-2- Een soortement electro-RES klasse waar mensen aan mee kunnen doen die graag vliegen, ook in wedstrijdvorm, misschien als instapklasse voor F5J, misschien juist als afbouwklasse. De huidige RES zie ik hier niet toe in staat, maar je kan natuurlijk nadenken over een iets meer gesofisticeerd model van bv 3 meter die eenvoudig te maken is, met electronica die betaalbaar is, zonder carbongebruik, of dit met of zonder ailerons is laat ik in het midden.
Ik vlieg geen wedstrijden. Maar volg dit draadje met volledige interesse.
Het lijkt mij mooi om aan wedstrijden mee te kunnen doen. Maar de financiële stap om mee te kunnen doen is me te hoog. Het klopt, je hoeft niet een kist te hebben met de laatste ontwikkeling om mee te doen. Maar als je meedoet en altijd maar laatste wordt, dat motiveert ook niet om wedstrijd vlieger te blijven.
Mij trekt het principe van RES erg. Vrij eenvoudige kisten voor een betaalbaar tarief.
Nu is RES misschien te simpel om de ervaren wedstrijdvlieger ook tevreden te houden. Maar het gaat om de basis principe, dat het een betaalbare klasse is met eenvoudige regels.
Grootste probleem met de wedstrijden zijn gerelateerd aan aantal zaken, aantal mensen, velden, reisafstanden en vrijetijd (steeds meer gestresste werksituaties).
Het huidige F3J, F5J etc. reglement ken ik niet. Ik heb me er niet in verdiept, aangezien de financiële stap te hoog is. Dan heeft verdiepen geen zin. Ik kan daarom niet alles volgen wat in dit draadje besproken wordt. Maar om dit punt te verzachten, dat er een paar meer wedstrijden zijn. En dat bijvoorbeeld de slechte 1 of 2 vluchten geschrapt worden. Kan je een keer niet, dan scoor je een 0, maar dat is dan niet direct een probleem. Ook als je een slechte dag hebt en je vluchten mislukken, dan heeft dit ook niet direct invloed. We hebben allemaal wel eens een dag dat het niet wil.
Zomaar enkele gedachten van een niet wedstrijd vliegen. Ik lees aandachtig mee en zie wel waar de toekomst naar toe gaat.