Wat moet een heli-instructeur kunnen?

GJVO

In Memoriam
Forum veteraan
Goedendag allemaal,

Ik heb even een vraagje aan heli vliegers maar vooral aan mensen die les geven.
Ik heb de vraag al aan de KNVvL gesteld maar er zijn geen regels voor.

Het volgende:
Stel, iemand wil heli les geven.
Hij heeft zelf net zijn brevet (2-3 maanden).
Hij kan prima hoveren en tail in vliegen.
Nose in heeft hij weinig ervaring mee en rondvliegen doet hij niet.
Er is een leraar leerling systeem zodat de leraar de heli over kan nemen.

Is deze persoon geschikt om als instructeur op te treden of is dit een gevaarlijke situatie.

Graag jullie idee hier over.

Grts Gert-Jan

Laatst bewerkt:
Is geschikt tot wat hij zelf kan.......maar als ie geen nose -in kan hoveren, denk ik dat ie zelf nog wat lesjes kan gebruiken....................(is je geld elders onder voorbehoud beter besteed)

greets Richard

Vind ik persoonlijk gevaarlijk.

Stel leerling doet iets onverwachts en heli vliegt weg, draait langzaam neus-in.

Hoe wil `leraar` dan de heli opvangen terwijl hij niet neus in kan en niet rondvliegt.

Al een schande dat deze persoon zich `leraar` noemt.

denk eraan, dit is mijn persoonlijke mening, maar ik vind dit ronduit gevaarlijk punt uit.

Remon

IMHO heb je toch wel heel wat ervaring nodig om leraar te zijn. Je hoeft niet persé 3D te vliegen, maar moet toch in elke situatie een heli kunnen herpakken als de leerling 'm kwijtraakt.

Enkel weggelegd voor degenen die al meerdere jaren intensief bezig zijn met de hobby...

Daar sluit ik me wel bij aan;
-een leraar moet beter zijn dan de leerling
-Moet ALTIJD een veilige situatie kunnen garanderen, dus vanuit iedere positie de heli kunnen overnemen (ook ondersteboven enz ntuurlijk) want een leerling kan hele gekke dingen voor elkaar krijgen zonder ze op te kunnen lossen.
-De heli van de leerling zelf uitgebreid hebben gevlogen zodat hij hem echt kent.
- goed verzekerd zijn ;)
Jakko

Moet inderdaad gewoon iemand zijn die echt goed kan vliegen, in alle orientaties.
En daarnaast moet hij in staat zijn om je heli te inspecteren op juiste opbouw en afstelling.
Ongeacht met welke heli de leerling aankomt, zolang deze dan geschikt is om buiten mee te vliegen.
Een leraar die je gaat verplichten met bepaald materiaal te vliegen moet je niet hebben, kost vaak veel te veel, en ik vind het dan een toonbeeld van zijn eigen tekortkomingen op het technische vlak aangaande RC helikopters.
Tips geven op dat gebied kan altijd natuurlijk.
Een goede leraar laat je zoveel mogelijk zelf sturen, geeft tips terwijl je stuurt en zorgt om te beginnen voor precies de juiste omstandigheden.

Maar dit is uiteraard ook volledig mijn persoonlijke mening.

Grt,
Eric

Inderdaad !
Ik heb al mensen leren vliegen aan de kabel en je mag zeker zijn dat de controle van een heli terugnemen moeilijker is dan zelf er mee te vliegen , vooral als die in een moeilijke positie hangt en dat is meestal het geval als de leerling iets verkeerd doet .

OK, dan zijn we het eens.

Ik vind zelf dat een instructeur minstens nose-in moet kunnen vliegen.
Als een leerling iets onverwachts doet dan moet je de heli onder alle omstandigheden kunnen terugbrengen in een veilige situatie.

Waarom ik dit aanhaal..
Op een club wil men iemand aanstellen als instructeur, deze persoon is zoals boven beschreven, net in het bezit van een brevet en kan een heli dus niet onder alle omstandigheden beheersen.
Er wordt gezegd, nou, we kunnen hem altijd laten crashen..

Maar ik heb zelf ook heli gevlogen en je laatste reactie is crashen, je probeert hem altijd te redden.
Als ie dan nose in staat en je drukt hem van je af heb je een heli in je middenrif.

Maar tot zover bedankt!
Mocht iemand nog aanvullingen hebben dan hoor ik dat graag.

Gert-Jan

Er wordt gezegd, nou, we kunnen hem altijd laten crashen..

en als ie dan op iemand zijn kop crashed omdat de instructeur dat niet kan voorkomen ?

een goede instructeur ziet niet alleen zon situatie al aankomen voordat hij plaatsvind, maar heeft ook de vinger al aan de knop om over te nemen als het misgaat.

bij het cbr zeggen ze ook niet, oke autoinstructeur, mara alleen niet achteruit rijden he dat kan ik nog niet :D

onverantwoord in mijn optiek.

gerard, heli instructeur mvsb.nl

Als het laten crashen een uitgangspunt is om hem instructeur te laten worden, waarom zou je dan een instructeur nodig hebben? Een heli crashen kan een leerling ook perfect zelf als iets uit de hand loopt.

ja dat komt zeker goed.

gewoon apart veldje een km of 4 weg, en dan komt het goed.
1 erbij die in de auto bijft tot de klap en zonodig dus ook ongedeerd ehbo kan verlenen ;)

Er zijn zat instrukteurs die het nose-in hooveren niet beheersen, zij kunnen een heli wel prima afstellen. Het zijn in mijn ogen niet de skills die bepalen of iemand een goede instrukteur is of niet. Een beginner op weg helpen en vliegles geven zijn 2 verschillende dingen. Hetzelfde geldt voor vleugelvliegers, je hebt bouwers en vliegers, een mix van deze mensen vind je vaak op clubs.

Ik ben er wel mee eens dat ze niet alles vlekkeloos moeten beheersen. Ik vlak niemand uit hoor maar je zal zien de meerderheid van de instructeurs geen nose-in op het veld laat zien ;) laat staan in een reflex beheersen. Daar ligt de essentie ook helemaal niet. Zoals Rhelie het al verteld heeft is dit het meest voorkomende in de club scene. Een instructeur is eenmaal nodig om onervaren clubleden te begeleiden. Deze word door het clubbestuur aangesteld en aangegeven bij de Knvvl. Dit heeft ook weer een verzekeringstechnische invulling. Hoe het precies werkt zou je aan iemand van de Knvvl moeten vragen. Belangrijk is te weten dat een Knvvl aangesloten Club verplicht is leden zonder brevet onder toezicht van een instructeur te laten vliegen op het veld.

Voor mensen die geen lid zijn en lekker de natuur in gaan leren het op hun eigen manier.

De KNVvL zegt dat een instructeur behoorlijk wat over moet hebben om in te kunnen grijpen maar er is niets geregeld wat betreft instructeurbrevetten o.i.d.
Verzekeringstechnisch is een knvvl inschrijving niet relevant.
Primair is de wa verzekering van de vlieger / eigenaar van de heli.
Mocht dan alles fout lopen dan kan je bij de KNVvL aankloppen.

GJ

De KNVvL zegt dat een instructeur behoorlijk wat over moet hebben om in te kunnen grijpen maar er is niets geregeld wat betreft instructeurbrevetten o.i.d.
Verzekeringstechnisch is een knvvl inschrijving niet relevant.
Primair is de wa verzekering van de vlieger / eigenaar van de heli.
Mocht dan alles fout lopen dan kan je bij de KNVvL aankloppen.

GJ

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Degene die schade toebrengt is aansprakelijk. Dus als de instructeur vliegt met het model van de leerling, is deze aansprakelijk. Ook is hij aansprakelijk voor de acties van de leerling. Deze vliegt onder zijn verantwoordelijkheid. Door de vereniging bij de KNVvL aangemelde instructeurs zijn voor zover ik weet rechtstreekt bij de KNVvL verzekerd. Voor de "gewone" leden komt de KNVvL verzekering pas in beeld als er geen andere dekking is.

Wees voorzichtig met het instructie geven onder je prive-verzekering. Deze activiteit kan gezien worden als een commerciele activiteit die niet onder de dekking valt.

Laatst bewerkt:
Degene die vliegt is aansprakelijk.
Als de instructeur te laat ingrijpt dan vliegt de leerling en anders de persoon die ernaast staat.
Verzekeringen kennen het woord instructeur niet, er bestaat namelijk geen wettelijk brevet of certificaat waarvoor je iemand op zou kunnen leiden.
Dat de instructeur primair verzekerd is door de KNVvL is niet waar.
Ik dacht dat ook altijd maar dat blijkt niet zo te zijn (zie de FAQ op de site) en ook de vereniging moet eerst naar zijn eigen verzekering.
De KNVvL is nooit het eerste aanspreekpunt.
Daar liep een hele discussie over in het KNVvL deel van het forum.
Wat dan nog de reden zou zijn om KNVvL lid te zijn.

Maar het gaat nu even niet om verzekering maar om veiligheid, hoe goed moet de instructeur zijn om iemand veilig les te kunnen geven op een modelvliegveld waar ook andere mensen rondlopen.

GJ

Hoi,

Interessante discussie.
Zelf ben ik al meer dan 6 jaar instructeur bij een wel bekende vliegschool in midden nederland. Ik kan dus zeggen dat ik wel e.e.a. heb meegemaakt.

Het lijkt mij zeer onverstandig om iemand zoals jij beschrijft instructeur te laten zijn op een club of waar dan ook. Zeer waarschijnlijk zijn zijn vaardigheden zowel theorie/technische kennis en vlieg capaciteiten onvoldoende om iemand op te leiden.

Je moet de heli op zijn minst in alle posities kunnen hoveren uitgezonderd inverted (als je dat laat gebeuren ben je simpelweg een slechte instructeur want je had al lang de controle moeten overnemen). gewoonweg om een zeer goede basis te hebben waar je op kan vertrouwen ofwel dit moeten reflexen zijn en je hoeft er nog geen milliseconde over na te denken.

Ook de technische kennis zal bij deze persoon (nog) ontbreken, overigens ken ik heel veel vliegers die al jaren vliegen en nog steeds niet snappen waarom een heli scheef hangt tijden het hoveren. Echter zijn deze mensen ook geen instructeur. Ik vind dus dat je op zijn minst de basis moet kennen om zo de leerling van theoretische informatie te voorzien om zo beter te leren begrijpen hoe een helei vliegt. Ik geloof er ook heilig in dat je hiervan een betere piloot wordt.

Ofwel niet doen!

Greetz,

Michiel.

ik denk dat het antwoord een aantal posten terug al wel gegeven is.

*goeie aanvulling trouwens...Michiel.. las ik nu net pas...

Laatst bewerkt:
Ja, ik ben jullie zeer dankbaar.

Vooral de reactie van Michiel, ik denk van de vliegschool in Lexmond? is zeer nuttig omdat de betreffende "instructeur" daar zijn brevet gehaald heeft.

Bedankt voor de hulp!

Grts Gert-Jan

Back