Wat maakt een goede hellingzwever ?

Een SIG Riser ? Kijk 's aan.
Ben alleen bang dat een volledig balsahouten zwever niet zo goed tegen een beginnerslanding op een helling zal bestand zijn...
 
wil je bestand zijn tegen een harde landing dan is volledig hout inderdaad een mindere keus, dan kan je beter gaan voor schuim (minder snel kapot maar kan ter plaatse gerepareerd worden) of een kunststof romp (vleugels zij dan meestal nog steeds van hout) of een erg dure carbon romp. Of je gaat voor een oude zwever met onverwoestbare romp (hoe heet dat materiaal ook al weer, van carrera), maar ook die hebben meestal houten vleugels al dan niet met schuim opgevuld.

Het stikt op de WaKu van de schuimpjes (je moet die figuren die daar commentaar op leveren dan wel voor lief nemen), het vliegt prima, daar hoef je het niet voor te laten. Het zijn echter niet de snelste kisten ivm het lage gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Sven: de oude Ferran rompen waren onverwoestbaar. Ik wou er ooit een weggooien, na een halfuur dubbelvouwen en weer terugveren etc, toch maar de decoupeerzaag gepakt.

Groet,
Gerben
 
Een SIG Riser ? Kijk 's aan.
Ben alleen bang dat een volledig balsahouten zwever niet zo goed tegen een beginnerslanding op een helling zal bestand zijn...
En waarom niet: je kunt eventueel de romp wat extra versterkt bouwen, maar dat houtbouw nu perse zwak is, is onzin.
Er zijn hier op het forum zat foto's van 'onverwoestbare' schuimpjes die totaal uit elkaar gespat zijn, en met dezelfde secondelijm waarmee deze gerepareerd worden kan je bij een goed gekonstrueerde houtbouwkist ook wonderen verrichten.
Er kan in hout ook heel sterk gekonstrueerd worden, helaas kunnen echter veel bouwpakketten de toets der kritiek niet doorstaan waardoor houtbouw wellicht een mindere naam begint te krijgen.
Wat betreft de risico's aan de helling: als er een goede landingsmogelijkheid is (bv strand) wil dat nog wel eens reuze meevallen.
Ja fouten met de wind mee gaan direct wat harder, maar nu guts no glory.;)
Overigens wil het wel helpen als je start met een wat rustiger en voorspelbaar type zwever (zoals de SIG dus) bij niet meer dan BF4 en dan de kat eens uit de boom kijkt.
Er is veel variatie in wat er mogelijk is op de helling, van grotendeels rustig en statig zweven en rondkruisen tot aan ''full contact close to the ground combat'' toe.
Neem bij windkracht 4 een rustige kist mee naar een plek waar ook anderen aan het vliegen zijn en kom zelf kijken of je het aandurft (eventueel met hulp) en bekijk dan wat je volgende stap wordt.
 
Liever hout dan GFK/kunststof rompen. Hout is eenvoudig te repareren, epoxy rompen is een stuk meer werk.

Ideale hellingzwever:
Wendbaar, dus zeker ailerons.
Niet te licht, hellingzweven wordt pas leuk bij wat meer wind.
Een X-staart, (stabilo halverwege kielvlak). Een t-staart wil bij de landing wel eens beschadigingen aan de romp opleveren, een laag stabilo wil wel eens blijven haken achter helmgras.
Goede remfunctie, effectieve flapperons of remkleppen. Maakt het landen, zeker bij veel wind een stuk prettiger.

Groet,
Gerben
 
Een t-staart wil bij de landing wel eens beschadigingen aan de romp opleveren, een laag stabilo wil wel eens blijven haken achter helmgras.


met beide al ervaringen opgedaan.
maar soms wil je met je favoriete kist al eens op de helling ;)
 
Een.........

vriend van me in het Sauerland vliegt het liefst met een gewone Delta van Epp.
Spanwijdte ongeveer 60 cm
Staartje erop en twee roeren. Ontvangeraccutje en ontvangertje.
Smijt hij van de helling af en gaan!
Gaat niet kapot. Maakt niet it hoe je landt. Kan zweven maar ook stunten.
Kan met wenig wind en met veel wind.
Kost geen drol!

Eventueel kan er uit HK een klein motortje op. Kun je terugvliegen of omhoogvliegen als je een natte wind in je broek voelt!....;)

Probeer het eens uit! Ideaal!
 
Back
Top