wat is nu de capaciteit en wat wordt er werkelijk gebruikt?

fabrikanten moeten winst maken en willen veel verkopen. Verder meng ik me niet meer in de discussie omdat het al te technisch gevorderd is vor mij, ik vind het wel uiterst intressant.

om nog wat extra voer te geven, wat is jullie mening van reflex laden op een Nimh accu ?

dit was te vinden op site van tekin, onderzoek door Nasa (niet toevallig heeft tekin een lader die kan reflex laden)

The jury is still out on using Power Flex on NiMH batteries in the RC world. In applications with low charge rates and low discharge rates in other industries there is significant data that shows an increase in battery life. In our applications where we basically abuse our batteries and their life expectancy is shorter, it is harder to put actual numbers on it. At the very least we are confident that a PF1 setting does no harm, keeps the batteries a little cooler during charging and may provide some additional life.

According to NASA there are real benefits. For the real techies read this: http://www.galaxypower.com/organization/NASA-II.pdf

PO is the only setting we recommend for re-peak of NiMH batteries prior to use. Many are using the P1, with continuous monitoring, to reach optimum temperature if the battery has cooled.

Wat Novac zegt over NiMH klopt bijna helemaal. Ik heb slechts één klein commentaar erop en dat is dat NiMH niet alleen warm worden als ze vol zijn en je toch door gaat met laden.
Het laadproces van NiMH is een zogeheten exoterm proces. Dat betekent dat er warmte vrij komt bij het laden. Dus NiMH wordt altijd warm tijdens het laden. Hoe langzamer je laad hoe minder die warmte zal zijn dus het omgekeerde geldt ook!
Als de accu vol is en je gaat toch door met laden dan moet de energie die je er in blijft stoppen ergens heen. Het wordt warmte en daardoor gaat de temperatuur van de accu snel oplopen. Dat is dus het moment waarop de lader echt moet stoppen.
Vlak voordat de accu helemaal vol is gaat de spanning sneller oplopen. Daarna blijft het eventjes gelijk en dan gaat hij weer iets zakken, dat is wat de delta piek wordt genoemd. Als de spanning niet meer oploopt is de accu vol, als je dan wacht tot de spanning weer gaat zakken ben je dus eigenlijk al een beetje aan het overladen en wordt de accu extra warm.
De Novac lader detecteerd dat de spanning sneller op gaat lopen op dat moment stopt de lader. De lader stopt dus eerder dan een delta piek lader waardoor de accu minder warm zal worden. Omdat de accu dat toch al voor 99,9% vol is zal je er niets korter door rijden, varen of vliegen.

hij zit niet alleen 99,9% vol, je weet ook zeker dat je je accu niet sloopt. en met alle respect, de meeste (goede) laders stoppen er net iets teveel in waardoor de 100% capaciteitsmoment wordt ovregeslagen en je uiteindelijk toch weer minder dan 99,9% overhoudt.

en Per. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met wat fabrikanten zeggen omdat ze uiteraard winst willen maken. Kijk maar naar batterij koelers. Die worden bij de vleet verkocht.

Maar misschien geloof je het niet en toch is het volgende waar. Sommige fabrikanten vertellen ook nog wel eens de waarheid en willen goede producten afleveren. Ja, je hebt ze echt nog. En sommige vinden service ook nog belangrijk. ik zou altijd adviezen van fabrikanten meenemen en niet direct naast je neer te leggen.

Toevallig heeft Novak een uitgebreid research programma en hebben ze flink geld gestoken in het afstappen van de Delta Peak technologie. Het was veel makkelijker (en goedkoper) geweest om door te gaan op de Delta Peak technologie (zoals veel andere merken hebben gedaan).

nee, ik heb geen aandelen in Novak.

Er is hier op het forum al eens een lader besproken, die via het inflex laadprincipe werkt. Blijkbaar gebruiken de nieuwe Novak laders dit ook. Ik kan het draadje alleen niet zo snel terugvinden.

Best wel interessant om zulke ontwikkelingen te volgen. Of het nu echt verschil uitmaakt om net iets te vroeg of net iets te laat het laadproces te beëindigen zal de praktijk moeten uitwijzen. Als dit echt zo is, komen de andere merken binnen de kortste tijd ook met dit soort laders.

Tegenwoordig zijn er ook laders waar je de Deltapiek op 0mV kan instellen is dit dan het zelfde als bv bij de Novak? Dat ie dan kijkt naar de spanning die sneller oploopt en dan stopt?

Toshi zei:
en Per. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met wat fabrikanten zeggen omdat ze uiteraard winst willen maken. Kijk maar naar batterij koelers. Die worden bij de vleet verkocht.

Uhhhh, bedankt voor de waarschuwing :wink:

Jan, Het topic over de inflexlader was van Tadango, review pulsar 2 lader of zoiets!!!

m.vr. gr Per.

Ik lees dit deel van dit draadje nu pas, vandaar een wat late reactie op een iets eerder aangeroerd punt. "Inflex" is niet een te meten eigenschap bij het laden maar een berekende eigenschap uit het verloop van de laadcurve tot op het moment van afslag van de lader. Er heeft een tijd geleden een verhandeling gestaan op de site van Quicksaver, een fabrikant van laadIC's waar beschreven werd hoe de verschillende afslag principes werken en hoe je daaraan kwam. Een deltapeak lader meet echt een spanningsvermindering bij het laden. Dit kan voor NIMH cellen zo worden afgesteld bij veel laders dat een ontbreken van toename van de spanning van de accu tijdens laden al gezien wordt als een teken dat gestopt moet worden. Dit wil wel eens leiden tot een te vroege afslag. Bij het inflexprincipe wordt een wiskundige formule gebruikt die losgelaten wordt op de verschillende metingen van de accuspanning onder lading om te bepalen waar de accu zit met zijn laadcurve. Ik kan mij herinneren dat de eerste afgeleide (differentiaal rekenen, weet je nog van de middelbare school?) bewerkt werd en dat daaruit bepaald wordt dat de lader moet stoppen. Eenzelfde rekenkundig principe wordt gebruikt in de laders die een ICS1702 IC gebruiken om te bepalen wanneer de lader moet afslaan.

Hans Delemarre

Voor mensen die niet op hebben gelet bij de wiskunde les is het ook grafisch voor te stellen.

Als je steeds een raaklijn tekend bij elk punt in de laadcurve, dan zal de hoek van die raaklijn steeds steiler worden. Op het punt waar die hoek van de raaklijn weer minder wordt heb je het punt dat van belang is bij het bepalen van de laadtoestand.

Kan je van negatieve histery spreken bij delta peak afslag, en van een positieve histery bij inflex???

Maar nu spreken we weer over het moment van afslag [vol of niet vol] maar kennelijk zijn nu er laders die een laadwijze hanteren, die "gedurende" het laadproces de accu koeler houden, en daarmee ook aan het einde bij het punt van afslag hun voordeel doen qua temperatuur, in deze ben ik geïnteresseerd!!! [theoretisch gaat hier meer in, dus hopelijk meer uit] Hoe pompen ze in een accu-cel evenveel laadstoom, binnen hetzelfde tijdsbestek, en toch blijft deze koeler, hoe heeft men dit technisch opgelost?? [waar komt ineens deze efficientere energie vandaan???]

Jan had het er al over dat er universele lader bestaan, die gedurende het laden metingen verrichten om voor een volgend laadperiode de stroom vast te stellen hiermee zou ook een mogelijke koelere accu uit voort kunnen komen [maar dan wordt toch de laadtijd langer theoretisch??? lengte/breedte verhaal]. Maar is zo'n zelfdenkend systeem hanteerbaar voor in de racerij??? zoals Frans al aangaf in zijn bericht, kan dit leiden tot het niet weten wanneer hij afgaat slaan, met het gevolg dat jij er pas start-klaar voor ben, terwijl iedereen al is gefinished.

Jan, jij vermelde in diezelfde post dat de lader de interne weerstand meet van een cel tijdens/gedurende het laden, nu heeft Ernst onlangs mij nogmaals stevig op het hart gedrukt dat wanneer je de interne weerstand meet van bv en cel dat je dit direct op de accu aansluitingen moet uitvoeren om nog een accurate meting te kunnen verrichten. Wanneer je een lader heb met krokodillenklemmen [zoals ik wel eens zie] heb ik zo mijn bedenkingen over de invloed van deze jongens. Stel dat je wijzigingen aanbrengt door bv betere bekabeling naar de accu, heeft dit dan direct een verslechtering van het laadsysteem tot gevolg, in plaats van een verbetering door betere kabel-geleiding???

m.vr.gr. Per.

Per, volgens mij komt er helemaal geen histery bij te pas. Of er moet iets fout gaan en moeder de vrouw wordt histeries omdat er iets in de fik vliegt.

De enige manier om te voorkomen dat een accu al (te) heet wordt tijdens het normale laden is de laadstroom niet te hoog te maken. De inwendige weerstand van goede cellen is heel erg laag. De warmte die daar door zal ontstaan is maar heel gering. Veruit de meeste warmte onstaat doordat niet alle laadstroom omgezet kan worden omdat de chemische processen gewoon niet sneller kunnen verlopen. De overige stroom wordt omgezet in warmte! Daarom is het ook weinig zinvol om zo heel erg snel te laden. De accu zal er nauwelijks sneller door vol raken maar wel warmer door worden. Dus als de accu tijdens "normaal" laden warm wordt is dat een teken dat je te snel aan het laden bent.

Het "meten" van de inwendige weerstand tijdens het laadproces is een heel erg ongeveer meting. Alles wat er tussen de lader en de accu zit wordt mee gemeten dus ook de kabels en stekkers. De weerstand daarvan zal meestal groter zijn dan de echte inwendige weerstand van de cel. Als er, zoals Per schreef, dan ook nog krokodillen bekjes tussen zitten zal die "inwendige weerstand" wel erg hoog uitvallen. Het resultaat is dan ook dat de laadstroom laag wordt gehouden door de lader.
Als deze laders goed zijn afgesteld en de software maakt de juiste berekeningen dan kan zo'n lader de accu op de snelst mogelijke manier vol krijgen. De lader zal de laadstroom steeds aanpassen zodat als het even kan alle stroom opgeslagen wordt. Maar hij zal niet sneller gaan laden want dat zou de accu nauwelijks sneller vol krijgen maar wel warm stoken. Dat laatste heeft weer een negatieve invloed op de inwendige weerstand en op de hoeveelheid energie de de accu op kan nemen.

Om nog even op de vraag over inflex in te gaan: Nee dat is geen negatieve hyteresis. In feite wordt de tweede afgeleide gebruikt van de laadcurve maw de verandering van de snelheid waarmee de spanning gaat stijgen is een van de factoren die maakt dat de lader afslaat.

Hans Delemarre

Pasqual zei:
Tegenwoordig zijn er ook laders waar je de Deltapiek op 0mV kan instellen is dit dan het zelfde als bv bij de Novak? Dat ie dan kijkt naar de spanning die sneller oploopt en dan stopt?

nee, is niet hetzelfde...

Ernst Grundmann zei:
Per, volgens mij komt er helemaal geen histery bij te pas. Of er moet iets fout gaan en moeder de vrouw wordt histeries omdat er iets in de fik vliegt.

pfffff, ik snap het :oops: , het valt niet mee als je al zo'n 25 jaar niets meer met hobby-electronica gedaan heb [ik ben zojuist afgebrand, dat ruikt ze :wink: ], gelukkig vat Hans [een goed verstaander] hem ook, bedankt voor de uitleg.

m.vr.gr. Per.

Nu kwam ik onlangs deze lader tegen: Spintec ICC http://spintec.nl/ICC.shtml hoe krijg je elke cel afzonderlijk geladen zonder enige vorm van sluiting, werk dit ongv. gelijk aan het principe van een Lipo-balancer??? [misschien zijn er meerdere systemen van balancers, maar ik ken alleen het zelfbouwproject van een duitser welke elders op het forum behandeld is] Opzich een interessant idee, waar ik al een tijdje mee rond loop of dit mogelijk zou wezen, nu is het kennelijk ook nog te koop.

m.vr.gr. Per.

Het eerste wat ik kan bedenken is dat met de cellen individueel contact kan worden gemaakt (alleen side-by-side cellen) en dat ze met een hoge stroom pulsgewijs worden geladen zeer kort na elkaar. Als de ene cel bijkomt van zijn laad puls krijgt de volgende de klap om zo te zeggen. Het feit dat er maar zes cellen geladen kunnen worden lijkt hier ook op de tw wijzen. Je moet dan wel van iedere cel bijhouden hoe het staat met de lading.

Hans Delemarre

Hans, jij bedoelt net zoiets als de ontsteking op een verbrandingsmotor, en dan om beurten schakelen met bv schakel-Fets [looplicht-effect] Hmmm, interessante gedachten.

m.vr.gr. Per.

Back