Wat vinden jullie van de Saito 4-takt motoren

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
Dragon zei:
Goedkope OS 4T kopen? Kijk eens bij www.hoellein.com

Nee dank je :wink:

Hezik zei:
Toch.. als objectieve waarnemer is 1 ding mij wel opgevallen.. ze zijn lastig te starten. In de tijd dat de gemiddelde 4 takt gebruiker zijn 4 takt gestart krijgt, kan ik mijn oersimpele 2 takt wel 20 keer starten en uitzetten als ik wil..

Hmmzzz... ik denk dat dat echt per situatie anders is :?. Mijn ervaringen hiermee zijn eigenlijk verschillend. Al mijn 4T Saito's starten vrijwel meteen (fA82, 91, 120 en voomalig 150). De 2T motoren die ik regelmatig op ons veld tegenkom hebben nog wel eens startprobleempjes. Maar dat zegt verder weinig. Er zijn er ook die ik niet zo vaak zie die na één keer aanraken meteen lopen. Dat geldt ook voor mijn Supertigres. Die kon je, mits goed ingelopen, met één of twee keer aanslaan met de stick zonder problemen starten.

De problemen die ik had in het verleden met 4takt motoren kwam meer door teveel primen. Wat me uiteindelijk opviel dat als je de instructies correct opvolgde de motor al snel teveel brandstof kreeg waardoor het langer duurde voordat de motor betrouwbaar aansloeg. Na enige tijd ervaring met die dingen weet je ongeveer wel wat de kenmerken zijn waardoor een 4takt gaat sputteren en dat is inderdaad met een 2takt wat eenvoudiger. Die zijn toch wat minder gevoelig lijkt het.

Tjen

P.S. hoest met je Calmato afgelopen??

8)

saito is top spul !!

mijn fa 65 had 5 jaar niet gedraait en is weggezet met alleen een beetje wd 40 er in ... nieuwe plug er in gedraait (uit voorzorg , want de oude deed het ook nog) en na een paar keer slingeren aan de prop kwam de 4takt plof weer tot leven !!

eerder in dit draadje las ik over het slechte starten van de saito , dit is echter niet nodig ! ik kreeg mijnes ZONDER startmotor , dus met de hand , even snel aan de praat als een gemiddelt tweetakt motortje , dit is een kwestie van de juiste afstelling op de juiste brandstof en een goede plug .

Hezik zei:
Toch.. als objectieve waarnemer is 1 ding mij wel opgevallen.. ze zijn lastig te starten. In de tijd dat de gemiddelde 4 takt gebruiker zijn 4 takt gestart krijgt, kan ik mijn oersimpele 2 takt wel 20 keer starten en uitzetten als ik wil..
Mhhh, als dat zo is dan heb ik toch de neiging om tezeggen dat ze iets niet goed doen.

Wij hebben diverse 4-takts zowel Saito als OS en ik moet je zeggen dat als je er eenmaal goed mee om kan gaan dan starten ze net zo makkelijk als een 2-takt.
Ik kan zelfs zeggen dat onze 4-takts makkelijker starten dan onze 2-takts maar dat kan ook komen omdat we vaker met de 4-takts vliegen dan met de 2-takt.

Ook gebruiken wij bij de 4-takts zeker geen startmotor (en bij de 2-taks zo weinig mogelijk), bij de kleinere 2 takts meestal wel omdat ze moeilijk aan te slaan zijn (kan ook door de leeftijd komen van de motortjes :wink: ).

Ik heb de saito 65 en 72 gehad, daarnaast de O.S. 40, 70 en 120 surpass, allen startten met 1 tik direct na een keer of 3 choken. Gewoon een tik tegen de compressie in door aan de spinner te draaien. Mijn persoonlijke ervaring is dat de O.S. 4-takten minder rauw en betrouwbaarder lopen dan de Saito's, met name in de winter waarbij de Saito's bijgegloeid moeten worden tijdens de vlucht, maar goed, dat zijn mijn ervaringen (samen met nog een stuk of 4 clubgenoten).

Grt.

Tjen il-Vec zei:
P.S. hoest met je Calmato afgelopen??

Eh? is niet afgelopen hoor, vliegt nog als een tierelier? grotere banden er onder gezet zodat hij wel weer de baan afkomt en een nieuwe prop (prop was mid-air gebroken toen ik volgas gaf, omdat hij tijdens de take-of een kiezel/kluit van de baan gemaaid had vanwege weinig tot geen grondspeling), maar kon 'm wel landen, weliswaar een weiland verder, maar zonder schade.

Berto zei:
Mhhh, als dat zo is dan heb ik toch de neiging om tezeggen dat ze iets niet goed doen.

Dat neem ik zonder meer van je aan, alleen doet dan bijna iedereen bij ons het fout.. let wel dat ik ook een makkelijk startende 2 takt heb, 1 of 2 tikken en gaan. Sure, soms start er wel eens een 4takt makkelijk, maar over het algemeen zijn ze toch wel even bezig. Of dat dan aan de kunde van de piloot ligt, of aan de motor, kan ik niet inschatten.

Wel is het zo, dat iedereen uitermate tevreden is over Saito. De eigenaars zijn dus zeker wel te spreken over Saito en hebben er kennelijk (op het starten na dan ;)) goede ervaringen mee.

Ik heb ook een Saito 56 4 takt op mijn Calmato Sports. Geen enkel probleem met starten...

Loopt als een trein, makkelijk af te stellen. Ik ben er heel tevreden over.

Ron

Met de Saito is het zoals het Surinaamse spreekwoord zegt:

Asse weette hoe het moet, dan isse niet moeilijk.
Asse niet weette hoe het moet, dan isse moeilijk.

Ik heb het foldertje van Dennis grauw gelezen, een echte choke klep (Euro 1,75) van Dennis gekregen:

goed naar het ding kijken: een klap: verzopen!

tweede klap de andere kant op: lopen !

Het is een truck maar het werkt.
Kortom, ik ben blij met mijn Saito 56 .

Tjen,
Op mijn 82a zit een 14x4 van APC. Dat is natuurlijk voor 3D werk.
De motor loopt ondertussen net over de 10k toeren en heeft er sinds het inlopen dus nog 600-700 bij gekregen. Is mischien wat hoog, maar daardoor reageert hij wel lekker fel op het gas en vol gas hoeft ik toch alleen als ik even weg wil trekken.

Over 's winters vliegen met deze motor: geen enkel probleem, even goed gloeien en dan loopt ie prachtig in die dikke koude lucht met flink vermogen. De stationair (en hoofd)naald moest wel een beetje versteld worden tussen zomer en winter. Ongeveer een halve slag, maar dat is dan ook voor bijna 40 graden temperatuurverschil.

Vooral de wat grotere motoren starten heel makkelijk door even met de spinner achteruit tegen de compressie aan te flippen. De motor reageert met een halve ontbranding die de boel trefzeker vooruit opstart.

ik vlieg nu ook met een saito 56 motor op een calmato kist

perfect twee meter veld en gelijk los super rechte stijgvlucht

echt een beul van een motor zeer tevreden mee!

stefancalmato zei:
ik vlieg nu ook met een saito 56 motor op een calmato kist

perfect twee meter veld en gelijk los super rechte stijgvlucht

echt een beul van een motor zeer tevreden mee!

Probeer de FA82 eens :wink: (op de sports dan)

een FA 65 op m`n citabria (die in mn avatar) doet precies zo , binnen twee meter stijgt de kist regelrecht omhoog , ik ben zeer tevreden over mn saitootje , wat betreft prestaties en kwaliteit . enkelt de prijs zou eens naar beneden mogen 8)

Back