wat voor type Extra is deze romp ? Met 'extra' een bouwverslagje

ik ben momenteel een diabolo aan het opzetten, kunstvluchttoestel +-2m20 wingspan.
hier zit de vleugelbuis gewoon in de romp zonder dat er een huls in de romp zit...
op zich niet zo erg en de buis zit ook goed vast. wat me wel verwonderd is dat de vleugelbbuis slecht 19cm in de vleugel zit(op ene vleugellengte van 92cm)
op het plan staat het ook maar zoveel. natuurlijk is het geen 3dbak en zal er ook de normale kunstvlucht mee gevlogen worden, maar een snaproll zou toch moeten lukken.

hoe diep zit de buis bij jou in de vleugels van die extra?

wordt een mooi project!

Twee weken geleden bestelde ik bij de De Beeldhouwwinkel - De Beeldhouwwinkel deze krompasser...

Ik heb de houten gekocht , de 30 cm. uitvoering : http://www.beeldhouwwinkel.nl/krompasser-hout-3.html

Ook een leuk tooltje als je bijvoorbeeld de rompbreedte , dikte van een profiel of dergelijk wil meten. :cool:

02-11-13+-+1

Laatst bewerkt:
dat scheelt dus 3 cm per kant
je moet eve kijken door de buis op bijde insteekafmetingen op de vleugel te leggen
of het ver genoeg is

Ben op de achtergrond bezig met de stabilo uit te tekenen. Het profiel tegen de romp heb ik kunnen overnemen, en hierop kan ik dan verder gaan.
... ik dacht het stabilo afneembaar te maken maar het is per slot van rekening niet echt nodig en geeft weer extra gewicht achter
Misschien dat ik morgen de romp eens onderhanden ga nemen : bijplamuren waar nodig en daarna een laagje grondverf opspuiten, dan ziet ze er ook gelijk nieuw uit :cool:
De motorspant kan ook reeds gemaakt worden uit multiplex van 5 mm.
Stuurbaar staartwieltje is ook onderweg.

Landingsstel en wielkappen moet ik dus nog zoeken ...

eergisteren nog wat tempex gaan halen bij Peter van Meel bouwmaterialen in Echt ( onderweg naar W§W modellbau ) ;)
EPS100 = 18 Kg/m³

Laatst bewerkt:
Daarnet motorspant gezaagd in 5 mm. triplex en van een laagje glasdoek met epoxyhars voorzien ...
Ligt nu te drogen .

09-11-13+-+1

Laatst bewerkt:
Deze spant wordt weeral anders dan gewoonlijk ingelijmd !
NIET met ingedikte epoxyhars , maar wel met Tec-7 ( witte )
Hiermee lijm je een olifant tegen de muur ( als hij stil blijft hangen tot het Tec-7 droog is natuurlijk... ;) )

Laatst bewerkt:
géén probleem, ik had nog een alu buis liggen die lang genoeg is :cool:

Moet je nu horen... De buis die ik had liggen had niet de juiste diameter!
Dus weeral op zoek naar de juiste vleugelbuis.
Ik vond via internet een site waar je allerhande alu buizen en dergelijke kan bestellen.

http://www.aluminiumopmaat.nl/

Deze maat hadden ze er ook natuurlijk :cool:

Is ondertussen binnen ...
Nu nog wachten op de cockpit ( zou verstuurd zijn ? )
Komt van : http://www.rc-planes.nl/nl/

Ho pas op niet elke alumin ium buis is geschikt als vleugolbuis

de vleugolbuizen zijn namelijk een alu legering
60/62 of 70/75

dat is zo een beetje 3 keer sterker dan normale alu buis

Kwaliteit: Aluminium EN AW-6060 T66

Chemische samenstelling: volgens EN 573-3

Mechanische eigenschappen: volgens EN 755-2

Toleranties: volgens EN 755-9

ik zou het motorschot ook nog flink uitzagen.... scheelt je weer flink wat gewicht en heeft geen meerwaarde,

ik gebruik 3mm populieren triplex met kool aan 2 kanten voor een 110cc en daar zit ook een flink gat in.

Back