drift-junkie zei:
....... Ik zie maar weinig laders laden met uitsluitend temperatuur-detectie .......
In de modelbouw bedoel je waarschijnlijk. E zijn er namelijk heel erg veel in gebruik. Vrijwel alle laders voor accu schroef- en boormachines werken op dit principe.
In het accupack zit een temperatuur sensor tussen de cellen. Meestal is dat een soort schakelaartje dat open gaat wanneer een bepaalde temperatuur is berijkt. Er zijn natuurlijk diverse sensors voor verschillende temperaturen.
Wanneer je de accu in de lader steekt zal een chip in de lader inschakelen en een door de fabriek ingestelde laadstroom door de accu sturen. Als de accu vol begint te raken zal de temperatuur op gaan lopen en wanneer een bepaalde temperatuur berijkt is zal de sensor de chip in de lader uitschakelen. De temperatuur zal niet verder oplopen en zelfs gaan dalen. De sensor zal dan weer inschakelen maar de chip in de lader zal daar niet op reageren en de laadstroom niet meer inschakelen. Je MOET de accu uit de lader halen en er weer insteken als je het laden opnieuw wilt starten.
Niet dat zoiets erg zinvol is maar goed, sommige mensen denken dat je er toch nog wat extra in krijgt als je dat doet. Dan komt ook het voordeel van die temperatuur sensor weer tevoorschijn. De temperatuur zal heel snel op gaan lopen omdat de accu al vol is en ALLE laadstroom in warmte om wordt gezet. De lader stopt dus al heel snel en de schade door het overladen wordt beperkt gehouden.
Dat de omgevings temperatuur invloed heeft is ook een feit maar daar moet je eigenlijk geen rekening mee houden. De beste en meest efficiente temperatuur waarbij je een accu moet laden is ergens tussen de 15°C en 25°C. Daaronder en boven zal de accu minder eneregie op (kunnen) nemen. Voor de meeste accu's is het bovendien beter om ze onder de 10°C helemaal niet te laden, ze kunnen dan vrij makkelijk beschadigd raken.
En dan als de temperatuur buiten als 32°C is. Je kunt de accu best laden ook al krijg je er minder in, beschadigen zal je hem nog niet. Een veel gebruikte sensor schakelt af bij ongeveer 45°C. Als je die gebruikt dan is er niets aan de hand. De temperatuur van de accu gaat pas echt oplopen als hij vol is. Als hij op moet lopen van 20°C naar 45°C dan duurt dat bijvoorbeeld 5 minuten. Als de temperatuur al 32°C is zal het misschien nog maar 3 minuten duren.
De accu zal hierdoor niets minder vol zijn hoor! Alleen doordat de accu eigenlijk iets te warm is als je gaat laden zal er iets minder in de accu geladen kunnen worden. Wat ook mee kan gaan spelen is de laadstroom. Als je die (te) hoog maakt zal er meer energie verloren gaan dan bij een lagere laadstroom. Die verloren energie zal ook in warmte omgezet worden dus zal de accu ook tijdens het normale laden al warm worden. Als dan de afschakeltemperatuur al berijkt wordt heb je natuurlijk wel een probleem, je accu is nog niet vol.
De enige remedie is laden met een minder hoge laadstroom. Oké, het laden duurt dan (wat) langer maar je krijgt je accu beter vol en je accu zal zich er ook beter bij voelen.