Je bent blijkbaar echt een nieuwkomer bij het elektrovliegen. Tof dat je voor deze uitdagende vorm van modelbouw gekozen hebt. Je kan op dit forum heel erg veel info terugvinden op al je vragen... en voorzover ik kan zien zal je dat nog nodig hebben!
Je kistje is inderdaad geschikt om te leren vliegen. Kort door de bocht kan ik je aanraden: koop een graunper Lipo Charger 4 en een Lipo 2 of 3 cellen van ongeveer 1200mAh of zo... Zorg ook dat je dan een motorregelaar hebt die dit allemaal aan kan.
Wanneer je nieuw aan elektrovliegen begint en nog niet geïnvesteerd hebt in laders, accu's, regelaars... kies dan voor het Lipo-systeem. Lipo-cellen zijn al een tijdje in opmars. Ze zijn licht en krachtig, alleen zijn ze wat kwetsbaar en moet je goed opletten met laad- en ontlaadstromen.
Over je motor: er bestaat een 6V versie en een 7.2V versie van. Wanneer je aan beide een batterij van 7.2V hangt, zal de 6V versie sneller draaien en meer stroom trekken dan de 7.2V versie. Vaak is dit wenselijk. 6V wil enkel zeggen dat het om een redelijk hoogtoerige motor gaat. Bij geringe spanning zal hij reeds heel wat stroom trekken, de prop zal snel draaien en hij levert dus lekker wat vermogen. (Vermogen= spanning x stroom) Je kist moet vliegklaar zowat 700gram wegen. Om goed te vliegen (met een beetje reserve) moet je dan ongeveer 100 à 120 Watt trekken. Met een batterij van bijvoorbeeld 11.1V moet je motor ongeveer 10A trekken. (11.1V x 10A= 111 Watt) Dit regel je met de maat van je propellor. Een grotere prop trekt meer stroom. Ook een prop met meer spoed zal de stroom (en dus het vermogen en de trekkracht) doen toenemen.
Over je batterij: als je motor 10A gaat trekken moet je batterij dit aankunnen. Vaak staat er op een Lipo batterij 15C of 20C. Dat wil zeggen dat de maximum stroom die ze kan leveren 15 keer de capaciteit is. Voor een 1200mAh batterij is dat dus 15x1200mA=18A. In de beschrijving van je vlieger staat dat hij voor 7 of 8 cellen geschikt is. Dat is nog de oude redenering met NiCd-cellen (1.2V per cell) dus 8x1.2V is 9.6V (met 11.1V van een 3S1P lipo heb je dus wat reserve :grin

Wanneer je motor 10A trekt uit een 1200mAh batterij dan wil dat zeggen dat je 1.2Ah/10A = 0.12h of 7.2 minuten motorlooptijd hebt volgas! Ruim voldoende voor vluchten van 15 minuten of meer. mAh bepalen dus de vliegtijd maar ook het gewicht!!
Zorg ervoor dat je totale vlieger ongeveer voldoet aan wat de constructeur opgeeft!
Over je regelaar: als je 10A trekt, moet je regelaar minstens een exemplaar zijn dat 18A aan kan. Let er ook op of hij Lipo-geschikt is. Dat wil zeggen dat hij het aantal cellen kan detecteren zodat hij optijd de motor uitschakelt om te voorkomen dat de batterij te diep ontlaadt.
Over je lader: neem een exemplaar dat je ook 'op het veld' kan gebruiken: eentje op 12V dus. Snelladen bij Lipo's is relatief: vaak mag je ze niet sneller dan 1C laden (1C betekent nu: met één maal de capaciteit... wil dus zeggen één uur laadtijd. 2C zou een laadtijd van 0.5uur betekenen) Wanneer je dus een accu neemt van 1200mAh, dan moet je ladertje 1.2A kunnen leveren bij 11.1V voor een 3S1P accu. De Charger4 kan dat. Neem om te beginnen een simpel eenvoudig automatisch ding. Ingewikkelde laders komen later wel wanneer je wat beter ingewerkt bent.
Hopelijk heb je hier wat aan...
Stekke