Wat nu? tijdje coax gevlogen, coax nu bijna 'versleten'

Hey Allemaal,

Ik heb een tijdje geleden (ondertussen een jaartje denkik?) een coax helitje gekocht, zijnde een e-sky hunter, ik heb er tijd mee gespeeld, paar crashes mee gehad, en ratelt nu behoorlijk :cool: nou werd me al aangeraden om reparaties niet te doen, omdat dat zonde van het geld is.

Dus nu is mijn vraag, wat zou de logische volgende stap zijn? ik zit een beetje te denken aan iets vergelijkbaars, liefst kleiner dan de hunter, mede omdat ik momenteel eigelijk alleen binnen kan vliegen, en mede omdat ik de besturing nog steeds niet helemaal onder de knie heb (en kleiner omdat de kleinere helitjes volgens mij goedkoper te repareren zijn)

Wat is jullie mening? is het een goed idee om nog een coax te nemen om beter te leren vliegen, of moet ik niet zo zeuren over het ratelen (er is 1 tandje afgebroken) en met de huidige blijven oefenen, en dan naar iets niet-fp?

Alvast bedankt! :D

Laatst bewerkt:
[...]ik zit een beetje te denken aan nog een fp, en kleinere dan de hunter, mede omdat ik momenteel eigelijk alleen binnen kan vliegen, en mede omdat ik de besturing nog steeds niet helemaal onder de knie heb (en kleiner omdat de kleinere helitjes volgens mij goedkoper te repareren zijn)[...]
Een nine eagles solo pro of een eflite blade msr is dan misschien wel leuk?
Beide zijn kleine fp heli's die je binnen kan vliegen, buiten is vaak ook niet te doen, en ze hebben niet snel schade als je ze crasht.

Als je deze heli een beetje onder de knie hebt, en hem wat saai/tam begint te vinden, ben je wel toe aan een FP. Sneller, en iets meer uitdaging. En daarna misschien CP, maar dat moet je tegen die tijd voor jezelf uitmaken.

Als je een lichte FP hebt, zou de Solo Pro een optie kunnen zijn. Of, als je meer geld te besteden hebt, de mSR.

Als je een lichte FP hebt, zou de Solo Pro een optie kunnen zijn. Of, als je meer geld te besteden hebt, de mSR.

Ik vind het net andersom, heb je meer te besteden, koop dan een solo pro, want die heeft sneller spare parts nodig ;)
MSR is niet kapot te krijgen!!
(Behalve als je eraan gaat sleutelen als hij nog niet kapot is :rolleyes: )

Groeten

Ik vind het net andersom, heb je meer te besteden, koop dan een solo pro, want die heeft sneller spare parts nodig ;)
MSR is niet kapot te krijgen!!
(Behalve als je eraan gaat sleutelen als hij nog niet kapot is :rolleyes: )

Hmmm, dan hebben we het over een andere heli. Ik heb bij mijn Solo Pro 1 keer de staartmotor vervangen, en 1 keer de kop. Anderen hebben meer pech, het verschilt dus nogal.

de mSR is een degelijke heli, maar echt wel kapot te krijgen. Blade grips willen nog wel eens splijten als je niet eerst een hoekje uit de trail edge van de bladen vijlt, de skids willen ook best wel breken, de weerstandbaantjes van de lineaire servo's kunnen snel vervuilen en op een gegeven moment helpt schoonmaken niet meer. De 5 in 1 kan na een crash ook ineens raar gaan doen. En de mSR is gevoeliger voor TBE, die soms erg lastig eruit te krijgen is.

Beide heli's hebben hun voor- en nadelen, zowel qua constructie als qua vliegen.

Inderdaad, de solo pro krijg je echt moeilijk kapot! heb alleen nog maar 1 tailmotor en de landingskids versleten op 300+ vluchten, waarvan elke vlucht zeker 1 crash heeft gehad :p in het begin meer natuurlijk ;)

Oke dan, bedankt voor de tips!
Ga ik zoeken naar een mooie deal op een nine eagles solo pro. :)
Nog een laatste vraagje, ik kom vooral deze 4 tegen, welke is aan te raden?
- Nine eagles solo pro 1
- Nine eagles solo pro 2
- Nine eagles solo pro NE 260
- Nine eagles solo pro 328
Of moet ik misschien ook kijken naar rebranded/copys?

Alvast bedankt!

Edit: oowww, uh, kleine rectificatie, ik kom er net achter dat de esky hunter een cp (coaxiale heli) heet, hadden jullie die conclusie al getrokken of je reactie gebasserd op mijn foutieve fp vermelding? sorrrry! (zat met mn hoofd al bij wat de volgende stap na cp zou zijn, volgens mij dus fp, toch?)

Laatst bewerkt:
Een coax is geen cp. CP betekent dat je stijgen en dalen regelt door de instelhoek van de bladen te veranderen, bij een fp regel je dit door meer of minder gas te geven. Strikt gezien is een coax dusook een fp, maar meestal worden heli's ingedeeld in coax, fp (single rotor) en cp (ook single rotor).

Er zijn wel coaxen met cp, maar die zijn zeldzaam en jouw Esky is er zeker niet 1 van. Dus nu snel even cp in je topic titel vervangen door coax, en het klopt weer.

Heys,
Na even 'wikken en wegen' ben ik op mbf ingegaan op de verkoop van een 'e-flite blade sr' (wat voor zover ik kan zien het grotere broertje van msr is) met wat reserve onderdelen (alleen mist volgens mij de ballbearing bij tail rotor, maar ben ik ook niet zeker van)

Nou heb ik de heli binnen, maar heb wat vraagjes, omdat het verkoop thread vrijwel meteen is gesloten (voor ik zelfs maar kon posten over ballbearing) en ik een nieuw thread aanmaken weer een beetje overdreven vond, plaats ik mn vraagjes maar hier;

1] Aangezien ik van coax kom, en deze heli (voor mij) best wel een grote stap omhoog is, neem ik aan dat ik de heli het beste 'zo simpel/kalm mogelijk' kan afstellen, mee eens of niet? (misschien juist niet om eerder aan de veel-gevoelirige-controls te wennen?)

2] Waar moet ik naar kijken als de staart van de heli (staart naar mij toe) bij spinup naar links trekt? en de heli niet veel later zelfs naar rechts valt?? (zelfde oriëntatie) bij m'n coax helitje is dit simpel te fixen met trims op de controller, is dat hier ook de aan te raden oplossing? of bestaat er nog iets beters? (stelschroefjes op heli ofzo) ik ben ook beetje in de war door het naar links draaien en naar rechts vallen, staan die los van elkaar of niet?

Volgens mij kan je beter je heli nog even in de kast leggen.. Aangezien je alleen coax ervaring hebt..
Ik denk dat je beter een sim koopt, bv phoenix en realflight zijn goede sims. En je kan best dan nog een fp'tje kopen om de basis te leren. (bv de solo pro is erg crashbestendig)

Als beginner is het ook niet slim om een 2de hands heli te kopen tenzij je een ervaren mee hebt.. Want je ziet anders niet de evt problemen, en als je echt een 2de hands wil kopen en je hebt geen ervaren piloot dan moet je hem zeker eens vliegend zien..

Ik besef me heel goed dat ik nu fp oversla, maar het gaat me gewoon meer om vliegen met een heli (lees; als echte heli) dan stunten enzo, ik wou eigenlijk coax ook overslaan.

Verder denk ik dat het wel gaat lukken, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben 2x zo oud als jou ;) heb ook in t verleden een tijdje gesimmed, dus heel moeilijk kan het ook niet zijn. eventueel pak ik de sim weer op om er weer in te komen

Maar, bedankt voor je eerlijkheid :) iemand anders nog op of aanmerkingen?

Stunten..

Eerst met een volkswagentje leren rijden alvorens je in een Porsche stapt, zou ik zeggen ;)
Aan je posts te zien onderschat je heel sterk de kunst van het rc-heli vliegen. Niet doen, je portemonnee smeekt het je.

Blade msr is een aanrader, en je krijgt er een lipo-lader bij waar je direct 4 batterijtjes tegelijk mee op kunt laden ;)

en geloof me, n fixed pitch heli raak je niet snel beu hoor ;)

mvg
robby

Laatst bewerkt:
Ik besef me heel goed dat ik nu fp oversla, maar het gaat me gewoon meer om vliegen met een heli (lees; als echte heli) dan stunten enzo, ik wou eigenlijk coax ook overslaan.

Verder denk ik dat het wel gaat lukken, begrijp me niet verkeerd, maar ik ben 2x zo oud als jou ;) heb ook in t verleden een tijdje gesimmed, dus heel moeilijk kan het ook niet zijn. eventueel pak ik de sim weer op om er weer in te komen

Maar, bedankt voor je eerlijkheid :) iemand anders nog op of aanmerkingen?

2x ouder is juist dat je 2x trager leert vliegen ;) Je onderschat echt het heli vliegen denk ik, het heli vliegen is nl de moeilijkste tak van de modelbouw.. Als je nu gaat proberen te 'vliegen' met die heli dan zal het welgetelt 5 sec duren.. ga eerst maar nog een 10 uurtjes op de sim oefenen ;)

Hehe heb je ook wel weer een sterk punt ;)
Oke, eerst simmen dus 8)

En ja ik weet nie, ik begrijp geel goed dat dit niet zon slimme stap is, maar ben gewoon heel geintreseerd in 'echt vliegen' met een heli, coax/fp trekt me niet zo. :)

Wederom, bedankt voor de tips :D en ik zal eens gaan kijken naar wat een bnf mSR zou kosten (aangezien ik nu de controller toch heb van zn grote broer, toch?)

Laatst bewerkt:
Je hoeft niet perse coax of fp te vliegen eerst hoor. Ik heb 2 weken met een coax gevlogen en toen een kds450S gekocht.
Voordat je begint met proberen te vliegen is de afstelling van je heli heel belangrijk. Ik ben daarvoor een keer bij EricW op bezoek geweest dus dat deel zat wel goed. Een beetje technisch inzicht helpt daarbij een hele hoop. En gewoon veel lezen op internet.

Volgende stap is het vliegen met de heli.
Ik kan je de volgende methode aanraden RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?
Heeft voor mijzelf goed gewerkt.
Na Radds kun je hiermee verder
Learning to Fly

Simmen ben ik pas gaan doen nadat ik kon rondvliegen. En nu nog sim ik niet veel. De basis van nieuwe dingen probeer ik in de sim maar echt leren doe je het toch pas in het echt. Simmen is vaak meer voor de lol en gezelligheid.

Waar ergens woon je? Als het toevallig in de buurt van Dongen (noord brabant) is dan kun je eens langskomen bij MVC Snoopey.

Ah, bedankt voor de links, ga ik me zeker in verdiepen!

Ben nog aan het twijfelen om misschien toch een mSR te kopen (hopend dat ik een bnf kan kope en binden aan de controller van de 120 sr)

Ik woon in haarlem, in het centrum, en werk daar ook, heb dus ook geen auto ofzo om ff jouw kant op te rijden :(

Als iemand in de buurt van haarlem zit heb ik zeker intresse om een keertje langs te komen voor wat tips en ff goed afstellen :)

Liep vandaag vanuit een andere locatie dan waar ik normaal werk naar huis, om erachter te komen dat er dus wel een RC shop in haarlem zit, met behoorlijk enorm aanbod ook. (zeker 100+ autos, 20+ helis, en allerlij boten, vliegtuigen, etc, zitten vlakbij centraal station haarlem)

Ben ff naar binne gegaan, praatje gemaakt, gevraagd of ze een mSR hadden, neen, maar wel nine eagles spul. Na nog wat meer overleg heb ik nu een Bravo SX, de 2.4ghz koffer versie, voor 89 euro, volgens mij een heel aardige prijs (ff googlen en zie em paar keer voor 100+ staan)

Dus, heb nu een 'wat simpelere' heli om wat beter mee te leren vliegen, ga ik daarna met mn blade sr naar die winkel voor het goed afstellen, komt t helemaal goed :D

Allemaal bedankt voor de tips etc, ik ga dus nu eerst fp (indoor) oefenen (met die gelinkte RADDS school of rotary flight) en dan daarna maar eens naar mn cp gaan kijken :rolleyes:

Back