heeft is afhankelijk van de meetmethode die men in dit geval gebruikt, zoals Ernst al aangaf. Is de volgorde van prioriteit detectie-instellingen op je lader als volgt:

1) delta-peak afslag, met als "afslag-beveiliging" temperatuur-detectie, [soms gevolgd door max laadtijd] dan mag/kan je koelen, en kan in sommige gevallen gunstig zijn op het laden aanzich, doch ongunstig tazv de temperatuur-afslag-beveiliging, en deze zou je in feite lager op max. temperatuur moeten instellen.

2) UITSLUITEND temperatuur-detectie, [soms gevolgd door max laadtijd] NOOIT KOELEN, dit heeft DIRECT een FOUTE METING tot gevolg.

Deze laatst genoemde meetmethode wordt geadviseerd door kennis houdende/fabrikanten/leveranciers als zijnde meest betrouwbare en veiligste methode [veilig, ja]. Hier vindt ik het persoonlijk interessant worden vanwege hun argumentatie. Nu is [zover mij bekend] de omgevingstemperatuur bij het laden van invloed, maar niet de betrouwbaarheid of het punt van de delta-peak detectie beïnvloed. Nu is bij mijn matige kennis een censor die is aangebracht op of in een te meten object, die gelijk in contact staat met een bp omgeving [in dit geval lucht] per definitie DIRECT afhankelijk van deze, dus ook haar of zijn betrouwbaarheid. In hoeverre deze afhankelijk is bij onze toepassing, laat ik aan ieders fantasie over. Hieruit voortvloeiend kan men ook theoretisch stellen, wanneer de omgevingstemperatuur laag/hoog met of zonder wind is, ook de max. temperatuur-instelling hiervan op aangepast zou moeten worden. [het raamwerk waarbinnen hij moet detecteren, verschuift] Vele graden temperatuur-oppervlakte-verschil lijk mij, iemand hier een mening over???

Ik zie maar weinig laders laden met uitsluitend temperatuur-detectie, en ben daarom toch wel benieuwd naar Toshi's instellingen [of de top 10 rijders van de wereld], en of deze overeenkomen met het zijn "waarom"!!!

m.vr.gr. Per.
 
drift-junkie zei:
Deze laatst genoemde meetmethode wordt geadviseerd door kennis houdende/fabrikanten/leveranciers als zijnde meest betrouwbare en veiligste methode [veilig, ja]. Hier vindt ik het persoonlijk interessant worden vanwege hun argumentatie. Nu is [zover mij bekend] de omgevingstemperatuur bij het laden van invloed, maar niet de betrouwbaarheid of het punt van de delta-peak detectie beïnvloed. Nu is bij mijn matige kennis een censor die is aangebracht op of in een te meten object, die gelijk in contact staat met een bp omgeving [in dit geval lucht] per definitie DIRECT afhankelijk van deze, dus ook haar of zijn betrouwbaarheid. In hoeverre deze afhankelijk is bij onze toepassing, laat ik aan ieders fantasie over. Hieruit voortvloeiend kan men ook theoretisch stellen, wanneer de omgevingstemperatuur laag/hoog met of zonder wind is, ook de max. temperatuur-instelling hiervan op aangepast zou moeten worden. [het raamwerk waarbinnen hij moet detecteren, verschuift] Vele graden temperatuur-oppervlakte-verschil lijk mij, iemand hier een mening over???

Ik zie maar weinig laders laden met uitsluitend temperatuur-detectie, en ben daarom toch wel benieuwd naar Toshi's instellingen [of de top 10 rijders van de wereld], en of deze overeenkomen met het zijn "waarom"!!!

m.vr.gr. Per.

dat vind ik nu ook, je kan toch geen fantsoenlijke meting doen als je omgeving altijd een andere temperatuur is?

als het koud is gaat de accu meer warmte kunnen afgeven aan de omgeving en dus ook minder snel te heet worden.
als het warm is gaat hij sneller warm worden (warmtewisseling zoals ik eerder al vermelde)

deze methode zou mijns inziens goed zijn (als je enkel temp afslag gebruikt) als je accu volledig geisoleerd is van de omgeving en je in deze ruimte de temperatuur van je accu meet.



ik denk dat er wetenschappelijk moet gekeken worden, kritisch naar beide (alle) methodes en niet naar wat de top 10 rijders doen... als die hun accu stuk is krijgen ze toch gewoon nieuwe of weet ik veel wat, ik veronderstel ook dat ze en temperatuur én delta peak laden.
tegenargumenten geven met een voorbeeld van 'temp laden met koeling', lijkt me logisch dat zoiets de meting beinvloed en slecht is.
 
top 10 rijders kunnen zich geen kapotte accu's verloorloven want dan verliezen ze de race. op het EK in Denemarken heb ik bij de toppers gekeken en zij laden hun GP3700 accu's op max 7A en de GP3300 op 6A.

de novak millennium pro heeft het makkelijk gemaakt. novak wilde al deze discussies uit de weg gaan en bij hun NiMh programma kun je niks instellen behalve de laadstroom (Ampere). Slim he?

wat je moet doen is de instructies van de matcher/fabrikant gebruiken. hun instructies zijn belangrijk voor een goede performance/levensduur verhouding.

wetenschappelijk ernaar kijken slaat nergens op want dat hebben de fabrikanten al gedaan. weet je nog? Snelladen op 1xC 1 uur lang en langzaamladen op 0,1xC 16 uur lang. dat was de uitslag.

een matcher is iemand anders dan een fabrikant.
 
Wedstrijdrijders zijn uiteraard alleen geïnteresseerd in prestaties, de levensduur van accu's is daaraan volledig ondergeschikt. Het is in deze dan ook zeer interessant om te lezen, dat top-tien rijders van Europa met 2 x C laden. Je mag aannemen, dat dit met de door hun gebruikte accu's de beste prestaties oplevert, want anders zouden ze het niet zo doen. Het is dan alleen nog de vraag of hun GP-cellen wel helemaal te vergelijken zijn met wat er te koop is.

Voor minder getalenteerde en/of minder bemiddelde rijders is de levensduur natuurlijk wel van belang. Als die hun laadstromen wat meer in overeenstemming brengen met wat de fabrikanten voorschrijven hebben ze een stuk langer plezier van hun accu's. Het vervelende is echter, dat men zich meestal richt naar anderen en dus doet wat de wedstrijdrijders als goed beschouwen. Ook parkeerplaats-rijders laden met dergelijke stromen en dat ook nog eens met niet-gematchte pakketten. Dat is dus volslagen onnodig, vaak ook helemaal fout en dus zonde van het geld.

@Driftjunkie,
Temperatuur-detectie levert inderdaad een betrouwbaarder afslag dan een delta-peak onder voorwaarde, dat de voeler vast verbonden is met het accupakket. In snoerloos gereedschap zit dan ook altijd een temp. voeler. Delta-peak is namelijk afhankelijk van een groter aantal omgevingsvariabelen. Zo is de conditie, de ladingstoestand en de laatste ontlading van de accu van invloed op het spanningsverloop tijdens het laden. De hellingshoek, die de lader wil zien om af te slaan (binnen zoveel tijd zoveel milliVolt spanningsdaling), is echter onveranderlijk, waardoor het afslagpunt bij delta-peak dus altijd een beetje onbetrouwbaar is met het risico dat de lader te laat afslaat. Een volle accu wordt wél altijd warm en schade treedt pas op als de temperatuur boven de pak-'m-beet 40 graden celcius komt. Dat het laden bij warm weer iets korter duurt, mag natuurlijk niet bommen. Wat maakt het bij niet-wedstrijd-gebruik tenslotte uit of een accu voor 98 of 100% vol zit?
 
drift-junkie zei:
....... Ik zie maar weinig laders laden met uitsluitend temperatuur-detectie .......
In de modelbouw bedoel je waarschijnlijk. E zijn er namelijk heel erg veel in gebruik. Vrijwel alle laders voor accu schroef- en boormachines werken op dit principe.
In het accupack zit een temperatuur sensor tussen de cellen. Meestal is dat een soort schakelaartje dat open gaat wanneer een bepaalde temperatuur is berijkt. Er zijn natuurlijk diverse sensors voor verschillende temperaturen.
Wanneer je de accu in de lader steekt zal een chip in de lader inschakelen en een door de fabriek ingestelde laadstroom door de accu sturen. Als de accu vol begint te raken zal de temperatuur op gaan lopen en wanneer een bepaalde temperatuur berijkt is zal de sensor de chip in de lader uitschakelen. De temperatuur zal niet verder oplopen en zelfs gaan dalen. De sensor zal dan weer inschakelen maar de chip in de lader zal daar niet op reageren en de laadstroom niet meer inschakelen. Je MOET de accu uit de lader halen en er weer insteken als je het laden opnieuw wilt starten.
Niet dat zoiets erg zinvol is maar goed, sommige mensen denken dat je er toch nog wat extra in krijgt als je dat doet. Dan komt ook het voordeel van die temperatuur sensor weer tevoorschijn. De temperatuur zal heel snel op gaan lopen omdat de accu al vol is en ALLE laadstroom in warmte om wordt gezet. De lader stopt dus al heel snel en de schade door het overladen wordt beperkt gehouden.

Dat de omgevings temperatuur invloed heeft is ook een feit maar daar moet je eigenlijk geen rekening mee houden. De beste en meest efficiente temperatuur waarbij je een accu moet laden is ergens tussen de 15°C en 25°C. Daaronder en boven zal de accu minder eneregie op (kunnen) nemen. Voor de meeste accu's is het bovendien beter om ze onder de 10°C helemaal niet te laden, ze kunnen dan vrij makkelijk beschadigd raken.
En dan als de temperatuur buiten als 32°C is. Je kunt de accu best laden ook al krijg je er minder in, beschadigen zal je hem nog niet. Een veel gebruikte sensor schakelt af bij ongeveer 45°C. Als je die gebruikt dan is er niets aan de hand. De temperatuur van de accu gaat pas echt oplopen als hij vol is. Als hij op moet lopen van 20°C naar 45°C dan duurt dat bijvoorbeeld 5 minuten. Als de temperatuur al 32°C is zal het misschien nog maar 3 minuten duren.
De accu zal hierdoor niets minder vol zijn hoor! Alleen doordat de accu eigenlijk iets te warm is als je gaat laden zal er iets minder in de accu geladen kunnen worden. Wat ook mee kan gaan spelen is de laadstroom. Als je die (te) hoog maakt zal er meer energie verloren gaan dan bij een lagere laadstroom. Die verloren energie zal ook in warmte omgezet worden dus zal de accu ook tijdens het normale laden al warm worden. Als dan de afschakeltemperatuur al berijkt wordt heb je natuurlijk wel een probleem, je accu is nog niet vol.
De enige remedie is laden met een minder hoge laadstroom. Oké, het laden duurt dan (wat) langer maar je krijgt je accu beter vol en je accu zal zich er ook beter bij voelen.
 
Nu Jan dit aanhaalt!! Waarom is een delta-peak detectie tijd gerelateerd [X milliVolt/p.m] is dit nog een nasleep uit de tijd dat dit analoog verwerkt/berekend werd??? Ik kan mij voorstellen dat het iets te maken heeft met "false-peaking", maar waarom gebruikt men geen HOLD-functie [onthouden van de hoogst gemeten spanning] in dit digitale tijdperk en stelt men een vaste X millivolt daling in, onafhankelijk van tijd, zoals ik noodgedwongen zelf handmatig moet doen, omdat mijn lader anders niet op tijd stopt met laden??? [oude NiCd lader]

Nu heb ik zelf een "puls-lader" [laadperiode > meetperiode > laadperiode] ook zijn er nog laders met andere combinaties: laadperiode > korte ontlaadperiode > meetperiode >laadperiode, [sommige nog met een rustperiode ergens], continue laders, 3 stappenladers, en wie weet nog wel enkele meer. Zullen er nog meer laadsystemen bij komen of juist wegvallen met het verdwijnen van veelal NiCd cellen, en hierdoor misschien achterhaald zijn. Welk systeem heeft "juist nu" de aanbeveling met NiMh???

3 stappen laders heb ik zojuist al aangehaald wat zou de beste instelling wezen; in het begin een hoge stroom en dan afbouwend naar laag [temperatuur compensering???] of juist andersom, beginnen met een lage stroom en dan opbouwen of andere combinaties. Ik heb wel eens een Robbe lader te leen gehad, die in het begin met een lage stroom begon en gedurende het laden opliep, dit was beter volgens hun handleiding, zelf heb ik een lader die doordat de spanning-regelaar niet voldoende koeling bezat [en een interne voeding die het niet aankon], in het begin met laden instorten, zie de overeenkomst :wink: [lege accucellen hebben toch een lager interne weerstand dan een volle, vandaar] Ik heb mijn lader/voeding nu sterk verbeterd en laad nu van af het begin direct met de ingestelde stroom, hierdoor verbeterde ik over de gehele linie de prestatie van mijn accupack, tevens verkorte ik hiermee de laadduur van ongv. 70 minuten naar ongv. 45 minuten. Het laatste werdt hoofdzakelijk veroorzaakt door een NIET spanning-vaste voeding hierdoor veranderd de laadpuls [wanneer goed, normaal ongv. een blokgolf, platte top] in een ski-springschans, begint hoog bv 5Amp en zakt af aan het eind van de puls naar bv 2,3Amp [gemiddeld dus een stuk lager] in mijn geval, dit is alleen te zien op een oscilloscoop, je display geeft gewoon 5Amp aan [dit even ter verklaring waarom goedkopen laders zeker met een interne voeding waarschijnlijk niet goed werken, naar mijn mening] Koop dus een zeer spanning-vaste voeding en zorg voor een goede koeling op de lader/voeding of breng deze zelf aan, een goede lader valt of staat hiermee, ongeacht wat hij gekost heeft of de prestaties die men heeft toegeschreven.

m.vr.gr. Per.
 
Jan heeft gelijk: de gesponserde wedstrijdrijders zullen alles eraan doen een zo hoog mogelijke prestatie uit hun accu cellen te krijgen zonder daarbij te letten op de levensduur. In de levensduur zijn ze niet geinteresseerd want ze krijgen toch op iedere (grote) wedstrijd nieuwe packs.

Ik gebruik zelf altijd mijn nieuwe packs alleen op "grote" wedstrijden totdat ik nieuwe heb. De eerste worden dan de "gewone " wedstrijdpacks of trainingspacks. Op deze manier rij je bij de "belangrijke" wedstrijden altijd met goede accu's. Als ik accu's koop dan doe ik dat per 2 of 3. Als je dat 2x of 3x per jaar doet, dan heb je altijd verse packs.

Bij het laden gebruiken we het 3 step programma omdat de cellen tijdens het laden warm worden en door een 2e step te gebruiken van 0.2 amp ( voor 50 mah ) koelen de accu's af. De laatste step is dan 6 amp. Accu's slaan af op ongeveer 9.10 volt ( voor een 6 cellen pack ) en de temperatuur is daarbij dan ongeveer 36/37 graden. Bij lineair laden met bv 5 amp worden de accu's veel warmer. ( 45 ~ 50+ graden )
Het verhaal is dat accu's die te warm worden kapot gaan. De praktijk bevestigd dit ook.
 
De Delta piek is geen overblijfsel uit het analoge tijdperk. Dit is gerelateerd aan een eigenschap van de Nicad cel. Waneer een NiCad cel geladen wordt zal de spanning langzaam iets oplopen. Als de cel bijna vol is zal de spanning iets sneller op gaan lopen. Is de cel vol dan zal de spanning juist weer gaan dalen. Dat wordt dus gebruikt om de lader te stoppen.
Nu is het zo dat de spanning van de cel niet als een keurig rechte lijn zal oplopen tijdens het laden. Als je heel precies zal meten zal je merken dat die celspanning gemiddeld op zal lopen. Het komt ook voor dat de spanning wat meer stijgt om even later weer iets in te zakken.
Als je de lader dus zou laten stoppen wanneer de spanning iets zakt zal dat vrijwel zeker veel te vroeg gebeuren. De lader "kijkt" dus naar de spanning en als die binnen een bepaalde tijd een bepaald hoeveelheid zakt weet de lader dat het de "echte" delta piek is en stopt dan pas. Het is dus om valse pieken zo veel als mogelijk is te negeren. Ook in het digitale tijdperk zal je daar niet aan ontkomen. Als je alleen zou kijken naar het zakken van de spanning zal je vrijwel zeker problemen krijgen met het laden van je accu. Heel veel moderne delta piek laders kijken zelfs niet eens naar een delta piek tijdens de eerste minuten van het laden. Dat omdat juist dan heel veel valse pieken ontstaan die zo veel op de echte delta piek lijken dat de lader er ook door stopt.

Het laden in meerdere stappen is een heel goed systeem. Je krijgt zo de meeste energie in je accu en zorgt voor een langere levensduur. Als je accu echt erg ver leeg is moet je eerst met een lage stroom de cellen weer "leren" dat ze geladen moeten worden. Je moet dus beginnen met een lage laadstroom van niet meer dan 0,1C. Als de cellen allemaal weer stabiel rond de 1,25V zijn kan je de laadstroom opvoeren. Naarmate de accu voller wordt moet je dan de laadstroom weer verminderen om helemaal te stoppen als de delta piek gedetecteerd wordt.
Dit komt overeen met het inschenken van je glas bier of cola zoals ik al eerder beschreef. Zelfs een soort van delta piek zal je hierbij "zien". Als je een glas helemaal vol hebt en je schenkt er heel voorzichtig nog wat bij zal er een "kop" op het glas komen te staan. Op een gegeven moment zal het glas overlopen en loopt de kop weg waardoor het vloeistof niveau weer iets zal dalen. Het is ver gezocht maar je kan er een overeenkomst in zien.
 
Hoe gaat het 3-step-laden precies in z'n werk en welke merken/typen laders hebben dit aan boord? Velen zullen dat niet weten. Ik zelf weet alleen van het bestaan, maar heb me er nooit in verdiept. Ik ben dus best benieuwd!

De gangbare, voor universeel gebruik bestemde computerladers kennen een automatisch laadprogramma, al dan niet met reflex-laden gecombineerd. Bij dit automatische laden begint de lader met een lage laadstroom, deze bouwt geleidelijk op en aan het eind van het laadproces weer af. De lader onderbreekt de lading daarbij elke minuut en stelt op dat moment vast wat de inwendige weerstand van de accu is. Aan de hand van dit gegeven wordt dan de laadstroom voor de volgende minuut vastgesteld. Dit laden gaat dan met een zgn. hard-pulse (bestaan er nog soft-pulse laders voor auto's?). Bij het reflex-laden wordt daarbij ook nog aan het eind van elke laadpuls een ontlaadpuls gegenereerd met de bedoeling een zo gelijkvormig mogelijke cel-chemie te verkrijgen. Deze manier van laden is er op gericht zo veel mogelijk capaciteit in de accu te krijgen, gekoppeld aan een zo lang mogelijke levensduur.

@Driftjunkie,
Hang eens een digitale Voltmeter aan de accu tijdens het laden. Het hoeft geen nauwkeurige te zijn, maar wel eentje met 3 cijfers achter de komma. Je ziet dan tijdens het gehele laadproces de spanning op- en neerdansen. Zo'n Voltmeter sample-t overigens slechts zo'n 3 keer per seconde, dus in werkelijkheid is het spanningsverloop nog wat grilliger. Er moet dus wel een tijdslimiet zijn, die de lader in acht neemt om bij een dalende accuspanning te bepalen of 't ie af gaat slaan of niet. Het mooiste is het als de lader een monitor-led heeft, die het aantal spanningsdipjes weergeeft. Je ziet dan dat de lader pas afslaat als er een heleboel led-knipperingen vlak na elkaar plaatsvinden.
 
Ook nu weer zie ik in de berichtgevingen, over hoe te laden met een meerdere stappen lader, verschillende strategieën opleverd, Frans gaat ongetwijfeld voor [kortstondige] prestatie, en Ernst voor duurzaamheid!!!

Jan, ik ben bang dat mijn lader in de categorie "bestaan deze nog" gehuisvest is, hij dateert uit de tijd van opkomst delta-peak laders!! [5a6 jaar oud??] Ook de cellen die ik gebruik, deze moeten Frans bekend voorkomen, en werden ongv. 4 jaar geleden door hem gebruikt tijdens de 400 ronden of de 4 uurs race op de HFCC [GP 3300 ongematched, eerste serie] "and are still going strong :wink: " [misschien heeft hier "de hand van de meester" Frans er iets mee te maken :wink: ] Mijn meetapparatuur oa digitale voltmeter [zeer vooruitstrevend destijds], is in tussen denk ik 25 jaar oud en was het betaalbare alternatief [en was toen zeer duur] voor wie niet een "FLUKE" kon betalen, deze heeft slechts 2digits achter de komma in het 20 volt meetbereik. Hiermee kan ik dus de fluctuering tijdens het laden niet waarnemen. [samplen doet hij wel 3x per sec, toen al :P ]

Zelf mijn BUDGET is niet van deze tijd [zeker naar electro-modelauto maatstaven], vandaar dat ik mij noodgedwongen moet behelpen met het opwaarderen van mijn materiaal. Dit lukt verbazingwekkend goed als ik het redelijke wijs gaat vergelijken met rijders die van de laatste snufjes zijn voorzien op het gebied van lader en gematchde cellen, en ik mij nog steeds niet hoeft te schamen, ondanks ik in de onderste regionen meeding [ :bye: ]. Het geld wat bestemd was voor een goede lader [vandaar mijn technische belangstelling voor allerlei systemen] is inmiddels opgegaan aan een nieuwe zender, omdat deze mij in de laatste wedstrijd "stuurloos" heeft rond laten rijden. Dus moeten we voorlopig nog even doorgaan met het "opkrikken" van mijn spullen, gelukkig is dat mijn hobby en rijden doe ik er bij :wink: [smoesje, maar dat begreep je al]

m.vr.gr. Per.
 
Ik begrijp wat je bedoeld Per. Ik weet zeker dat hetgeen ik zelfs voor een training afkeur voor jou goed genoeg zou zijn. Het ligt er maar net aan waar je als rijder de lat wilt leggen.

Ik wil, op het moment dat ik een keer echt goed ga ( dat gebeurd niet zo vaak meer maar zo nu en dan..........gaat het best aardig ;) ) wil ik niet dat ik het doel niet zal halen omdat het materiaal at ik dan net gebruik niet goed genoeg meer zou zijn.

Op het moment dat iedereen in een race met dezelfde motor rijdt kun je je met de handout motor niet onderscheiden op snelheid. Die moet dan uit de rijkunst en afstelling van de auto komen. Als die in orde zijn en je hebt bovendien een (bijna) nieuwe accu in de auto dan kun je net iets harder gaan als je concurrent die een accu rijdt die als meerdere keren gebruikt is. Op dat moment ga ik ook voor het maximale wat eruit te halen is, echter zonder de accu kapot te stoken. Door met het step programma te laden blijven mijn accu's langer op een hoger niveau presteren. Misschien is dit wel omdat ze minder warm worden tijdens het laden.

Ernst heeft overigens gelijk met te schrijven dat een diep ontladen accu eerst met 0.1 amp geladen moet worden totdat ie weer op niveau is. Dat doet mijn Team Orion Advantage lader uit zichzelf. Was ik vergeten te vermelden.

Ook de Robitronic Overloader heeft een step programma, deze zelfs met 4 stappen. Deze stappen moeten echter allemaal handmatig worden ingesteld door de gebruiker voor allebij de laders. Als je niet weet wat je moet doen en maar wat doet heb je er dus niets aan. De meestgebruikte laad-gegevens zijn inmiddels na een jaar lang testen te vinden op de site van Team Orion.

Robitronic gebruikte met de Expert 3 lader ook een step programma wat niet instelbaar was. Daarbij bepaalde de lader zelf de conditie van de accu. Dat daarbij de laadtijd van "gelijkwaardige" packs wel 8 minuten verschil opleverde gaf problemen voor de start: je wilt immers zo laat mogelijk voor de start van je heat vol zijn. Omdat dit voor de gebruikers niet goed genoeg was werd de Expert 3 door de Overloader vervangen. De prijs van de 2 genoemde laders is ongeveer 170 euro. Bij beide laders kun je de delta peak afslag instellen in mv en tevens hebben de laders een temperatuurcensor zodat de lader toch een keer af zal slaan als de delta peak zou weigeren oid. De laders slaan ook allebij af wanneer het vooraf ingestelde aantal mah is gehaald.
 
Er wordt steeds gedacht dat ik alleen maar denk aan de levensduur van de accu's. Natuurlijk is dat heel belangrijk maar dat zijn de prestaties ook. Wanneer je de accu's laad zoals ik het voorstel zullen de prestaties daar niet of slechts een heel klein beetje onder leiden. Ik schrijf dan ook vrijwel altijd dat alleen mensen die aan wedstrijden meedoen zullen er mogelijk iets van zullen merken. Iedereen die daar (nog) niet aan meedoet zal er zeker niets van merken behalve dan dat je accu's langer mee gaan.
Het idee dat je accu's flink moet mishandelen om er de beste prestaties uit te krijgen klopt niet. De voordelen van die mishandelingen zijn zo gering dat voor de overgrote meerderheid van de modelbouwer ze niet eens zullen merken. De nadelen zullen ze wel snel merken.
Per schrijft het eigenlijk ook al. Hij doet het "rustig aan" omdat hij die speciale laders te duur vindt. Toch kan hij redelijk meekomen in het wedstijd wereldje. Als hij nu toch zijn accu's "speciaal" gaat be(mis)handelen dan zal hij daar echt niet zo veel mee winnen als hij misschien wel denkt. Ik kan me wel voorstellen dat, als al het andere al optimaal is en je hebt nog net een klein beetje extra nodig, je dan de accu "op gaat peppen". Dan kan dat kleine beetje extra misschien net genoeg zijn om te winnen.
 
Ernst, mijn excuses als ik jou onbedoeld iets oneerbiedigs heb toegeschreven, maar ik probeer het even in het kort uit te leggen.

In de wedstrijd wereld ontkom je niet aan een vorm van "mishandelen" dit komt oa dat er tussen 2 heats slechts soms max 1 uur is om je accu te laden. Hierdoor kan je niet volstaan in bp gevallen met een lagere stroom toevoering, ook door dat extra kleine beetje meer stroom kan je soms net een tandje meer zetten en dat scheelt al gauw een 5 km/pu aan topsnelheid. Dat de weegschaal vaak doorslaat hierbij is niet verwonderlijk, part off the game. Zelfs toprijders als Frans moeten tegenwoordig voor "duurzaamheid" gaan vanwege eigen inbreng in de kosten [hierdoor wordt al veel meer geexperimenteerd op het niveau wat voor de gemiddelde rijder competitief en betaalbaar is, deze balans valt hopelijk hier ook in de toekomst op het forum te lezen], toch lonkt het nog niet naar het niveau welke jij verkondigd.

Vaak wordt er appels met peren vergeleken door gebrek aan informatie, en klakkeloos uitgevoerd door rijders die ook in de top mee willen strijden, zonder zich te realiseren dat zij hun accu's daarmee mishandelen. vb Frans gaf aan dat hij met 6Amp laad, iedereen wil net zo snel als hij en stelt hier hun eigen lader ook op in, helaas voor hun is het laadsysteem verschillend met het zijne, hierdoor worden hun accu's veeeel te heet. Nu heeft Frans even vergeten te melden dat hij ook nog eens de nieuwe 3600 of de 3700 gebruikt, je begrijpt dat dit met je 3300 niet echt lekker gaat werken.

Als je verkondigd op de club dat je met 1C laad, vraag men zich gelijk af of je voor duurzaamheid gaat of teveel bandenlijm gesnoven heb. Hoe meer stroom hoe beter luidt de slogan, ik heb [top]rijders zien laden met 9Amp, ik wist niet eens dat dit mogelijk was. Ik betwijfel of iemand het ooit daar wel eens uitgeprobeerd heeft om met lagere stromen te laden, buiten mijzelf om dan, domweg omdat ik alles experimenteer. Door jouw berichten die in de andere richting wijze dan de stroomverslinders, ben ik tot betere inzichten gekomen en weet meer uit mijn [zwaar verouderde] accu's te halen dan warmte, zonder hiervoor een tandje in te hoeven leveren. PS niet verder vertellen anders rij ik weer achteraan als bezemwagen :wink:

m.vr.gr. Per.
 
drift-junkie zei:
Het geld wat bestemd was voor een goede lader [vandaar mijn technische belangstelling voor allerlei systemen] is inmiddels opgegaan aan een nieuwe zender, omdat deze mij in de laatste wedstrijd "stuurloos" heeft rond laten rijden. Dus moeten we voorlopig nog even doorgaan met het "opkrikken" van mijn spullen, gelukkig is dat mijn hobby en rijden doe ik er bij :wink: [smoesje, maar dat begreep je al]
Wat een ongelofelijk waardeloze smoes is dat eigenlijk. Die oude zender is voor een habbekrats te repareren, dat weet je. Maar je had nu natuurlijk een mooi argument om er bij je direktie een nieuwe zender door te drukken, die wat meer bling-bling uitstraling heeft. Daarvan had ze anders - overigens zeer terecht - gezegd, dat het geld wel beter te besteden is. Maar ja, lobbyen voor een nieuwe lader kun je nu natuurlijk wel even een tijdje uit je hoofd laten. Eigen schuld, dikke bult!
 
drift-junkie zei:
Zelfs toprijders als Frans moeten tegenwoordig voor "duurzaamheid" gaan vanwege eigen inbreng in de kosten Omdat ik altijd al zelf heb moeten betalen en nooit volledig gesponserd ben geweest doe ik dit al jarenlang. Het is dus niet iets van deze tijd. Je leert door de jaren wel zinvol je geld te besteden. [hierdoor wordt al veel meer geexperimenteerd op het niveau wat voor de gemiddelde rijder competitief en betaalbaar is, deze balans valt hopelijk hier ook in de toekomst op het forum te lezen], toch lonkt het nog niet naar het niveau welke jij verkondigd.

Vaak wordt er appels met peren vergeleken door gebrek aan informatie, en klakkeloos uitgevoerd door rijders die ook in de top mee willen strijden, zonder zich te realiseren dat zij hun accu's daarmee mishandelen. vb Frans gaf aan dat hij met 6Amp laad, iedereen wil net zo snel als hij en stelt hier hun eigen lader ook op in, helaas voor hun is het laadsysteem verschillend met het zijne, hierdoor worden hun accu's veeeel te heet. Nu heeft Frans even vergeten te melden dat hij ook nog eens de nieuwe 3600 of de 3700 gebruikt, je begrijpt dat dit met je 3300 niet echt lekker gaat werken. dat was voor GP 3300 cellen. 3600 sanyo heb ik nog nooit gekocht en afgelopen race in Las Vegas heb ik voor het eerst met GP 3700 packs gereden. Overigens behandel ik die hetzelfde als de GP 3300 packs.
 
Jan, flauw hoor, maar de volgorde van aanschaf werd door het kapot gaan van mijn zender bepaald/veranderd [was nr 2 op de lijst] en kwam eigenlijk iets te vroeg voor het mooie [dure maand]. Het andere probleem met de zender [XR6] lag in het gevoel met de gashendel, tussen weinig gas en volgas zit maar ongv. 5mm en ligt aan het eind van de slag. Halfgas stand is hierdoor bijna niet te bepalen en rijdt daarom zeer lastig, zeker voor iemand zoals ik, en is bij dit model niet "weg te regelen". Het was voor mij een kwestie van prioriteit stellen, of een nieuwe zender en hiermee toekomstig "netter" rijden met hopelijk tijdwinst, of een betere lader en daarmee mijn voordeel doen, mijn keuze is bekend. De doorslag van mijn keuze is bepaald doordat ik met een oude goedkope Tamiya [Futaba] zender veeeeeel gemakkelijker en netter kon rijden, dan met mijn XR6, gevoelskwestie dus. Dat ik toen voor slechts 1 item kon gaan heeft te maken dat ik mijn hobby uitsluitend van mijn overuren bekostig, is dit op pech voor mij :( de economische terug gang heeft deze ook direct negatief effect op mijn budget, en de toekomst van mijn hobby. Jan, jouw conclusie hierover, vindt ik niet in de pas lopen met de andere berichtgevingen die je hier post, maar dit terzijde.

Frans, kon jij met je voorgaande lader ook deze stromen laden zonder dat je accu heet werd??? Ook ben ik benieuw naar het verschil in laadtijd, koeler laden moet lijkt mij toch uit de lengte of de breedte komen. Minder stroom per tijdseenheid is minder warmte en minder verliezen lijk mij, hoe krijgen ze het anders technisch voor elkaar, waar komt die efficientere energie ineens vandaan??

m.vr.gr. Per.
 
maar eh, iedereen heeft wat geroepen. maar wat zeggen de fabrikanten?

dat een NiMh accu anders is dan een NiCd hadden gelukkig een heleboel fabrikanten door. kijk eens wat novak hierover te zeggen heeft?

http://www.teamnovak.com/ad_gallery/ad_pdfs/batteries.pdf

In ieder geval raden zij Delta Peak lader ten strengste af. Lees het pdf-je maar eens. Dit is om het allemaal nog makkelijker te maken.

ik ben wel bevooroordeeld want ik heb zulke goede ervaringen met Novak dat ik dreig bijna alles te geloven wat zij te zeggen hebben. Misschien omdat zij er verstand van hebben?
 
Back
Top