Wat is stoomolie?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Stinky, 8 apr 2007.

  1. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Stoomdagen Nienoord.

    Op Landgoed Nienoord in Leek kan je 3 dagen terecht als bezoeker en 4 dagen als deelnemer.
    Het is van donderdag tot en met zondag de vrijdag is voor de deelnemers.

    Van Medenblik naar Leek is nog niet naar Groningen je zal de rest maar moeten kruipen.
    Mijn Oom reed met de familie van Appingedam naar Medenblik in een 45 KM auto in de jaren 60.
    Ja toen waren die krengen er ook al was wel een ander soort auto als dat er nu op de weg rijdt.

    Maar je kan daar veel vragen stellen aan modelbouwers die er verstand van hebben.
    Er is ook van alles te koop van messing boutjes met moertjes van 1.2 mm tot kranen en afsluiters toe.
     
  2. Stinky

    Stinky Guest

    Ik zal eens kijken, zou op zich handig zijn, omdat de D-10 geen stoomkraan heeft, en het mij leuk lijkt om die er toch op te maken.

    Ik heb net de stoomschuif van het apparaat eens bekeken, en het ziet er zo uit:
    [​IMG]

    Een van de nadelen is dus dat de zuiger een kleinere slag kan maken (aangegeven met de blauwe pijl), of de totale cilinder groter moet zijn?
    Heb ik het goed dat die 'normale cilinder' maar 1 gat per kant van de cilinder heeft die dus en de aanvoer en de afvoer van de stoom verwerkt, waardoor het bovenstaande probleem niet van toepassing is?

    Micha
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Stinky,

    Wat je zegt klopt, een “normale” cilinder heeft boven en onder een stoompoort.
    Deze dient zowel voor de aanvoer  de werkslag, als voor de afvoer  uitlaatslag.

    De schuif regelt de toe en afvoer van de stoom op het juiste moment en op de juiste plaats.

    In het stoommachine museum staat 1 opengewerkt model daar kun je dat goed zien.

    Wilesco heeft zijn eigen manier gevonden om een en ander te regelen en met name op het gebied van lekkage denk ik.
    Door de schuif relatief lang te maken met inkepingen voor de stoompassage`s is er een groot dragend oppervlak voor de schuif.
    Daardoor zal een en ander met voldoende smering niet zo snel uitslijten waardoor lekkage ontstaat.

    Je kunt in de toevoer leiding een afsluitertje plaatsen (solderen), daarmee is de snelheid enigszins te regelen.

    Misschien willen ze op het museum daar wel aan mee werken.
     
  4. Stinky

    Stinky Guest

    Bedankt John.

    Dat opengewerkte model heb ik wel eens bekeken ja. Rond m'n 12e was ik helemaal verzot op stoomlocomotieven en heb ik het (voor zover ik er toen toe in staat was) bestudeerd, oa uiteraard de werking van de cilinder. Het binnenladend/buitenladend en alle verschillende manieren om de stoom de cilinder in te brengen had ik nog niet uitgebreid bekeken, maar is natuurlijk erg interessant.

    Is dat solderen erg moeilijk (hardsolderen?) of zou ik dat zelf kunnen doen, ik heb weinig, maar wel enig ervaring met solderen. Naast de ketel is een klein stukje rechte stoomleiding, wat volgens mij een mooie plaats is om een afsluiter in te monteren.
    Wilesco verkoopt zelf deze:
    [​IMG]
    Is dat een goede oplossing?

    Tot zover heb ik plezier van het dingetje. Hoop dat ik binnenkort ergens een geschikte (fiets-)dynamo kan vinden (eentje die soepel rondloopt) en een lichtje kan maken oid.
     
  5. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    In de betere aquarium zaak kun je ook kleine metalen afsluitertjes kopen, en deze er tussen solderen.
    dit kan met gewoon zachtsoldeer, want je stoom is niet heter dan zo`n 115 graden.

    Met een D10 een fietsdynamo aandrijven, dat gaat tegenvallen, de machine is waarschijnlijk niet sterk genoeg om de dynamo uberhaubt aangedreven te krijgen.

    je kunt beter op zoek gaan naar een gelijkstroom motortje van 6 of 12 volt, en die aandrijven.
    Dan kun je misschien een klein lampje van 3 volt laten branden.

    het machientje levert zo weinig vermogen, iets zwaars aandrijven gaat gewoon niet, dan zal je een grotere machine nodig hebben.
     
  6. Stinky

    Stinky Guest

    Bedankt voor de tip, ik zal eens kijken.

    Ik denk dat een fietsdynamo wel kan, als het maar een lichte is. Sommige hebben een soort van nokkels binnenin, en het is lastig om em elke keer over zo'n nokkel heen te trekken. Gister geprobeerd, en dat lukte net niet, dus ik denk dat het wel moet lukken met eentje die een constante belasting heeft.
     
  7. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Beste Stinky,
    Als jij zo veel interesse hebt in de stoomtechniek dan kun je beter op het forum kijken van stoomgroep holland.
    Deze geeft je alle info die je zoekt.
    Het is maar een tip.

    mvg Rene
     
  8. Wimmie

    Wimmie Guest

    Stinky,

    Ik heb voor mijn zoon zijn spreekbeurt electriciteit op willen wekken me een D10 dit ging alleen met een klein 6 volt mabuchi motortje uit een stuk speelgoed op een 3 volt lampje. Door een een op een overbrenging met een snaar bleek de machine genoeg toeren te maken en heb ik een band over het vliegwiel gemaakt naar het motortje en hel lampje ging branden. Een hoop gedoe dus.

    De "nokken" die je in een fiets dynamo voelt zijn de magneten die aan de rotor trekken (waarschijnlijk3 per omwenteling). Deze nokken voel je in de meeste motoren echter verchilt de kracht van de magneten. Mijn D10 kreeg fiets dynamo met een vertraging 20:1 niet aan het draaien.

    Zoals John33 schrijft levert de machine niet erg veel vermogen. Model stoommachines halen het vermogen uit het hoge toerentallen die weer prima te vertragen zijn. De D10 ketel komt amper op de 2,5 bar en dan moet je flink blijven stoken wil je vermogen behouden.
    Let wel op met het plaatsen van een afsluiter in de stoomleiding de ketel is dunwandig en je weet niet of de ketel overal nog evensterk is, en zorg voor een betrouwbaare veiligheid klep. Zoals het systeem af fabriek is opgezet kan het nooit misgaan omdat het systeem altijd zijn druk kwijt kan.

    Nog een aanvulling op binnen en buitenladend:
    Een bakschuif is meestal buitenladend zodat de stoomdruk de bakschuif op de spiegelplaat drukt en de afdichting verbeterd. De hoge drukken (meer dan 10 bar) zouden de bakschuif makkelijk van de spiegelplaat drukken waardoor de druk direct in de uitlaat verdwijnt. In de modelbouw zal je dit niet snel tegenkomen.
    De Wilesco oplossing is goekoper in de productie maar deze oplossing wordt ook in de grote machines gebruikt met een hoge werkdruk wat het hierboven beschreven probleem oplost.

    Kijk ook eens op de site van stoomgroep holland http://www.onderstoom.nl
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    hier spreek je jezelf tegen: stoomdruk drukt de schuif op de spiegel en zorgt voor afdichting, maar bij hoge drukken (+10 bar) kan de schuif ineens wel vanaf de spiegel worden gedrukt ??

    het oppervlak waarmee de stoom op de schuif op de spiegel drukt wijzigt niet, alleen de kracht per cm2 wordt groter als de druk stijgt.
    Bij stoom drukken van 10 bar en hoger zal er zover drukkracht op de schuif komen dat het mechaniek dat de schuif laat bewegen zoveel krachten te verduren krijft dat de slijtage en het rendement van de machine achteruit gaat.

    een bakschuif gaat bij hoge stoomdrukken niet ineens lekken, dat kan niet.
    De cilindriche schuif is "ontlast" dat wil zeggen dat het er niet to doet hoveel druk er in de schuifkast staat want hde kracht is niet op de schui gericht., dus zal de ronde schuif bij hoge druk net zo makkelijk een en weer bewegen als bij lage druk.
    Alleen bij ronde schuiven is de afdichting iets lastiger (zuigerveren + doorlaat openingen) maar voor een wilesco is dit te verwaarlozen.

    Ik denk nog steeds dat het lastig wordt om een fietsdynamo aan te drijven.
     
  10. Stinky

    Stinky Guest

    bedankt voor de info. De site van stoomgroep Holland had ik al ontdekt, en is ook erg interessant.
    De fietsdynamo laat nog even op zich wachten, hoewel ik doorheb dat er een redelijke kans van mislukking is nu... Ik heb het idee dat mijn keteltje niet helemaal goed meer is, misschien mede vanwege een niet goed doordachtte reparatie van mij, ik ben nog niet zo handig, trial en error laten we maar zeggen he. Waarschijnlijk krijg ik wat hulp met het keteltje van iemand uit het stoommachine museum.

    @John:
    Bedoelt Wim niet dat hoge stoomdrukken de bakschuif van de spiegelplaat zouden drukken in geval deze binneladend zou zijn?

    Om nog iets bij te dragen aan de scheepskant van dit forum: als ik ooit handig en slim genoeg wordt, en alles pakt gunstig uit, wil ik nog wel eens zoiets gaan bouwen:
    http://www.steamboating.de/boats/oes-main.html
    http://www.steamboating.de/boats/ali-main.html
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
     
  12. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    John,
    Er zijn inderdaad bakschuiven geweest welke veerbelast waren.
    Dit waren stoommachines met een zogenaamde "staande bakschuif"
    Maar bij de meeste lag hij.

    mvg Rene
     
  13. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ja maar dan was de schuif toch nog wel buitenladend ?
    De veer zorgt er voor dat de schuif netjes op de spiegel blijft zitten, ander zou deze wellicht schuin kunnen gaan hangen en alle stoom gaat regelrecht naar de uitlaat gaat.
     
  14. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    John,
    Dat klopt ze zijn altijd buitenladend, voor zoveel mijn kennis van de stoomtechniek reikt.

    mvg Rene
     

Deel Deze Pagina