Wat vinden jullie van de Saito 4-takt motoren

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
En je weet zeker dat die iemand zijn motor volgens de ideeen van Saito gebruikt ?
Ik zou dat toch even controleren .
Ook kan het aan de uitlaat liggen , die zorgt dat de uitstoot goed verwerkt word , als er warmte stuwing optreed [ de temperatuur loopt steeds verder op naarmate de vlucht langer duurt ] is de werking onvoldoende .

Ik wil ook een Saito 100 voor mijn Extra 300s 1.60m kopen.
Weten jullie nog een adresje waar je een nieuwe voor een mooi prijsje kan kopen?

Heb ik gezien in het krantje

maar vind ze alsnog een beetje duur maar ze

zijn wel goedkoper :D .

M.v.g.

Andry Sappe´

Kwalitatief goede motoren, tot op heden nog geen problemen gehad. Ben nu in het bezit van de saito 65 en 72, beiden lopen prima. Echter zou ik altijd voor o.s. kiezen, deze lopen naar mijn mening betrouwbaarder en zijn minder kritisch op de afstelling, tevens hebben ze meer vermogen dan de saito's (vergelijk de fabrieksgegevens maar eens van motoren van gelijke inhoud).
Ik heb van O.S. een 15 en 20cc met pomp, als ik de 20cc o.s. vergelijk met de 20cc van saito, dan komt de saito qua power nog niet eens in de buurt, ook wat gasreactie betreft.

Grt.

Alexzzz zei:
tevens hebben ze meer vermogen dan de saito's (vergelijk de fabrieksgegevens maar eens van motoren van gelijke inhoud).
Je moet motoren niet op cc's vergelijken. Jouw vliegtuig 'voelt' niets van die cc's/ Je model 'voelt' wel het gewicht van de motor.
Saito bouwt relatief lichte motoren voor de inhoud. Elke Saito, behalve de 1.20 is sterker dan een in gewicht vergelijkbare motor van OS.

Alexzzz zei:
Kwalitatief goede motoren, tot op heden nog geen problemen gehad. Ben nu in het bezit van de saito 65 en 72, beiden lopen prima. Echter zou ik altijd voor o.s. kiezen, deze lopen naar mijn mening betrouwbaarder en zijn minder kritisch op de afstelling, tevens hebben ze meer vermogen dan de saito's (vergelijk de fabrieksgegevens maar eens van motoren van gelijke inhoud).
Ik heb van O.S. een 15 en 20cc met pomp, als ik de 20cc o.s. vergelijk met de 20cc van saito, dan komt de saito qua power nog niet eens in de buurt, ook wat gasreactie betreft.

Grt.

niet met je eens, de os-en maken meer herrie en zie ik nogal eens deadsticken, van alle saito 72's op ons veld heb ik er nog never een zien uitkakken in de vlucht.

Gerard_nl zei:
niet met je eens, de os-en maken meer herrie en zie ik nogal eens deadsticken, van alle saito 72's op ons veld heb ik er nog never een zien uitkakken in de vlucht.

Zal wel per veld verschillen dan denk ik, bij ons op het veld zie ik juist dat saito's uitvallen en de o.s.-en als beesten draaien, en nog betrouwbaar ook. Zal wel aan de brabantse lucht liggen dan Gerard :wink: :P

Grt.

de saito motoren lopen rauwer dan de os.
echter vermogen van de saito ligt hoger dan de os bij vergelijkbaar cc's
om de saito rustiger te laten lopen kun je een shim onder de voet van de cilinder plaatsen.
hierdoor verlaat je het ontstekings tijdstip en berijk je tevens dat de motor minder warm loopt, ook een bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van het bekende terugslaan van de prop.
qua vermogen lever je niet in, je krijgt enkel een rustiger motor en een beter stationair gedeelte.

wil je echt goedkope os motoren kijk eens op modelbouwworld.
deze importeerd rechtstreeks.

rick

sloopkogel zei:
de saito motoren lopen rauwer dan de os.
echter vermogen van de saito ligt hoger dan de os bij vergelijkbaar cc's
om de saito rustiger te laten lopen kun je een shim onder de voet van de cilinder plaatsen.
hierdoor verlaat je het ontstekings tijdstip en berijk je tevens dat de motor minder warm loopt, ook een bijkomend voordeel is dat je minder last hebt van het bekende terugslaan van de prop.
qua vermogen lever je niet in, je krijgt enkel een rustiger motor en een beter stationair gedeelte.

wil je echt goedkope os motoren kijk eens op modelbouwworld.
deze importeerd rechtstreeks.

rick
heb goede ervaring met saito,heb de 15cc op piper zitten,draaid nu 3jaar probleemloos,gebruik nooit afterrun of iets dergelijks,draai de tank leeg,zet hem op droge plaats,1x per maand een keer ronddraaien,en het volgende seizoen start tie weer zonder problemen,gebruik tornado 5%

Stevo zei:
Al doe ik er nu wel WD 40 in als ze lang niet gebruikt worden.

Wat is eigenlijk de beste/makkelijkste manier om een motor van WD40 te voorzien.
Ik heb hier nog een nagelnieuwe F82a liggen die ik van het voorjaar wil gaan gebruiken.
Hoe hebben jullie je Saito eigenlijk in laten inlopen.

Mvg,

Daniël.

Daniël zei:
Hoe hebben jullie je Saito eigenlijk in laten inlopen.

Zelf gebruik ik de volgende methode:

Eerst een tankje leeg draaien op de grond en erg op de temperatuur letten en uiteraard lekker vet laten draaien. Soms de motor tussendoor even laten afkoelen afhankelijk van de temperatuur.

Vervolgens loopt de rest wel in tijdens het vliegen, uiteraard ook een beetje rijk laten pruttelen.

Afgelopen zomer heb ik een Saito F82A in laten lopen volgens het boekje wat erbij zat. De motor loopt goed met de fabrieks instellingen. Later moest de stationair spoeier gaandeweg steeds verder dicht gedraait worden voor een mooi loop.
Nu is het een echt "powerhouse" wat ik voor geen goud meer wil missen. De motor had een litertje of 2-3 nodig om goed ingelopen te raken.
M.a.w. neem de tijd dus, niet effe uit de doos halen en dan na een tankje of wat voluit gaan raggen.
Bij mij zat ie op een 3D kistje, veel wisselende toerentallen dus en geen kans om te heet te worden.

Robke zei:
Afgelopen zomer heb ik een Saito F82A in laten lopen volgens het boekje wat erbij zat. De motor loopt goed met de fabrieks instellingen. Later moest de stationair spoeier gaandeweg steeds verder dicht gedraait worden voor een mooi loop.
Nu is het een echt "powerhouse" wat ik voor geen goud meer wil missen. De motor had een litertje of 2-3 nodig om goed ingelopen te raken.
M.a.w. neem de tijd dus, niet effe uit de doos halen en dan na een tankje of wat voluit gaan raggen.
Bij mij zat ie op een 3D kistje, veel wisselende toerentallen dus en geen kans om te heet te worden.

Hey Robke, welke propmaat gebruik je voor de FA82? Ik heb ook deze motor en zit een beetje tussen wal en schip in voor m'n gevoel en helaas ben ik de motorbeschrijving kwijt.

Ik heb eerste vluchten met m'n Calm. sports gevlogen met een 12x8 wat me niet genoeg trekkracht gaf. daarna ben ik overgestapt op een 13x6 maar dat issum nét niet. Ik ben dus op zoek naar een 13x7 maar Graupner heeft die niet in z'n assortiment zitten (alleen hout maar niet meer leverbaar) en Master ook niet. Deze laatste heeft wel 13x8 in z'n assortiment dus ga ik deze maar eens proberen. :|

Enige suggesties wellicht?

Groetjes,

Tjen il-Vec

P.S. ja een fa82 op een Calmato sports en ut werkt als een speer! :wink:

Ik heb zelf geen Saito 4T motoren (of uberhaupt een 4T motor) dus mijn opmerkingen komen door het observeren van derden die wel een dergelijke motor hebben.

Op de club wordt veel met Saito gevlogen; sterker nog; ik heb nog geen andere 4T gezien dan Saito. De mensen die de Saito's hebben, zijn er erg tevreden over. De motoren worden met regelmaat de hemel in geprezen.

Toch.. als objectieve waarnemer is 1 ding mij wel opgevallen.. ze zijn lastig te starten. In de tijd dat de gemiddelde 4 takt gebruiker zijn 4 takt gestart krijgt, kan ik mijn oersimpele 2 takt wel 20 keer starten en uitzetten als ik wil..

Back