Wat nou 'op schaal'?

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Roel van Essen, 18 apr 2004.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Niks op schaal! Gewoon 1:1 instijgen, motor starten, de lucht van slecht verbrande diesel
    in je neus, een zware van Nelle in de linkermondhoek en GASSEN MET DIE BAK!!

    Museumweekend op de Harskamp:
    8 nog rijdende YP-408's hebben ruim 2000 mensen (vaak ex-dienstplichtigen)
    een onvergetelijke ervaring bezorgd: weer eens meerijden op de YP!!

    En ondergetekende was een van de chauffeurs!
    Pijn in m'n linkervoet, kramp in de rechterarm en bergen stof in de ogen...
    Maar een lol dat we hadden!!!
    [​IMG]

    Voor meer foto's:
    http://gaf.zeelandnet.nl/yp408/ , op de startpagina even omlaag scrollen en ziedaar....

    Roel
     
  2. Roel,
    Blijft mooi spul, die ouwe YP's...
    Weet jij hoe de besturing werkt? Tweede stel wielen maakt een kleinere cirkel dan het voorste stel, dus dat zou een gedifferentieerd systeem moeten zijn. Hoe doen ze dat? Of gewoon evenveel uitslag en asfalt gummen maar?
    Enneh... als dit tezeer niet thuishoort in het forum (hoewel, jij begon ermee :) dan even via email?
    Ik sluit niet uit nog een zes- of achtwieler te bouwen die stuurt zoals die YP, en niet zoals een rupskar, vandaar.
    Groet,
    Leo
     
  3. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ook lekker makkelijk met inparkeren.
    @Leo: Zo te zien is de hoek van de wielen achter de voorwielen minder dan die van de voorwielen. Maar volgens mij zit het een-na-achterwiel gewoon te gummen.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Heren:
    Op de site die in mijn eerste bericht staat aangegeven, staan ook alle bijzonderheden van de YP, onder het kopje ALGEMEEN en vervolgens AANDRIJVING.
    Ik ben geen techneut, maar weet wel dat het 2e wiel een wat minder scherpe hoek maakt dan het eerste. Dat houdt in dat in het terrein het 2e wiel niet exact het 1e volgt, waardoor je meer weerstand krijgt. Hoe het exact in de war steekt: een kwestie van een ander aangrijpingspunten van de stuurarmen, geloof ik. (ongeveer net als wij doen met servo-armpjes)

    Satoer: het 3e wiel 'gumt' inderdaad enigszins, maar ja, dan had 'ie maar beter z'n best moeten doen en 2e wiel moeten worden!

    Roel
     
  5. Ha, Roel.
    Ik was dus weer 's te haastig. Ik zal je link nog even goed doorspitten.
    Zal inderdaad wel banden slijten, die YP. Maar goed, defensie kijkt niet op een dubbeltje. Keek, tenminste.
    Leo
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    En bovendien is het toch maar van Defensie, belastingbetaler betaalt.... :D

    Ik neem aan dat de besturing van zo'n ding hydraulisch is, en dan kan je naar hartelust klooien met verschillende diameters stuurcilinders.
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Heee, leuk!!! Op zo'n YP408 heb ik nog gereden in Veldhoven bij de PIROC!! (86-2 ofzo...) wel kicke om dat ding weer eens te zien, en zoals de TS al aan geeft: lamme armen van het sturen!!
     
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Hoi,

    leuke cabrio, pakkend kleurtje....maar wel zonde van dat lelijke hoofd met die rare muts er bovenop; dat verknoeierd wel de CW-waarde behoorlijk....

    Jos.
     
  9. Hermen

    Hermen Guest

    Tis niet helemaal hetzelfde..

    Wel eens een gestuurde trailer van een vrachtauto gezien?

    De eerste as is star (of een sleepas) de laatste as stuurt heel scherp. Alle assen ertussen sturen bijna niet tot scherp.
    als je alle assen even scherp laat sturen, dan breekt het zaakie eronderuit, want dan ga je de stuurspanning op je chassis zetten en niet op je banden.
     

Deel Deze Pagina