Wat vliegt er zoal in de f3ax scene.

• Topicstarter Topicstarter razor
  • Startdatum Startdatum
R

razor

Guest
Zoals bekent vliegt bijna iedereen met een extra, (ik denk 80%)

wat voor exoten kom je nog meer tegen?

zelf ben ik voornemens om een ultimate te gaan bouwen, en dan de hangar 9 versie van 2.58 spanwijdte
moet eerst wel goedkeuring van de andere helft krijgen, en het zal nog wel een jaar duren voordat het zover is.

http://nl.youtube.com/watch?v=Ui0iroUHqwU

echt een vette bak!!
ik vind het jammer dat je ze niet meer ziet...

razor zei:
Zoals bekent vliegt bijna iedereen met een extra, (ik denk 80%)

wat voor exoten kom je nog meer tegen?

zelf ben ik voornemens om een ultimate te gaan bouwen, en dan de hangar 9 versie van 2.58 spanwijdte
moet eerst wel goedkeuring van de andere helft krijgen, en het zal nog wel een jaar duren voordat het zover is.

http://nl.youtube.com/watch?v=Ui0iroUHqwU

echt een vette bak!!
ik vind het jammer dat je ze niet meer ziet...

heel mooie bak, maar volgens mij niet competitief in F3M, ...

Wat kom je vooral tegen: Extra 330s (1ste plaats), Katana (Dit jaar nummer 2 in België)
Staudacher en edge's (in de minderheid)...

razor zei:

In deze combi zul je niet veel punten over houden in de geluidswardering :)

Wel een mooie bak inderdaad...
Als je even buiten nederland en belgie had gekeken (of misschien heb je dat) dan weet je dat tig-voudig (ik meen 15 voudig) duids kampioen F3A-X Alex Heindel met een ultimate vliegt... Dus daar is een antwoord :)

In nederland dus voornamelijk Extra. dit jaar ook een Raven (heeft Alex Heindel ook een aantal jaar mee gevlogen), een Katana en een Yak 54. Daarnaast in de afgelopen 4 a 5 jaar nog een enkele Sukoi, Cap 232 en Wigens Z250

Groetjes

Mark

hoezo geluidswaardering? ook hier is een passend setje dempers in te bouwen, wat die ami's doen is wat anders dan dat we hier gewent zijn toch...

razor zei:
hoezo geluidswaardering? ook hier is een passend setje dempers in te bouwen, wat die ami's doen is wat anders dan dat we hier gewent zijn toch...

Met enkel dat "passend setje dempers"kom je er ook niet!! Je hebt daarnaast nog een goede carbon prop nodig (juiste maat voor de motor) en wat dan eigenlijk nog het allerbelangrijkste is; zoals ik het noem:Throttle-management.

Het is heel simpel en duidelijk terug te zien in de punten op dit moment in de F3A-x

We hebben een cijfer voor geluid, en terecht. Je kunt eigenlijk stellen dat ondanks een goed throttle management hoe groter de motor hoe slechter de punten. Aangezien er een K-factor (weegfactor) van 10 op die geluidswaardering zit ( en op normale figuren gemiddeld 3 a 4) zul je je al gauw in de achterhoede vinden. Oftwel geluid is zeer belangrijk, niet alleen voor het wedstijdresultaat maar ook voor de modelvliegsport in het algemeen.

Mark

In hoeverre zul je het al dan niet gebruiken van rubbers werkelijk terug zien in de punten denk jij Mark? Ik heb vorige week de ex-Extra van Michel Knol zien draaien (nu van Gert Jacobs) en die staat stationair veel harder te bonken dan mijn toestellen met starre ophanging. Ik vraag me af of het veel zal uitmaken, zeker als ik er straks ook een 3-blads opschroef.

Grt.

Als je goed hebt geluisterd zul je dan ook vast gehoord hebben dat de kist van Gert ongelofelijk stil is. Gert haalt de hoogste punten in de geluidswaardering.

Maar als je het wilt weten, kom dan lekker meevliegen :) Dan krijg je vanzelf punten voor het geluid en dan weten we het.

Groetjes

Mark

Op de grond staat die Extra van mij misschien wel hard te bonken.Maar mag wel zeggen dat ik de stilste kist van de hele F3A-X groep heb.Hoe leg je dit dan uit?
Ik heb in Tilburg met 2-blad gevlogen,gewoon omdat wat leuker vliegt,maar dan maakt die wel meer geluid!
Maar met een 3-blad hoor je hem nauwelijks!

Ik heb jou Extra nu ook horen draaien in de lucht,en dan kan ik zeggen als je zo vliegt slechts een 5 op 10 kunt halen voor geluid.
Het is ook een kunst op met je gas te spelen zodat je een aangenamer geluidsniveau krijgt.Train daar maar een keer op en het vliegen word eens zo aangenaam.Geluid hoort er bij,maar geen herrie!

Gert

gertje zei:
Ik heb jou Extra nu ook horen draaien in de lucht,en dan kan ik zeggen als je zo vliegt slechts een 5 op 10 kunt halen voor geluid.

Klopt, als ik rustiger zou vliegen moet ik volgens mij in ieder geval die 7 van de 10 halen, maar op een show hoeft dat niet gelukkig :lol:

Ik zal binnenkort de 24*12 drieblads eens proberen, als ik met die prop ook nog eens beheerst met het gas omga, dan moet het best wat kunnen worden, ook zonder rubbers. (afgelopen zondag kreeg ik al complimentjes op de club voor het geluid 8) )

Grt.

Inderdaad,als je rustiger vliegt is het altijd aangenamer voor bezoeker maar ook voor piloot.
Je kunt wel denken dat je een 7 op 10 verdient,maar als je de kisten op een wedstrijd in Nederland hoort besef je pas echt.Omdat je dan echt kunt vergelijken.
Ik heb dit jaar al een paar keer een 9 op 10 gekregen en dan weet je dat het een aangenaam geluid is voor anderen.

Kom naar Stadskanaal en doe mee.Leer je heel veel van!

Gert

gertje zei:
Je moet er iets voor over hebben hé. :-)

O, zeker wel, van de winter reed ik ook dik 2 uur voor een paar vluchtjes van 1.30 minuut in een sporthal, maar (in het geval van F3A-X) als je zeker weet dat je laatste wordt, dan heeft het alleen voordelen voor de F3A-X kas dat ik kom :) Het werkt bij mij ook erg demotiverend als ik onderaan eindig, als ik nu zou meedoen (en ik eindig onderaan) dan is de kans groot dat ik volgend jaar helemaal geen zin heb.

Een goede voorbereiding is het halve werk :teacher: De complexiteit van het programma maakt het nu eenmaal dat je niet zomaar even meedoet....

Grt.

Hey Alex,

Dan kom je toch lekker een weekendje "schrijven"!!
Dan zit ja naast de mensen die jou in de toekomst misschien wel zullen gaan beoordelen.

:yes: Je leert hier erg veel van. :yes:
Zelf ga ik in Someren ook weer schrijven....

Groetjes,

Jeroen

Alexzzz zei:
gertje zei:
Je moet er iets voor over hebben hé. :-)

O, zeker wel, van de winter reed ik ook dik 2 uur voor een paar vluchtjes van 1.30 minuut in een sporthal, maar (in het geval van F3A-X) als je zeker weet dat je laatste wordt, dan heeft het alleen voordelen voor de F3A-X kas dat ik kom :) Het werkt bij mij ook erg demotiverend als ik onderaan eindig, als ik nu zou meedoen (en ik eindig onderaan) dan is de kans groot dat ik volgend jaar helemaal geen zin heb.

Een goede voorbereiding is het halve werk :teacher: De complexiteit van het programma maakt het nu eenmaal dat je niet zomaar even meedoet....

Grt.

je leert heel veel bij met gewoon eens een wedstrijd te doen al ben je laatste ... ik ben vorig jaar in tongeren ook op 1 na laatste geworden als ik mij niet vergis...
Ik kan nu nog steeds nietveel oefenen voor wedstrijden voor Romilly had ik 2 maand geleden het programma 2 keer gevlogen...

Met de vluchten in romilly leerde ik weer heel wat bij...

wat betreft geluid, ik heb 3 jaar meegevlogen in de f3ax toen ik begon had ik een lageman extra met een 75i 3w pefa demper en een 23X12 fuchs, ik was de eerste met een dergelijke combi, en had toen ook de stilste kist.
de meeste vlogen toen nog met zenoah en reso, das nu ook wel anders...

razor, en hoe is je naam dan ? want een 75 met pefa is niet echt een stille combinatie.

Peter

Back