Wat voor zeilboot? MM? Windstar? Cat?

• Topicstarter Topicstarter Cybo2K
  • Startdatum Startdatum
C

Cybo2K

Guest
Ik ben op zoek naar een RC zeilbootje die wel een beetje presteert, dus geen zondagmiddag bootje.

Normaal zeil ik op catamarans, maar aangezien er alleen maar gebrekige RC uitvoeringen van zijn zal ik voor een monohull moeten kiezen. ;)

Momenteel zit ik de denken aan een MicroMagic, Windstar, of een Yamaha.

Wie kan mij vertellen welke de beste keuze is.

Groeten,

Hoe dik is je portomonee...

Er staat trouwens een catamaran op marktplaats, misschien toch iets voor jou...

Yamaha WOR 60: (Tamiya)
Pro: Mooie boot, zeilt uitstekend, is veilig voor je RC.
Contra:
prijskaartje. (heftúúúg...)
Bevestiging van de kiel. (Zwabbert en moet verstevigd worden)

Seawind van Kyosho:
2 soorten: ABS-romp of Polyester romp
Pro: Mooie boot, zeilt uitstekend (iéts minder dan de Yamaha, maar 't scheelt niet veel)
Prijskaartje van de ABS-versie is redelijk
Prijskaartje van de Poly-sersie wat duurder, maar nog steeds goedkoper dan de Yamaha. Verschil in prestatie is nauwelijks waar te nemen.
Contra:
Na een kleine modificatie (sluiting van het RC-luik) veilig voor je RC.

Winstar: Geen ervaring mee. Misschien iemand anders.

Micro Magic:
Pro:
Prijskaartje (Iets boven de 100 euro)
Makkelijk te transporteren ("vestzak-zeilboot")
Leuk uiterlijk
Razend snel
Uiterst wendbaar
Kan een zeetje hebben, en wappert niet om bij een beetje wind
Heel veel MM-zeilers in Nederland, ook verenigd in clubverband, en er komen er steeds meer.

Contra: Ze gaan verdorie sneller dan mijn Seawind.... :onweer:

Roel

Een nadeel van een RC cat is dat je een systeem moet hebben om snel ballast van de ene romp naar de andere moet "pompen". :( Mischien dat een beetje lood in de rompen ook wel helpt, maar toch.

Maar wat denk je? Een MM, Windstar of Yamaha?
:)

Het is nog wel een verschil die boten die je noemt.. al is het alleen al in formaat. Ik sluit mij aan bij het verhaal van Roel.

Robert

Ik heb de vitoria van Robbe (US only) , is iets groter dan Micro Magic, vaart leuk is een bijna vestzakboot en gemakklijk in elkaar te zetten.

MM natuurlijk, lekker racen in een ongdwongen sfeer in de landen...zie ook www.micromagic.nl Ik heb ook sinds kort een MM en moet zeggen dat je er zo mee weg vaart na een beetje trimmen.

LaurenZ/MM117

Wat heb je zoal nodig om met een MM te gaan varen?, naast de boot zelf natuurlijk. :wink:

Hoeveel kanalen moet je zender hebben? 2 of 3?
Welke type radio+servo heb je nodig?

Wat is het bereik van een zender?

Hoeveel mag je aan zo'n MM 'tweaken'? Giek weghalen, ongestaagde mast, doorgelat zeiltje, etc. :?: :?: :?:
(Stomme catzeilersvraag, kan je ook een Spi op een MM zetten?) 8)

voor de micromagic staan de benodigdheden op de site www.micromagic.nl
2 kanaals, dus de meest simpele zenderset voldoet...
Bereik is meer dan je lief is....± 500 mtr over het water.....
(en dan nu wat sluikreclame)
Heb trouwens nog wat gebruikte boten in het wat grotere segment staan...
1x Seawind Plastieken romp, en 1x Seawind GFK Romp.... beiden vaarklaar................Peet..................8)

Toen ik nog op school zat heeft een leraar wiskunde mij geleerd dat je geen appels en peren kunt vergelijken, maar aangezien ik altijd al tegendraads ben geweest, ga ik het nu dan toch ook proberen ;)

De MM heeft als zeer grote voordeel de hoeveelheid info die er over te vinden is, de makkelijke vervoer mogelijkheid, en het prijskaartje. Het zeilt als de brandweer, ik had op MARIN de grootste moeite om Robert zijn Forum sponser bootje bij te houden met mijn flinke 2 master.
Het zijn erg leuke bootjes, en inderdaad zijn er heeeel erg veel mensen die er al 1 hebben, en daar in wedstrijd of clubverband mee varen.

De Yamaha is een vreselijk mooie boot, maar volgens mij het meest gevorderden schip van het lijstje. Ik heb er geen verdere ervaringen mee, maar denk wel dat in volgorde van mooiste, en best presterend schip de Yamaha boven aan de lijst staat.
Zie hiervoor ok Roel zijn post.

De Windstar van Robbe is leuk, maar voor mij persoonlijk niet favoriet. Grootste reden hiervoor is het bouwpakket zelf. Zoals een wijs forumlid mij bevestigde op MARIN : Robbe is erg leuk voor werkschepen en jachten enzo, maar voor zeilboten liggen ze qua afwerking en duidelijkheid net iets achter op Graupner, waar o.a. de Micro Magic en mijn eigen schip van is. Misschien dus in dit opzicht wel niet helemaal objectief geantwoord ;)

Ga anders eens kijken in een winkel die ze allemaal heeft liggen. Kan je de dozen eens in kijken, en de prijs/kwaliteit verhouding goed beoordelen.

In iedergeval succes, en alvast tot de volgende zeildag volgend jaar :P

Marco.

Hoeveel mag je aan zo'n MM 'tweaken'? Giek weghalen, ongestaagde mast, doorgelat zeiltje, etc.
(Stomme catzeilersvraag, kan je ook een Spi op een MM zetten?)

Ja, je mag behoorlijk tweaken en de MM is ook behoorlijk trimgevoelig. Ga eens naar een zeildagje MM en je krijgt zeker een leenboot in je handen gedrukt, zo verging het mij althans. 10 tegen 1 dat je voor de bijl gaat, want voor het geld hoef je het echt niet te laten en van dat tweaken: door de beperkte schaal waarop het drama zich afspeelt doe je ook veel. Kijk op www.micromagic.nl om een idee te hebben van de klasse-voorschriften en je kunt zien wat wel en niet mag. Die spi komt er in de wedstrijden niet op maar je kunt natuurlijk proberen wat je wilt. Denk trouwens dat het niet zoveel zin heeft: Een MM heeft een relatief zodanig fors tuig dat ie bij hardere wind de neus begraaft. Moet er niet aan denken wat er gebeuren kan met een spi die door blijft trekken. Had van jou als catzeiler ook eerder gennakeraspiraties verwacht. Kun je lekker mee afkruisen!

Met spi bedoel ik ook gennaker, alles wat groot en bol is heet in catland een Spi. 8)

Ik denk dat ik dan maar voor zo'n MM ga kijken, is prijstechnisch ook het voordeligst. Vraag me alleen af of die MMs bij "grote" golven nog een beetje goed zeilen, aangezien ik op het ijselmeer ga varen. Zo'n Yamaha is iig gebaseert op een oceanracer, wat mischien toch wat voordelen heeft.

Kan iemand me vertellen wat ik naast de boot nog meer nodig heb :?:

@ Cybo:
Als je met een modelzeilboot op het IJsselmeer wil gaan varen, moet het wel errúúúúg windstil zijn, of je moet aan de bovenwindse kant staan.
En dan maakt het volgens mij weinig uit of je een YAMAHA zeilt of een MM; De verhouding golfgrootte / boot is met een beetje wind compleet zoek.
Ook de YAMAHA, hoewel die best een forse wind kan hebben (ik heb ermee gezeild bij windkracht 5) gaat met die wind op open water gegarandeerd de mist in.
Reden? De golfgrootte. Het lijkt alsof je met windkracht 12 Kaap Hoorn wilt nemen. De golven zijn gewoon te groot voor het schip.
Ik heb de YAMAHA 6 jaar gevaren, en één keer geprobeerd op het Veluwemeer te varen met windkracht 3. Ik was meteen genezen.
Schip komt niet vooruit, wordt steeds door de golven onderuit gehaald, en krijgt harde klappen. Sindsdien vaar ik op ons (kleine, 200 x 75 meter) vaarwater. De wind mag hard zijn, da's geen probleem, maar de golven krijgen niet de kans om groot te worden.

Het probleem 'duiken': daar heeft de YAMAHA ook last van: na een gijp tijdens forse wind ging ik voor de wind, de fok bak, en binnen een seconde had ik een onderzeezeilboot. :help: Met de romp onderwater voer ze gewoon door, totdat ik roer gaf en oploefde. Minder druk op de zeilen, boot kwam weer omhoog, en voer gewoon door. Terug op de kant: geen drup in de romp! Kurkdroog! Veilige boot dus.
Qua moeilijkheidsgraad van bouwen is de YAMAHA een van de meest makkelijke boten. Tamiya-kwaliteit, goed doordacht en verzorgd.

Wat heb je nodig?
Voor een MM: 2-kanaals zender en 2 standaard servo's. (worden meestal bij de zender geleverd)
Voor een YAMAHA, een SEAWIND of een boot van gelijke grootte:
2-kanaals zender, standaardservo voor het roer, en een (forse!!) servo voor de beide schoten. Liever nog een schootlier; is betrouwbaarder.

Een 'luxe'uitvoering is de volgende:
3-kanaals zender, met een servo voor het roer, een servo voor de fok en een lier voor het grootzeil. Maar de YAMAHA en de SEAWIND zijn niet op aparte bediening van fok en grootzeil ingericht; je zal dus moeten improviseren.
Verder adviseer ik bij de YAMAHA of de SEAWIND een ontvangeraccu van 4,8 of 6 V met 2000 mAh. Dan kan je langer zeilen dan met 4 penlights in zo'n bakje...

Laatste advies: ga naar Bussum, naar 2Brothers (Powerpete) en laat je daar eens goed voorlichten met de boten voor je neus. Da's beter (en gezelliger) dan hier op het forum.
(Of naar een andere modelbouwzaak bij je in de buurt die je vertrouwd; Geen 'dozenschuiver!!')
Voor meningen over modelbouwzaken: Zie de topics 'winkelbesprekingen'.
En nee, ik heb geen aandelen...

Groet
Roel

Def. de Yamaha.. SUPER boot! en hij is nog eens de mooiste ook!

Maar van dat duiken heb ik niet zo'n last hoor..

heeft iemand trouwens nog tips hoe de kiel wat stabieler te maken??

Ik dacht zelf aan hem helemaal volspuiten met kit of lijm oid..

Hoe doen jullie dat eigenlijk met wedstrijden? Ik kan nergens een handicap-rating systeem vinden, dan kan je gewoon open wedstrijden en klasse wedstrijden tegelijkertijd houden.

Die Yamaha is toch van de 1 meter klasse?, is er in NL nog een beetje een actieve groep? Kan er weinig over vinden.

Wat is er aan de hand met die Yamaha kiel?

"Zee"gang en MM kijk op de site...www.micromagic.nl Heb ook al met stevig water gevaren en dat geeft geen problemen...anders snij je toch een stormtuig.

LaurenZ/MM117

"Zee"gang en MM kijk op de site...www.micromagic.nl Heb ook al met stevig water gevaren en dat geeft geen problemen...anders snij je toch een stormtuig.

Precies! En met die MM doe je dat in no time. Een kleiner grrotzeiltje is in een uurtje een feit.

Come to speak of it: Dat varen in veel wind gaat weliswaar lekker met een MM, maar dan openbaart zich wel het enige echte nadeel van de boot. Hij is moeilijk dicht te houden. De manier waarop de romp wordt afgesloten is niet je van het. Een theekopje water in de boot is geen zeldzame gebeurtenis en dat is erg jammer. Wel oplosbaar maar lastig en het gaat ten koste van het uiterlijk want ik zie nog geen mogelijkheid om een en ander te veranderen zonder dat bolle petje er aan te geven. Tegelijkertijd is dat eigenlijk wel het enige dat mijnheer Graupner niet helemaal goed gedaan heeft.

In snelleklasses van modelscheepvaart zie je wel eens tape om luiken te sealen. :wink: Wat ook beter werkt is de rubber seal aan de kajuit te plakken ipv in de rand van het dek. er is ook al eens geoppert om kranen vet te gebruiken op rubber. Nadeel is dat als je je boot wil spuiten je moeilijk je dek kan ontvetten. of je moet je ABS willen oplossen :lol:

LaurenZ/MM117

Ik gebruik voor mijn windstar gewoon gaffertape van Nichiban www.htntapes.nl. Dit werkt perfect en is in alle kleuren te krijgen. Een nadeel: Als je het heel lang laat zitten krijg je nogal ranzige plakresten.

Jan

Back