Wat is wijsheid om te doen

Hallo ik ben opzoek naar wat informatie m.b.t. Lipo batterijen aangezien ik er niet helemaal uitkom wat ik nu het beste aan kan schaffen. Ben van plan een twee motorige kist te gaan bouwen met een leeg gewicht van ongeveer 4500g heb de tekeningen inmiddels in huis. Nu is dit van origine een brandstof motor kist met twee (0.40 – 0.65cu.in) 6,5 en 10 cc, volgens de gegevens zou deze om te bouwen te zijn naar electro. Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit aangezien de vliegbeperkingen die er overal komen t.a.v brandstof (lees geluidsoverlast)

Nu staat er in de documentatie een korte en summiere beschrijving hierover, ik zou het volgende nodig hebben
2x Monster Power 46 outrunner
2x Towerpro 70A ESC
2x Exceed Fusion Power 4000mAh 5s
Dit zou vergelijkbaar zijn met (0.46cu.in) 7,5 cc brandstof motoren

Na wat rond snuffelen op internet kwam ik bij HobbyCity waar ik in het verleden ook wat zaken heb aangeschaft het volgende tegen voor aantrekkelijke prijzen wat volgens mij volwaardige vervangers zijn voor bovenstaande aanbeveling

TR50-65A-400 - TURNIGY 50-65A 400kv Outrunner (Eq: 4030 AXi) (1040g)
TR_S60A - TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller (158g)
6750140N-5S - ZIPPY-H 4000mAh 5S1P 25-35C Lipoly Pack (1254g)

Tot zover kan ik het begrijpen, maar deze accu’s zullen ook eens geladen moeten worden, nu vond ik bij HobbyCity ook een IMAXB6 - IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells alleen hier loop ik vast.
Ik kom er niet uit wat de verwachte/gemiddelde vliegtijd zou kunnen worden per lading en heb ook nergens iets van berekeningen kunnen vinden want als ik alles bij elkaar optel zal het gewicht met ongeveer 2500g gaan toenemen.
En weet ik niet of het een correcte keuze is om over te stappen naar elektro want een 4 takt van de deze capaciteit zal ongeveer 400-500gr wegen dus komt er dan maar 1 kg bij en dat is vermoedelijk dan met brandstof


Als ik het goed heb begrepen mogen de accu’s met 1C geladen worden dus 4A wat betekend laadtijd 1 uur (betekend twee laders).

· Wat wordt de laadtijd van de accu’s
· Kan ik de accu’s parallel zetten bij het laden met deze laden (ik begrijp dat de laadtijd dan zal halveren)
· Als ik ze parallel zet hoe gaat het dan met het uitbalanceren van de accu’s.


Heb nog een laatste vraag ik weet eigenlijk niet of deze hier wel thuis hoort maar bovenstaande kist is een z.g. Warbird welke origineel een 4 blads prop had, nu zal ik hem het liefst zo origineel mogelijk vliegen. IS DIT EEN HAALBARE ZAAK ik heb namelijk ooit eens gelezen dat als je een standaard prop van bijv. 12x7 hebt je bij een 4 blads een 11x7 zou moeten zijn

Budda
 
Houd er wel rekening mee dat die "IMAXB6" maar 50W kan laden dus een 5S pack met maar 2A maximaal!!! (is ruim 2 uur laden) .... de vliegtijd is bij benadering uit te rekenen, bij rustig vliegen kan je van een "verbruik" 80 Watt per kilo uitgaan ... stel de kist weegt 6 kilo dan wordt het verbruik 480W is gemiddeld ca 24A bij 5S LiPo ... dus uit 2 x 5S4000mAh haal je dan (theoretisch) ca 1/3 uur vliegen ... met wat reserve, omdat je accu's nooit 100% leeg mag trekken en een zwaar belaste accu ook nooit 100% van zijn capaciteit afgeeft, kan je rekenen op 15 minuten vliegen (of minder bij 'matige' kwaliteit accu's)
 
Dirk,

Hoe kom jij nu bij 2 Amp's deze lader kan toch 5 Amp's doen? Het idee is dat beide motoren hun eigen accu hebben, moet ik de vliegtijd nu verdubbelen aangezien het een twee motorige is en al de berekeningen altijd zijn gebaseerd op 1 motorige.
Dus het komt er eigenlijk op neer dat ik 2 laders van een zwaarder caliber moet hebben als ik de tijd wat wil verkorten maar dan nog anders worden het maar 2 hooguit 3 vluchten per dag.


Cheers Ton (Budda)
 
Deze lader kan slechts met 50W laden .... dus met 2S LiPo's kan je 5A laden (=ca. 42W laadstroom).. maar als 5S Lipo laad, laad je met 5x4,2V =21V ... dan kan je net geen 2,5A laden, (wat 52,5 Watt laden is) dus moet je op 2A laden ... de electronica die de spanning op moet voeren kan gewoon niet meer aan dan ca. 50W laadvermogen ...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top