Wat kapot na kortsluiting?

Hoi,
Een maat van mij, heeft een weekje geleden kortsluiting gehad, hij zij dat er rook kwam uit de condensator. De servo draaide nog maar de motor deed niks meer. Dus hebben we gisteren een nieuwe condensator gesoldeerd. Servo deed het maar motor niet. Het was een 16V 3300mf condensator, maar ander model :

De standaard (de rechtse is identiek) :

813347d1317163358-new-hobbywing-stock-supercharged-software-ezrun60a_capacitor.jpg

De nieuwe :

TURN-VP.jpg

Nu vraag ik mij af, is er mss meer doorgebrand? Of is de condensator nie juist? Het was maar een klein tikje, net contact gemaakt.

Graag jullie ervaringen, gedachten

Bedoel je kortsluiting? Wat is er dan kortgesloten en waar. Of zijn de plus en min aansluitingen verwisseld.

Ja, het was met saddle packs, en hij heeft de + in de min gestoken, per ongeluk, valt niet op bij die lipo's welke pool welke is, en dan getitst met de - aan de plus. Dus niet verkeert gesoldeerd, was mss 1/10 van een seconde... Kan het zijn dat die condensator identiek als de vorige moet zijn? Want begrijp niet waarom bij de vorige condensator er 2 apparte op een bordje zaten met nog een beslissings chips bij...

uhmmm ik volg hier even niets van...

die condensators kapot kan... maar zo te horen is er meer stuk...
doet de regelaar het niet meer?

en 0.1 seconde? Dat is lichtjaren voor elektronica kans op overlijden is 99%.

uhmmm ik volg hier even niets van...

die condensators kapot kan... maar zo te horen is er meer stuk...
doet de regelaar het niet meer?

en 0.1 seconde? Dat is lichtjaren voor elektronica kans op overlijden is 99%.

Het lampje op de regelaar brandt, de servo draait, maar de motor draait niet. De condensator was sowieso kapot, doorgebrand.

Ik weet dus niet, of de motor kapot is? Of er vanbinnen in de regelaar iets kapot is? (de bec is waar ik dan aan denk) Of de nieuwe condensator niet goed is (dat het identiek de kapotte condensator moet zijn en het geen mag zijn die van de elektrozaak komt) Ik vindt het zo raar dat ze die op een bordje zetten, die 2 condensators, is 1 losse grote condensator niet goed dan?

ga ermaar vanuit dat als een condensator kapot is. Je de regelaar kan afschrijven.

een condensator kan veel meer hebben dan een micro controller.
Uiteindelijk verzorgt de micro controller de sturing van de motor.

Ook zonder condensator met een werkende regelaar zal de motor nog werken.

Je BEC doet het nog want dat is de voeding van je servo's.
De regelaar zelf is kapot, daarom draait de motor niet meer. De condensator was waarschijnlijk ook kapot.

motor kan veel meer hebben dus die zal er niet echt last van hebben gehad. of die moet goed warm zijn geworden maar dat lukt niet in 0.1 sec.

Ja, het was met saddle packs, en hij heeft de + in de min gestoken, per ongeluk, valt niet op bij die lipo's .
Dat moet je dus met de juiste stekkers onmogelijk maken.
Het spreekwoord luidt als het kan gebeuren dan zal het ook gebeuren.
De condensatoren en de regelaar kunnen daar niet tegen.;)

Ja, het was met saddle packs, en hij heeft de + in de min gestoken, per ongeluk, valt niet op bij die lipo's welke pool welke is, ..........

Als dat zo is ben je helemaal verkeerd bezig. Je moet de connectors aan je accu zo maken dat verkeerd om aansluiten onmogelijk is. Daar zijn allerlei manieren voor te bedenken, één is bijvoorbeeld een mannetje connector aan, bijvoorbeeld, de min en dan een vrouwtje connector aan de plus. Aan de regelaar zitten dan de omgekeerde connectors. Als je dan een mannetje in een mannetje of een vrouwtje in een vrouwtje wil steken past het niet. ;);) Een fout zoals deze kan je dan eigenlijk niet meer maken.

Jongens, deze "saddle packs" komen niet anders dan met 4mm goudbussen, andere stekkers is gewoon niet mogelijk. Er staat altijd een + en een - bij de bus, belangrijker is het om de draden met de stekkers zo neer te leggen of op lengte te maken dat ze niet in de andere pool kunnen komen.

Zijn dat zulke lipo's?
201011317031605HS.jpg

Wat een suf systeem zeg.....Lijkt me dat je daar zonder al te veel moeite ook een ompolingsbeveiligde aansluiting had kunnen maken. Nu niet inderdaad, als je vast zit aan accu's die zo zijn uitgevoerd.

Inderdaad een bijzonder dom systeem. Met een heel klein beetje moeite kan een fabrikant hier ook heel makkelijk een systeem maken waar je de plus en de min ook niet kan verwisselen. Zo kan je voor één van de polen een grotere diameter gebruiken. Simpel, doeltreffend en het kost niets meer. 8O

Het is helemaal geen suf systeem. Als je ze goed in de auto monteert komt de + aan 1 kant uit en de - aan de andere kant van het chassis. Dat je de draden van de ESC zover kan verwisselen is eerder een grove fout van de gebruiker.

Er had toch net zo makkelijk één mannetje (in een verzonken bus) in kunnen zitten? Ik snap ook wel dat dit alleen maar mis gaat als de gebruiker niet goed oplet of het niet heel zorgvuldig heeft ingebouwd. Maar als je Murphy's Law kent...."Anything that can go wrong — will go wrong." :D

Uiteraard, maar met de vele LiPo's die vandaag de dag zonder stekkers komen moet je net zo goed uitkijken dat je de stekkers niet omgepoold eraan soldeerd.

De gedachte van een saddle pack is een betere gewichtsverdeling in een chassis:

FINAL2.JPG

Smal en het gewicht zo ver mogelijk naar achteren met er tussenin nog wat ruimte voor een as of snaar voor de 4wd. Nogmaals, met een goede bedrading en/of wat oplettendheid mag het niet fout gaan

Back