Wat moet een heli-instructeur kunnen?

Degene die vliegt is aansprakelijk.
Als de instructeur te laat ingrijpt dan vliegt de leerling en anders de persoon die ernaast staat.
Verzekeringen kennen het woord instructeur niet, er bestaat namelijk geen wettelijk brevet of certificaat waarvoor je iemand op zou kunnen leiden.
Dat de instructeur primair verzekerd is door de KNVvL is niet waar.
Ik dacht dat ook altijd maar dat blijkt niet zo te zijn (zie de FAQ op de site) en ook de vereniging moet eerst naar zijn eigen verzekering.
De KNVvL is nooit het eerste aanspreekpunt.
Daar liep een hele discussie over in het KNVvL deel van het forum.
Wat dan nog de reden zou zijn om KNVvL lid te zijn.

Maar het gaat nu even niet om verzekering maar om veiligheid, hoe goed moet de instructeur zijn om iemand veilig les te kunnen geven op een modelvliegveld waar ook andere mensen rondlopen.

GJ

ik denk niet dat het verstandig is om "ingelezen waarheden" als dusdanig te projecteren.
wij hebben als club een verzekering, welke instructeurs dekt, ook zo omschreven als instructeur in de polis etc.

voor zover ik weet heeft de knvvl hetzelfde voor diegene die lid zijn en knvvl instructeur.

Hoi Gerard,

Nee, de KNVvL heeft dat niet.
Niet als primaire verzekering.
Dat is zwart op wit terug te lezen op de website, zie punt 2 en 10.
http://www.modelvliegsport.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=130&Itemid=95

Ook wordt dit bevestigd door de KNVvL via email en op dit forum.
Eerst je eigen WA verzekering aanspreken, mocht je geen verzekering hebben of deze niet uitbetalen dan kan je de KNVvL verzekering gebruiken.

GJ

Laatst bewerkt:
vraag je wanneer heb je een brevet nodig dan? ik vlieg zelf al een aantal jaren heli wel de kleintjes trex450pro, ben bezig met diverse 3D oefeningen, nose in hoveren doe ik al inverte is best makkelijk zelfde als gewoon hoveren alleen pits negatief dus mag is gewoon overal blijven vliegen of moet ik instucteur worden omdat ik inverte kan hoveren:-D nu wil ik van de zomer een trex600esp gaan aanschaffen, ben ik verpicht om een brevet te hebben en aangesloten te zijn bij een club?????? want latenn we eerlijk wezen trex450 900gr trex600 3.5 kilo lijkt me wel verstandig om een brevet te halen voor de aanschaf van de heli maar is het nodig ????

mvg fappie

Je hebt geen brevet nodig als je niet bij een KNVvL club vliegt.
Het brevet is alleen maar geldig op knvvl clubs.
Er zijn clubs die niet bij de knvvl aangesloten zijn en een eigen brevet hebben.
Een brevet zegt niet dat je kan vliegen, een brevet zegt alleen dat je aan de veiligheidseisen voldaan hebt en dat je een beetje kan hoveren.
Het zijn alleen maar geschoven, tail in, figuren.
Er zijn knvvl clubs waar je aan het knvvl heli brevet niks hebt, ze willen dat je kan laten zien dat je kan vliegen, een helibrevet is dan te weinig.

Dus, ga eerst naar de club waar je denkt te gaan vliegen en vraag daar na wat hun eisen zijn.

GJ

dus ik ben wettelijk niet verplicht om een brevet te hebben, dat is dus alleen voor op de clubs, dus bij ons op het voetbalveldje mag ik dus gerust een trex600 laten vliegen ( als er mensen komen kijken stop ik toch meestal ) ik heb voor mezelf en anderen die staan te kijken, de regel dat ze altijd achter mij moeten blijven want hou mijn heli altijd voor me, pas als hij weer op de grond staat mogen mensen er naar kijken ( hoe langer je vliegt hoe meer mensen altijd blijven staan.

Klopt helemaal.
Even kort door de bocht, een brevet is onzin, is alleen in het leven geroepen door de knvvl, heeft geen enkele wettelijke betekenis, een agent zal je nooit vragen om een brevet omdat het officieel niet bestaat.

GJ

dat is wel even handig om te weten dat, dat wist ik dus niet, dacht dat een brevet enig sinds verplicht was, kan dus lekker rond blijven vladderen :). vind het toch alleen maar vervelend als er meerdere mensen komen kijken, zoek toch altijd de rustige plekken op

vind het toch alleen maar vervelend als er meerdere mensen komen kijken, zoek toch altijd de rustige plekken op

dat was voor mij 1 van de redenen dat ik naar een club ben gegaan :) en tja.. en in mijn geval ontkwam ik er niet aan om een brevet op te halen daar...

wel lekker op de zondag middag na het vliegen even een balletje gehakt naar binnen drukken hehehe.

Back