Wat is posterboard?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Marc Bolier, 15 sep 2005.

  1. Marc Bolier

    Marc Bolier Guest

    Hoi,

    Soms kom ik in de amerikaanse forums "posterboard" tegen. Het wordt o.a. gebruikt voor het maken van een cockpit.

    Nu kwam ik het weer tegen in de handleiding van mijn Sniper:
    http://www.warbirds-rc.com/Models/0012/index7.htm

    Ik ben al langs een kantoorboekhandel geweest maar die konden mij ook niet aan een thrust tube helpen :?. Natuurlijk is er wel een andere oplossing te verzinnen maar dat posterboard is blijkbaar handig spul.

    Enig idee wat het is en waar te koop (in .NL)?

    Groeten,
    Marc
     
  2. Cpt. Ed

    Cpt. Ed Guest

    Volgens mij is het een glad/plastic-achtig papier die gebruikt wordt als mal voor het maken van cockpit bodems. Voordeel is dat je viltstift sporen weer kunt wissen (misschien ken je van die witte borden waarop met 'speciale'stiften geschreven kan worden waarna deze makkelijk verwijderd kunnen worden met een zachte borstel). Bovendien is het buigzaam, zonder dat het zo snel scheurt als papier.

    In de link die je geplaatst hebt wordt het materiaal gebruikt als uitlaat stuk voor de impeller. Waarschijnlijk omdat het buigzaam is en duurzaam (scheurt niet). Volgens mij kun je van de boekhandel ook plastic vellen halen die voor sheets gebruikt worden.

    Succes ermee, groet Ed
     
  3. Traveler

    Traveler

    Lid geworden:
    19 jan 2005
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Hengelo
    Is dat van dat plastic wat ook onder projectors gebruikt word ?
    Je weet wel die vellen stop je in een copieerapparaat en daarna kun je het met een dia achtig apparaat op de muur schijnen.
     
  4. Het is gelamineerd papier (opgebouwd uit laagjes)

    maar er zijn een heleboel verschillende soorten.


    Kijk ook hier
     
  5. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Posterboard heet in Nederland gewoon "tekenkarton"....
    is niets anders dan een (verzamelnaam) voor allerlei bedrukbare of beschilderbare kartonsoorten .....

    Dus (wit) karton dat van een laagje is voorzien zo dat het als "tekenpapier" te verwerken is...
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    posterboard is depron met een dun kartonnen laagje aan beide zijden. In de schilderijen en fotozaken gebruikt men het ook wel als Passe-partout, en dat materiaal voor de thrusttube is overheadprojectiesheet, oftewel dat plastic wat je gebruikt bij overhead projectors.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.231
    Locatie:
    Almere

    Ziet er toch een beetje papier/plastic achtig uit. Geen depron met papier dus (dat heet geloof ik "foamboard").

    Mischien kan je glossy fotopapier gebruiken of iets anders uit de papier/knutsel/kunst handel.
     
  8. Cpt. Ed

    Cpt. Ed Guest

    Bijna, foamboard is een 'schuim' (soort depron) plaat met aan weerszijden deze plastic 'papierachtige' laag (een sandwich opbouw a la triplex). Deze 'losse' laag is verkrijgbaar als paperboard.

    Foamboard is trouwens verkrijgbaar bij winkels voor kunstenaarsbenodigdheden en tekenspullen. Bedrijven die zich bezig houden met grafische vormgeving of drukkerijen gebruiken dit spul ook. Voornamelijk om (grote) poster op te plakken voor presentaties e.d. Het heeft een stevig en stijf waardoor het amper kromp trekt. Het is echter wel prijzig (en zwaarder dan depron). :roll:

    :arrow: @ traveller: ja dat klopt, het zijn 'sheets' (plastic vellen) die op een overheadprojector worden gebruikt. Ik gebruik het plastic weleens voor cockpit glas. :lol:

    Ed
     

Deel Deze Pagina