wat voor brandstof????

Hallo,

mischien een beetje een domme vraag,
wat voor benzine moet er in een benzine motor, is dit gewoon tweetakt 1:25?

grt Robert

Dat hangt van het type motor af.
Meest voorkomende benzinemotor (2-takt) voor de RC is de Zenoah. Die stook je meestal met een mengverhouding 1:25-1:40. Maar er zijn genoeg gebruikers die andere mengverhoudingen gebruiken. Zenoah zelf schrijft voor de meeste type's 1:25-1:40 voor. Zorg er wel voor dat de olie die je gebruikt high performance full syntetic is. Minerale olie is voor deze hoogtoerige motoren minder geschikt en levert een kortere levensduur van de motor op.
Voor beznine wordt veel V-power gebruikt, dus een hoog octaangehalte (98RON).
Zelf gebruik ik voor mijn helies Aspen, opgemengt naar 1:33. Aspen is iets duurder maar heeft het voordeel dat het niet naar benzine stinkt. (bijv. voor in de auto en bij opslag in huis)

Laatst bewerkt:
Dat hangt van het type motor af.
Meest voorkomende benzinemotor (2-takt) voor de RC is de Zenoah. Die stook je meestal met een mengverhouding 1:25-1:40. Maar er zijn genoeg gebruikers die andere mengverhoudingen gebruiken. Zenoah zelf schrijft voor de meeste type's 1:25-1:40 voor. Zorg er wel voor dat de olie die je gebruikt high performance full syntetic is. Minerale olie is voor deze hoogtoerige motoren minder geschikt en levert een kortere levensduur van de motor op.
Zelf gebruik ik voor mijn helies Aspen, opgemengt naar 1:33. Aspen is iets duurder maar heeft het voordeel dat het niet naar benzine stinkt. (bijv. voor in de auto en bij opslag in huis)

dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon brommermix tanken of niet?

grt robert

Voor de vliegtuigmotoren van Zenoah neem je of Aspen 2T of normaal benzin waar je een syntetische olie bij mixt in verhouding van 1:50.;)
V-power of superbenzin te gebruiken heeft geen nut , kost alleen meer geld.

Vlieg zelf op Aspen 2T die ik bij de Boerenbond bestel als die een aanbieding hebben .

Heli en boots motoren hebben een hogere olie aandeel .(1:30-1:40)

Mvg Johan

Een Zenoahtje mag makkelijk met 1:50 lopen hoor. Met 1:25 komt er alleen nog maar onverbrande olie uit de uitlaat en zal hij zeker niet mooi lopen.

Hoe mengen jullie het eigenlijk?
B.v 1:50

Zo van 4 liter benzine en hier gewoon 80ml olie bij in de kan gieten.
Bij 80 ml gooi je er zo te veel of ze weinig in als je alleen
op het streepje van zon flesje kijkt.
En gewoon goed schudden........ ofzo

blijft het altijd goed vermengt?

Laatst bewerkt:
Inderdaad, ik smeer normaal 1 op 45, ik deel dan de benzine die ik net getankt heb door 44 en dat deeltje gaat er aan olie bij. Even een minuutje schudden en klaar. Aan het begin van de vliegdag schud ik ook altijd even, gewoon preventief:) Gewoon een goede maatbeker nemen hiervoor.

ik ben nu nog voor en ander vliegtuig aan het kijken voor een dl-50 het valt mij op dat de prijzen voor deze motor nogal verschillen! waar kan ik deze nu het beste bestellen volgens jullie??

grt robert

Die vraag heeft niet echt met dit topic te maken, wel?

nee dat is waar maar wilde hier eigenlijk ook niet een nieuw draadje voor starten! omdat deze toch het meest zal worden bekeken door mensen die al thuis zijn in het vliegen met benzine motoren hoop ik hier ook de beste antwoorden te krijgen.

grt robert

Back