wat voor een type boot is dit dan

hallo

het gaat over deze foto's

L0JDbJynKrCq0cac1o03ks3CwibY0103kskXLzmowDJmg.jpg

pkLhXaSDwqmJmawSCU03ks3CwibY0103kskXLzmowDJmg.jpg

InugMbxEJ47sCNBM3603ks3CwibY0103kskXLzmowDJmg.jpg

van deze boot vind ik dus geen enkele info terug en daar ik nog een paar type VII rompjes heb liggen lijkt me dit wel eens interesant om te bouwen

hier de A toren op een VII type romp zoals robbe hem origineel heeft gelevert
w1smZXR3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLzmowDJmg.jpg

wie weet hier iets meer over

groetjes raf

Laatst bewerkt:
thum_14334493289ba14a61.jpg
thum_1433449328964ee953.jpg

Wat ik ervan begrijp uit het boek waaruit deze foto's komen is het een duikboot die werd gebouwd voor de turkse marine.
Genaamd batiray, de duitsers hebben hem nooit geleverd maar in gebruik genomen als U A, voorop staat een 10,5 cm kanon.
Zal nog eens verder spitten in het archief of ik nog wat meer kan vinden

Laatst bewerkt:
thum_1433449328dc1d7f89.jpg

Er is inderdaad maar weinig over te vinden, het enige wat ik nog heb is een zijaanzicht, met als vergelijk het type IX en X, het is uiteraard de middelste tekening, misschien dat Ron in zijn databank nog wat meer gegevens heeft.

heren,

Dit is voor 100% de Batiray,als je goed naar de periscoop kijkt dan zie 7 ''victory pennants'' hangen.de Batiray was de meest
succesvolste U.A. van de vier.De andere drie heette,Saldiray,Atilay en de Yildiray.De Batiray heeft zeven schepen naar de kelder geholpen en een boot
zwaar beschadigd.Het filmpje is opgenomen ergens in de havens van Kiel,eind Augustus 1940.

En die type VII-A die eventjes voorbij kwam vliegen,dat is de U-30(Fritz Julius Lemp),eind Augustus 1940,Kiel.

Hier wat leesvoer,
uboat.net - Index of U-boats - Foreign U-boats - U-A

UK München 1926: Reportagen, Erlebnisberichte unserer Mitglieder - Hermann Wien "U-A"

Unofficial Homepage of Turkish Navy

Lexikon der Wehrmacht - U1

UA in de voorgrond,U-47 op de achtergrond.

idem,

De U-30(Lemp) is links goed te zien,zie toren embleem.

Saldiray,

Batiray,

Batiray rechts,en de Penguin is links,

Enjoy.

met vriendelijke groet,
Ron.

Laatst bewerkt:
hallo

dus da is nie van een VII romp te bouwen
das dan spijtig he maar het blijft wel een speciale boot

groetjes raf

w1smZXR3po0L1iXx0503ks3CwibY0103kskXLzmowDJmg.jpg

sorry raf , "maar dit is een type IX''
als je de batiray gaat bouwen zal dat echt fantasties zijn,
want die heb ik nog nooit als model gezien.

gr:edwin

Laatst bewerkt:
@Edwin effe goed lezen wat Raf schrijft!!!!!!!!!!!!!!!!!

en juist daarvoor zie je een VII zoals ik mijn wil bouwen namelijk met een A type toren

Die boot die voorbij vliegt op ongeveer 40sec(in de haven) is de de U-30 zie het toren embleem(hondje).

hallo

ron heeft gelijk
eerst de boten die in het droogdock liggen verder afwerken
en dan maar eerst aan de volgende beginnen te denken
maar als ik nu voor een prikje een IX romp op de kop kan tikken wie weet
is dat het volgende project dat van stapelgaat lopen als de andere klaar zijn

groetjes raf

beste Raf,

Eigenlijk heeft Edwin ook een klein beetje gelijk,het vierde fotootje dat jij gepost heb is een type IX!!!!

In het verleden heb ik wel eens foto`s gestuurd naar mensen die deze boot wilde bouwen,het is altijd
bij de tekentafel gebleven.Het is jammer dat er nergens bouwtekeningen van te verkrijgen/bestellen zijn,tijdje geleden wel eens naar op zoek geweest.
Het is zeker wel een unieke boot om te bouwen/hebben,ik heb deze boot nog nooit ergens zien varen.
Ik denk toch echt dat je bouwtekeningen nodig heb,maaaar ik zal mijn oren en mijn ogen open houden.

met vriendelijke groet,
Ron.

@sorry raf, wist niet dat het een fragment van het filmpje ging :oops:

@je hebt gelijk ron, was weer iets te vlug :( .

gr:edwin

hallo

ben weer wat meer teweten gekomen over de UA
het was een type IX-D een mijnen legger type op de IX romp
en er bestaat een modelletje van in plastiek
en heel mischien weet ik morgen of ik aan de plannen van een van de zuster schepen geraak die in turkije gebouwd zijn geworden

groetjes raf
ps het is een heeeeeeeeeeel indrukwekkende boot

He Raf,
je krijgt veel vrije tijd de komende weken he.
Werktijd verkorting in verband de geld crisis he?
Dat hebben wij trouwens al jaren op modelbouw gebied en krijgen niets extra's.

hoi Raf,

De romp van de U.A. is eigenlijk gebaseerd op op een IX-A romp.De IX-D rompen waren ongeveer 1 meter breder dan de IX-A,B en C.De IX-D boten zijn
eigenlijk ontworpen voor transport redenen tussen Japan en het bezette Frankrijk of Duitsland.De IX-D boten werden ook Monsoon boten genoemd of U-kreuzers.
Op dit fotootje kan je goed zien dat er een verdikking in de romp zit,dit heeft de de IX-A,B en C NIET.

U-181 type IX-D2 droogdok Penang,Mei 1945(kijk maar naar de touwen).

U-181(kijk maar naar de wheatersporen),

En dit is de U-154 type IX-C,hier werd de boot in dienst gesteld,en deze boot heeft die verdikking weer NIET.

En hier is een mooi fotootje van de U-234 type XB,mijnenlegger.ook weer een compleet andere romp.

U-873 links en U-234 rechts na de capatulatie in de V.S.

En als jij aan bouwtekeningen kan komen van U.A. hou ik me aan bevolen.

met vriendelijke groet,
Ron.

hallo

zoals reeds gepost in de mail ik ben nu onderzoek aan het doen om deze boot te bouwen maar er moeten eerst nog 4 andere afgeraken
een turkse vriend is mij nu aan het helpen om een muzeum i turkije te vinden dat de plannen van de aldiray nog heeft liggen
het turks is niet moeilijk want 70 miljoen mensen spreken het maar voor mij toch een trapje te hoog
en al de websites over deze 4 boten zijn in het turks dus dat gaat nog een heel gedoe worden

groetjes raf

hallo

ben weer een beetje verder gekomen met deze boot

het is wel degelijk een type IXD romp
U-A:

The U-A Was Similar in Construction To The Type IXD U-Boat & Built As A Minelayer.

The Batiray Was Under Construction For The Turkish Navy When The War Started & Instead of Being Transferred To The Turkish Navy, She Was Commissioned into The German Navy.

Initially, The Germans Named Her As The Optimist, But This Was Later Changed To The Simple Designation “UA” on September 21st, 1939.

1,800 Ton Large Long Range Ocean Going Minelayer U-Boat

Armament:

04 - 533mm/21” Inch Torpedo Tubes in The Bow,
02 - 533mm/21” Inch Torpedo Tubes in The Stern,
30 - Torpedoes (or) 52 TMA Mines (or) 76 TMB Mines,
01 - Single Utof 105mm L/45 Raised Deck Gun w/110 Rounds of Ammunition,
01 - Single 37mm Anti-Aircraft Gun w/2,625 Rounds of Ammunition,
01 - 20mm Anti-Aircraft Machine Gun w/4,250 Rounds of Ammunition.

Commissioned on September 20th, 1939.

Commanded By: Kaptain Lieutenant Hans Cohausz
From September 20th, 1939 - October 31st, 1940.

Served As A Front Boat & As A Supply Boat
w/The 7th U-Boat Flotilla @ Kiel, Germany & St. Nazaire, France From June 1st, 1940 - August 31st, 1942.

The U-A Departed on It’s 3rd Active Patrol, Sailing Under The Command of Kaptain Lieutenant Hans Cohausz From Kiel on June 6th, 1940 & Then Arrived Back @ Kiel on August 30th, 1940 After Just Over 12 Weeks on Patrol, During Which Time, The U-A & Kaptain Lieutenant Hans Cohausz Managed To Hit & Sink 7 Random Ships.

On June 16th, 1940, He Sank w/Torpedoes, The 13,950 Ton British Armed Merchant Cruiser Andania.

On June 26th, 1940 @ 2:28 AM, He Sank w/Torpedoes, The 3,828 Ton Norwegian Motor Freighter Crux.

On July 14th, 1940, He Sank w/Torpedoes, The 5,824 Ton Norwegian Steam Tanker Sarita.

On August 3rd, 1940 @ 8:15 PM, He Sank w/Torpedoes & Gunfire, The 4,201 Ton Yugoslavian Steam Freighter Rad.

On August 15th, 1940 @ 10:00 PM, He Sank w/Torpedoes, The 4,211 Ton Greek Steam Freighter Aspasia.

On August 19th, 1940 @ 9:16 AM, He Sank w/Torpedoes & Gunfire, The 4,295 Ton Steam Freighter Kelet.

On August 20th, 1940, He Sank w/Torpedoes, The 4,397 Ton Panamanian Steam Freighter Tuira.

The U-A Began It’s 4th Active Patrol on February 25th, 1941.

groetjes raf

Back