Wat is nu eigenlijk de "beste" DLG?

Niet dat ik nog een DLG ga kopen hoor ;), maar ik ben wel nieuwsgierig welke DLG als langste boven kan blijven, mits de piloot het goed natuurlijk ook goed doet.

Ik hoor vaker de Blaster 3 of een PCM FW5 Flow.
En welke servo's stop je er dan in?
De MKS DS65K of toch liever de goedkopere D47/D60?

Groetjes,

Jordy

Niet dat ik nog een DLG ga kopen hoor ;), maar ik ben wel nieuwsgierig welke DLG's als langste boven kan blijven mits de piloot het goed doet.

Ik hoor vaker de Blaster 3 of een PCM FW5 Flow.
En welke servo's stop je er dan in?
De MKS DS65K of toch liever de goedkopere D47/D60?

Groetjes,

Jordy

jordy ,

ik denk niet dat je kan zeggen welke dlg juist "het beste" is , hoelang je boven blijft hangt af van zoveel zaken , hoe hoog je gooit om mee te beginnen maar nog veel belangrijker welke beslissingen je neemt (waar je gaat vliegen , juiste keuze= stijgen, foute keuze= dalen)

het is belangrijk een dlg goed te leren kennen en weten wat kan en wat niet , een goeie piloot kan met (bijna) alles winnen , een mindere piloot zal nooit winnen als er meerdere goede piloten meedoen , zelfs niet met de duurste dlg.

Hoi Kristof.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk!
Maar ik ben gewoon benieuwd wat er nu als "state of the art" word beschouwd.

Groetjes,

Jordy

De Blaster en de Flow zijn zeker niet de meest populaire dlg's bij de wedstrijdvliegers op dit moment. Er wordt veel gevlogen met de Twister van Alex Hoekstra en de XXLite en Helios van Kristof. Er is ook een hele clan die met de verschillende versies van de Tantalus die door Loet Wakkerman is ontworpen vliegt, dit is een eigebouw kist. Ook zijn er een aantal vervente Concept Extreme fanaten.

Maar zoals eerder gezegd, de belangrijkste factor is de piloot. Hij is de doorslaggevende factor voor de prestatie, vooral tijdens wedstrijden.

Wat servo's betreft, ik geloof dat de MKS behoorlijk veel verloopt bij temperatuurswisselingen. Daar heeft de D47 ook last van. Gelukkig is er nog veel meer te krijgen. Aileronservo's zijn vaak een andere soort servo.ze moeten vrij krachtig zijn, maar niet te dik, dat laten de vleugel profielen niet toe.

Bijna goed, Bart Rotteveel is de vader van de Tantalus, Loet is meer de suikeroom :)

Franzzz

Bijna goed, Tantalus1 is van Bart, Tantalus2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 en 10 van Loetje.
De Tantalus 8C Competizione is een gezamelijk brouwsel waar weer andere 8C brouwsels uit voortgekomen zijn.
Waar is de Tantalus4 zul je denken: die heet Lupin:D

Dus bijna goed, Bart is wel de vader van de Tantalus maar weer niet van de naam. Had ik niet de zeurderige overtuigingskracht gehad dan hadden we nu te maken met de Lupin.:bye:

hoi jordy, ik denk dat er een wereld van verschil is in de dlg's.

ikzelf heb de flow gehad, en de helios 1 (evenals turbo etc)
ff wat omschrijven.
de flow was echt een fantastische kist , maar had ook zijn beperkingen.
het terugraken van downwind was vaak een uitdaging, vooral bij meer dan 3bft. je kon ook iets moeilijker ballasten.
het voordeel zat em bij het feit dat de servos allemaal in de romp zaten.
de zwakte was dan weer de 2 gaten die in de romp zaten waar de aansturingen gekoppeld werden aan de stuurstangen.
(de mijne is gecrashed door een ontwerpfout, de vleugelboutjes zitten haast helemaal in de vleugel, waardoor het boutje maar 2mm vleugel onder zich vasthoud, dit scheurde op een moment gewoon uit bij het lanceren!)

de helios steekt beter door, maar had naar mijn inziens een minder goede glijhoek.
de helios had weer het voordeel ballast tot 120gram te kunnen meenemen. de vleugel was ook al iets stijver dan de flow. (flow holle vleugel, helios Rohacell kern)

de turbo 2005 en 2006 (heb beide) is een uitstekende kist tot 2bft, gooit beduidend minder hoog, 40m?) maar zweeft wel erg goed.
het nadeel is weer ballasten , gaat totaal NIET.
doorsteken deed ie dan weer wel aardig.

de blaster 3 heb ik vaak zien vliegen, dit is meer een allround kistje.
niet superieur in het vliegen, maar doet het meer dan behoorlijk! (geen twister of tantalus)
het probleem van de blaster3 is het ballastsysteem waar naar mijn inziens totaal niet is over nagedacht.
de elliptische vleugelvorm heeft zijn voordelen maar vermoedelijk ook wat nadelen.
geen carbon Dbox vleugel bij de standaard uitvoering, waardoor de vleugel sneller stuk is als men wat raakt.

zelf vind ik de twister en de tantalus mooi vliegende kistjes die het goed doen.
de xxlite is een beetje een apparte klasse lijkt me. kan je ook niet vergelijken met gewone fullsizers.

verder ligt het allemaal in de handen van de piloot.
die bepaalt grotendeels hoe hoog de kist raakt vandaag de dag (profielen zijn erg dun geworden) , de piloot vliegt ook zelf door zinklucht of thermiek. de kist doet maar wat wij zeggen dat het moet doen.

afstelling is ook ALLES. een twister kan slechter vliegen als een +10j oude kist, als je de afstelling totaal niet bestudeerd hebt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back