Wat voor zeilboot? MM? Windstar? Cat?

• Topicstarter Topicstarter Cybo2K
  • Startdatum Startdatum
ik heb ook een MM, maar ik heb nooit water in m'n boot.
het is gewoon een kwestie van goed je romp en dek verlijmen en het rubber in de deksel ipv op je dek te plakken.

voor de mensen die na de montage toch nog lekkage via romp/dek verlijming of via de kielkast hebben
--> romp op de kop leggen en met een stokje en een spiegeltje de naden langs lopen met stabilit o.i.d

groeten jeroen MM-18

Cybo2K zei:
Een nadeel van een RC cat is dat je een systeem moet hebben om snel ballast van de ene romp naar de andere moet "pompen". :( Mischien dat een beetje lood in de rompen ook wel helpt, maar toch.

hebben alle rc catamarans zo'n systeem aan boord? ik wilde er ooit wel eentje gaan maken, gewoon omdat het zo'n mooi zicht is...
Een trimaran heeft hier geen last van veronderstel ik, maar dan zit je weer met een kiel volgepropt met lood zeker?

Dan nog maar eens met m'n antieke Collie het water op :-)

Als je met een 1:1 sport cat zeilt (zie http://www.hobie-cat.net/) dient de bemanning als ballast, dan heb je dus een trapezebroekje aan waarmee je je gewicht naar buiten kan brengen. Als je een model cat bouwt kan je mischien wel water van de ene romp naar de andere pompen, of gewoon leert omgaan met een hoe anders een cat gezeilt moet worden.

Een trimaran kan ook omslaan, alhoewel het dan pas gebeurt als twee rompen uit het water gaan. Ik kwam een link tegen met mooie tri's, ziet er goed uit. http://radioyachting.com/multihull_photos.htm

Een hoeveelheid water van je ene cat-romp in de andere pompen heb ik nog nooit gezien, Cybo...
Stuit denk ik ook op practische problemen:
- Moet een grote pomp zijn om snel te kunnen pompen
- Gezien de korte afstanden (en dus tijden) waarin een modelschip op z'n ene of andere oortje ligt, is dit niet echt praktisch
- In de ballastcellen zullen tussenschotten moeten zitten om te voorkomen dat het water teveel klotst en je trim beïnvloedt.

Bij 1:1 schepen werkt dit wél; langere rakken, meer mogelijkheden om het water 'in bedwang' te houden in je ballastcellen.

Maar het zou (voor een groot model) wel een interessante optie zijn.... :idea:

Roel

Ik wil het ook eens met tape gaan proberen, als het (te) hard waait dan heb ik ook altijd water in mijn boot. Wie kan mij adviseren over het soort tape wat ik kan gebruiken. Het moet watervast, gemakkelijk te verwijderen zijn, en geen lijmresten achterlaten. Verder is het ook wel handig als je het met de hand kan scheuren, anders sta je steeds met een schaar te klooien.
Ik zag bij het MARIN steeds wit tape op die electro-boten gaan, zo'n tape zoek ik :lol:

@Henk: Isolatietape van de electronicaboer werkt goed. Geen lijmresten.
In diverse kleuren verkrijgbaar. Is alleen wat moeilijk te scheuren. Misschien je gebitje bijslijpen??
Ik heb het ook wel eens met het breedste (16mm) TAMIYA-tape gedaan.
Is weliswaar papier-achtig, maar plakt goed, geen lijmresten en is goed te scheuren. Nadeel: het prijskaartje...

Roel

Cybo2K zei:
Water pompen werkt wel op 1:1 W60 achtige boten maar op een modelbootje wel niet nee. Wat ik wel tegen kwam was een model bootje die z'n batterijen als contragewicht over een soort railsje van bak naar stuurboord verschoof.

Zie hier : http://www.microsail.com/s50.html
...en hier: http://webpages.charter.net/dgoebel/spinnaker50.html

Bekijk ook ff de S50 filmpjes met model Spi, erg mooi...

(Het lijkt trouwens of deze site sinds gisteren offline is?)

Zien er inderdaad zeer mooi uit. Maar heb je ook op de prijzenpagina gekeken? De goedkoopste is 1800 dollar... Dat vind ik nog al wat....

Marco.

Peytr, gebruik gewoon een beetje tape....

Frans' advies om tape te gebruiken om mijn boot waterdicht te krijgen is voor mij aanleiding geweest voor een portie soul searching.

Mijn conclusie over moeilijk dicht krijgen van de MM moet ik bijstellen: Er bleek een lek van de mastkoker naar het interieur te zijn. Verder was de boot goed dicht. Derhalve bijgaand :offtopic: advies:

Behalve de boot te controleren op dichtheid door er een halve liter water in te gieten en de boot rond te draaien verdient het eveneens aanbeveling de mastkoker eens vol water te zetten en te zien of dat toevallig niet in het interieur beland. Dat bleek bij mij het geval. Er komt bij golfslag veel water over de boot en onvermijdelijk loopt dat de mastkoker in. Wanneer die niet helemaal dicht is loopt dat feilloos de boot is. Wellicht een idee voor andere MM vaarders met veel water in de boot.

Waterdichte mastpot is idd wel handig.... :D

De trimaran uit de link vind ik wel een behoorlijk "onaangepaste" trim hebben in langsscheepse richting. Had denk ik beter gekund. (waarbij ik toegeef dat het met die smalle waterlijnen niet meevalt...)

Ik weet nog wel dat een Robbe catamaran een kiel in het midden had, die de boot ook zelfrichtend maakte. Een elegante oplossing vind ik het echter niet.

@Parzival:

Wat kost een Yamaha compleet? Deze is inderdaad zeer mooi.
Kom jij uit Enschede? Aangezien je foto's op het Rutbeek zijn geschoten?

@Kingpin: Houdt rekening met zo'n 400 euri.
Even shoppen bij verschillende leveranciers levert verschillende prijzen op.

Roel

Hi,

Wat is er mis met een cat of tri?

Deze boten kunnen goede vaareigenschappen hebben.

De meeste cats zijn alleen te smal.

Door de beams te verlengen (naar 75% tot 100% van de lengte) worden de vaareigenschappen veel beter en heb je geen ballast nodig.
Gebruik nooit ballast: je boot wordt net zo traag als een monohull!!
Hoe lager het gewicht, hoe meer snelheid je boot kan maken.

Zie: http://members.chello.nl/~t.iwema/Sailing.html

Groeten,

Hugo

Hoi,

Precies wat Hugo zegt, en als je het er niet mee eens bent moet je dit maar eens zien:

afb1045.jpg

Het waait hier echt behoorlijk hard. Met deze cat kan ik zelfs varen als de M-boot van mijn broer plat gaat (moet wel opletten en zorgen dat als die omslaat je er op een manier bij kunt)

Florian

Hi Florian,

Dat is ook geen wonder.
De orginele lengte breedte verhouding van de cat 460 was 52%.
Jou aangepaste cat heeft een lengte breedte verhouding van 74%!

Kun je na gaan hoe stabiel de cat is als de lengte breedte verhouding 100% is.

Nu is de stabiliteit al toegenomen met 49% en bij een lengte breedte verhouding 100% neemt de stabiliteit zelfs toe met 91%.

De maximale stabiliteit wordt dan 3800 gr x 1.00m x 50% = 1900 gr/meter of 190 N/m.

Als je dit wilt berijken met een boot uit de 1 meter klasse heb je ruim 6.0 kg ballast nodig.
Standaard ballast is maar 1.7kg.

Lood sg 11,34
water sg 1.00
diepgang 33,3 cm.

Bij een hellingshoek van 90 gr.
190 N/m x 10 x 3 / (11,34 -1.00) = 3453 gr = 3.45 kg

Helaas kunnen onze boten niet met deze hellingshoek varen.
Een normale hellingshoek is 35 gr.

Bij 35 gr is de arm slechts 57% van de diepgang.

3453 /57 x 100 = 6058 gr = 6.06 kg

Ik weet dat deze berekenig niet 100% klopt (scheepsbreedte, center of gravity van de kiel- romp-mast, etc) maar het geeft toch een redelijke indicatie.

Welke 1.00 Meter boot met 6 kg lood aan de kiel kan er nog snelheid maken?

Hoezo is een cat niet stabiel?

Hugo

Een goede monohull wordt nooit multihull!!!

Hoi,

Met de M-boot (wel zelf aan geknutseld dus niet meer helemaal volgens de regels, denk ik) bedoel ik geen 1m klasse maar een boot van 1.25m en deze heeft een balast van 3 kg en een diepgang van 40 cm (en een behoorlijke lap zeil op een 1.80 m mast)

Florian

Hi Florian,

Ik weet dat een M-klasse veel groter is, maar de Cat 460 is voor wat betreft de lengte en zeil oppervlak vergelijkbaar met de boten uit 1 meter klasse.

Groeten,

Hugo

Back