Wat voor accu voor deze airboot ?

nou, dat is toch een redelijk grote motor ;) dat is geschikt tot zo'n 200 watt, dat is vergelijkbaar met een brushmotor van 200 gram, en die zit er nu toch zeker niet op ;)

Hoi Gammapooka,
In een ver verleden (~10 jaar geleden) had ik ook zo'n boot. Toen was hij bedoeld voor brandstofmotoren.
Ik had er dan ook een 4cc OS-FP op zitten en daarmee ging het fantastisch: lekker scheuren over het water en vooral op het ijs ging het gruwelijk hard dankzij de dubbele bodem. Springen over kleine golfjes was ook geen probleem.
Als je nog wat prestatie eruit wilt halen (= snel planeren) zul je het licht moeten houden en dus zeker geen loodaccu gebruiken, maar lipo's. Als motor dan iets wat ter vervanging van een 4cc gebruikt kan worden.
Er zijn buitenlopers die precies dat doen, zoals de Kontronik Kora 15-serie. 300Watt is imho wel het minimum.
Je zult dan nog wel een plekje voor de accu moeten vinden, bij mij zat alleen de besturing in de boot: de brandstoftank (~125cc) was bovenop de staander gemonteerd, naast de motor. De accu moet dus vrij ver naar achteren liggen om dezelfde balans te krijgen als de brandstof versie.

Bedankt voor de tip _Dekker :D
Ik zal dit zeer zeker even in mijn achterhoofd houden.
Weet jij toevallig welk type boot dit is ?
Enigste wat ik weet is dat hij van robbe is.

P.s. ik heb nog zo'n zelfde boot, idd met brandstofmotor :
normal_airbootcasper.jpg

Om een "vage" reden ben ik helemaal weg van dit type boot :D

Aha, je hebt dus al een brandstofversie...
Ik heb geen idee wat het merk/type van de boot is. Toen ik hem kocht was hij in elk geval niet van Robbe maar een of ander vaag merk.
Er stond iets van "Airboat" op de doos.

Gammapooka zei:
P.s. ik heb nog zo'n zelfde boot, idd met brandstofmotor :
normal_airbootcasper.jpg

Om een "vage" reden ben ik helemaal weg van dit type boot :D
Die "vage" reden snap ik heel goed, zijn gewoon fantastisch leuke dingen om mee te spelen! :D
Keihard rechtdoor (zwaartepunt moet goed liggen!) en met die richtingroeren... uh- ooh..! nooit een boot ZO snel en ZO kort zien draaien op volgas 8O

Was mijn eerste RC-model (met 3,5cc OS-motor) en enorm lol mee gehad, al was het maar voor het tot zinken brengen van mijn broertje zijn opblaas-rubberboot die al zat te wachten tot het motortje er weer mee stopte...
We spreken hier over begin jaren 80 mensen, dus lach even mee! :lol:

On topic:
Het model werd in die tijd (inderdaad zonder verdere aanduidingen) verkocht onder het merk Airboat.
Naar wat ik ooit begrepen heb werd het ontwikkeld door een Brits bedrijf en heeft een Nederlands bedrijf (Veroma) de mallen gerkocht en na faillisement die mallen dan weer doorverkocht aan twee andere Nederlandse bedrijven (Yu'Can, van de stockcars, ook verdwenen.. en http://www.model-engineering.nl/)

Bij die laatste ga je vast meer info kunnen krijgen, en misschien dat ze nog een paar dozen met verkruimelde ABS-onderdelen hebben staan :wink:

PS: Er is later ook een kleinere versie (voor 1,5-2,5cc / 500-600 electro) uitgebracht met dunnere kunststofdelen en een centimeter of 10-15 korter.
PPS: Post een filmpje of laat op zijn minst weten wat je ermee gedaan hebt!
PPPS: Die van mij was zwart met doodskoppen! (wat wil je op die leeftijd :oops:)

Even naar voren halen.
Ik heb dit model ook NIEUW in de doos zitten.
Merk is van Yu-Can ( gemaakt in Holland staat op de doos ).

Staat nu op Marktplaaaa..... te koop.
Modelbouw -- > Yu-can airboot

truck-freak zei:
Even naar voren halen.
Ik heb dit model ook NIEUW in de doos zitten.
Merk is van Yu-Can ( gemaakt in Holland staat op de doos ).

Staat nu op Marktplaaaa..... te koop.
Modelbouw -- > Yu-can airboot

Ik heb al een bod gedaan op marktplaats :)

(ik heb nog een mooie OS met prop liggen hiervoor)

Back