Toen ik nog op school zat heeft een leraar wiskunde mij geleerd dat je geen appels en peren kunt vergelijken, maar aangezien ik altijd al tegendraads ben geweest, ga ik het nu dan toch ook proberen
De MM heeft als zeer grote voordeel de hoeveelheid info die er over te vinden is, de makkelijke vervoer mogelijkheid, en het prijskaartje. Het zeilt als de brandweer, ik had op MARIN de grootste moeite om Robert zijn Forum sponser bootje bij te houden met mijn flinke 2 master.
Het zijn erg leuke bootjes, en inderdaad zijn er heeeel erg veel mensen die er al 1 hebben, en daar in wedstrijd of clubverband mee varen.
De Yamaha is een vreselijk mooie boot, maar volgens mij het meest gevorderden schip van het lijstje. Ik heb er geen verdere ervaringen mee, maar denk wel dat in volgorde van mooiste, en best presterend schip de Yamaha boven aan de lijst staat.
Zie hiervoor ok Roel zijn post.
De Windstar van Robbe is leuk, maar voor mij persoonlijk niet favoriet. Grootste reden hiervoor is het bouwpakket zelf. Zoals een wijs forumlid mij bevestigde op MARIN : Robbe is erg leuk voor werkschepen en jachten enzo, maar voor zeilboten liggen ze qua afwerking en duidelijkheid net iets achter op Graupner, waar o.a. de Micro Magic en mijn eigen schip van is. Misschien dus in dit opzicht wel niet helemaal objectief geantwoord
Ga anders eens kijken in een winkel die ze allemaal heeft liggen. Kan je de dozen eens in kijken, en de prijs/kwaliteit verhouding goed beoordelen.
In iedergeval succes, en alvast tot de volgende zeildag volgend jaar
Marco.