Wat voor depron jet?

Hoi, ik ga morgen zwart depron halen (paar m2, 3mm en 6mm). Hiermee wil ik een elektro impeller model maken van ongeveer 1 m spanwijdte.
GEEN LIPO'S. GEEN BRUSHLESS. Waarom? VEELS TE DUUUUUR. Moet van m'n zakgeld vliegen dus :cry:
Nou, laat ik maar beginnen met mijn ideetjes:
Ik wil er een niet te dure speed ??? in zetten.
Het zou mooi zijn als ik heb op 14 cellen kan vliegen (2X 7 cellen accu van microbipe).
Ik wil geen conventionele fan, gewoon "een-prop-in-de-romp" constructie, event. met buizen ervoor & erachter.

Een paar modellen die me wel aanspreken: F-35C JSF marine versie (grotere vleugels), F-22, Eurofighter Typhoon.

Ik weet niet wat de goedkoopste setup is: 2 motoren of 1 motor dus daarom deze 3 kisten. Wel vind ik de JSF de mooiste.

Alle reacties zijn welkom!

Ja, maar die zijn allemaal met duwprop :cry:

Ik had gedacht aan een JSF met 2X gunther (gekruisd) + een speed 600/700 ofzo.
Of een Eurofighter/F22 met 2X gunther + 2X speed 300, 400?

Let op: de propellers wil ik in de romp monteren. Geen duwprop dus.

Hi,

Hoe is het met je ervaring van bouwen? Heb je al eens van tekening gebouwd en ook wel eens met balsa of depron gewerkt?
Met een klein budget wat je uit wil geven zal het wel moeilijk worden.
Probeer een met een pibros, daar kan je ervaring opdoen, daar ben ik ook mee begonnen toen ik met elektro ben begonnen.
Ik vlieg zelf met borsteloos en lipo's, maar dan nog worden mijn kisten niet groter dan span 90 cm.
Als je een grote prop in een kist wil stoppen ontkom je er niet aan om een impeller te gaan gebruiken.
Dus naar mijn mening kan je beter een tijdje door sparen voordat je van een koude kermis thuis komt .

Hans.

@TITA: Geen ontmoedigingen AUB, hoe denk je anders dat ik aan mijn naam kom???!!!

Even zitten rekenen, en 1 motor lukt echt niet.

2 motoren dan:

2X speed 400 moet lukken. mij lijkt de speed 400 6v direct drive het meest geschikt, heeft ie ongeveer helft van het gewicht aan stuwkracht. Is dit genoeg?

Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, ik wil alleen voorkomen dat je verkeerde onderdelen koopt en dat je hele project in het water valt.
Twee motoren speed 400 met een Gunter propje, hoe had je dat voorgesteld dit in te bouwen (lucht stroming en inlaat grootte), als dat werkt dan had ik het allang zelf gedaan.
Daarom ben ik maar eerst op een duwprop overgestapt.

Maar als je het toch doorzet dan zou ik voor een F-15 kiezen want die heeft een brede romp i.v.m. twee speed 400.
Gunter prop is 13 cm X 2 is 26 plus nog wat materiaal kom je vlug op 30 cm, dat wordt wel een brede romp hoor?

Idee is niet slecht maar ik zou als ik jouw was eerst experimenteren met de stuwkracht of dat wel haalbaar is.

Hans

@TITA: thnx voor de tips, die F-15 is misschien toch makkelijker te bouwen. Ik zie nog wel. Misschien de F-22 voor later...
Over die gunthers: ik dacht eraan ze in te korten (ik heb het al verschillende keren gezien, maar hoe doe je dit precies gelijk?) en dan 2 gekruisd op 1 speed 400 te zetten. Dan is alles al wat kleiner.
Enneuh trouwens: Eerst bouwen dan testen. Moet motoren nog halen en wil alvast bouwen :oops:
Maar wat voor motoren vlieg jij trouwens? Typhoons?

Vandaag trouwens depron gehaald, 3X 3 mm en 1X 6 mm. Zie dit draadje.

Het komt er dus op neer dat het toch een impeller gaat worden, alleen maak je die zelf. Voorheen sprak je van een hele prop er in.
Als de prop nu kleiner word, dan zal je aardig wat toeren moeten maken om aan je rendement te komen en hoe lichter hoe beter en dan zul je toch lipo's moeten gebruiken.
Ik vlieg met MEGA 16/15/5.

Hans.

@TITA: Nou, ik heb eens zitten denken, en ik heb een basisontwerp:

afb18840.jpg

IN de vleugel zit dus alle elektronica behalve accu, en de vleugel zit met schroeven of stieken vast. Zo kun je makkelijk bij de motoren. Ook de neus zal wat smaller worden i.v.m. luchtinlaten.

Ooh ja TITA: ik wil de prop zo groot mogelijk houden dus ik zie wel. Maar hoe kort ik hem gelijk in? Met m'n charter is het niet zo moeilijk: gewoon schuin door de bocht :lol:

Waarom koop je niet een paar ductedfans van GWS, die worden kompleet met motoren geleverd en zijn ook niet duur, tevens zijn die makkelijk in te bouwen en zijn veel lichter dan speed 400 motoren.
Ze worden geleverd in diverse maten, kijk maar eens op http//www.gws.com en worden door diverse hobbywinkels in Nederland geleverd

Groetjes, Janneman

Of eventueel alleen de rotors bestellen. Zijn niet duurder dan 2 props. De kokers kan je dan weer zelf maken.

Voor goedkope motor denk ik aan jamara 480 pro HS. Dat is een snelle motor die op 7 cellen met een gunter 15A trekt.
Bij een fan komt dat neer op 70 mm fan.

Goedkope motoren met 3-delig anker op 14 cellen laten draaien gaat meestal niet lekker met de levensduur.

Ik dacht aan 2 accu's 7 cellen parallel schakelen. Heb hier nog nooit over gelezen, zou dit kunnen? En de motoren kan ik dan ook parallel schakelen. Kan goed met die jamara's qua cellen denk ik.

Die motor kost iets van 6 ??? en dan weer 8 ??? maar wat is het nou in euries? En bij welke internetwinkel kan ik 'm krijgen?
En welke prop moet ik nemen en bij welke internetwinkel kan ik die krijgen?
En hoeveel kost zo'n complete GWS Ducted Fan gelijk aan speed 400?
En (laatste vraag) weet iemand een geschikte snelheidsregelaar (niet te duur) voor me?

Boel vragen maja :wink:

De 64 is meer een fan voor hogere stuwdruk en lage snelheid, de edf55 is iets voor snellere modellen.

Hebben die genoeg power? Neen, nooit genoeg :wink: , en het vliegen zal teleurstellend zijn. Een duwprop werkt veel beter, dan heb je nog een kans dat het me je low end componenten lukt. Duwprop, aub

Maar dat merk je dan vanzelf wel, voor of na de ontnuchtering...

P.s. accu's nooit parallell schakelen

Niels

En ik KRIJG ME TOCH EEN GENIALE INGEVING: zo'n model met duwprop achteraan vind ik niks, toen dacht ik: ik heb een tijdje geleden ook een f-15 gezien, maar dan met 2 staartbomen en daartussen een speed 400 en gunther. Omdat dit prachtig stond, en een impeller volgens jullie veel te weinig rendement heeft, ga ik die maar bouwen denk ik. Speed 400 met gunther, hoe groot kan die dan zijn? 90 cm? 7 cellen trouwens.

Hier een tekeningetje:

afb18848.jpg

Nou, toch maar begonnen met bouwen:

afb18912.jpg

De vleugel zit nog niet vast dus geen commentaar over dat ie scheef zit enzo...

spanw: 70 cm
lengte (tot nu toe): 57 cm
gewicht (tot nu toe): 55 gr

De zijwanden van de romp zijn van 6 mm depron, de vleugel ook, maar de boven- en onderkant van de romp zijn van 3 mm depron (moeten er nog op na het inbouwen van alles). Hij is nu zo mooi dat ik me afvraag of het wel goed is om er een staart aan te zetten? Is dat het gewicht wel waard? Ja dan lijkt hij minder op een F-15 zul je zeggen, maar laat het eerst maar goed vliegen, dan ga ik er daarna wel een op schaal bouwen.

Ik weet niet goed hoe ik de vleugel moet verstevigen: met carbon kan het, maarja dat heb ik niet. Wel 37,5 cm veerstaal 1,5 mm 4 gr. Kan dit hiermee?

Ooh ja: ik ga hem dus aandrijven met speed 400, 7 cellen.

Greetingz MuRdOcK

Na 2 dagen?
Ik schuif vaak een project aan de kant, maar na 2 dagen het opzij leggen is wel snel.
Tegen welke problemen stuit je? Misschien kunnen we je helpen?

Back