Wat vragen m.b.t. de Mimi

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door ramsus42, 31 dec 2011.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hallo,

    Nadat ik flink enthousiast ben geworden na het zien van het DLG "smijten" (zoals dat dan moet heten?) 2e kerstdag werd het tijd om ook aan een kistje te beginnen.
    De bedoeling was om een 2e hands kistje te kopen alleen werd mij al snel geadviseerd, nee bijna gecommandeert door ene Aaalie Aldert om eerst evenb een Mimi te bouwen.
    Het is voor mij een tijd geleden dat ik met balsa bezig ben geweest.

    Even in 3 zinnen wie ik ben:
    Remy van Wijk, wonende te Nijmegen. 14jaar geleden ( toen ik een klein kereltje was) vrije vlucht gebouwd op het NLC. Indoor en outdoor. Diverse wedstrijden gevlogen en ongeveer 10 jaar geleden er mee gestopt. Althans, met vrije vlucht. Er werd al gauw radiobesturing ingebouwd en sindsdien ben ik dat altijd blijven doen.
    Sinds 2,5jaar vlieg ik voornaamlijk FPV. ( je weet wel, dat camera vliegen wat volgens mij vrij bekend is hier op het forum :rolleyes: ).

    Altijd nog een keer het gevoel willen ervaren van het wedstrijd vliegen dus een tijd zoekende geweest naar verschillende "takken" binnen de vliegtuig modelbouw.

    Zo zag ik de Quiky500 klasse, alleen wilde ik niet meer aan de methanol kisten.
    Ook F3P alleen is het wat lastig met een zaal afhuren om te trainen etc.

    Daarna zag ik DLG, en man..wat mooi! die gierende vleugels bij het spectaculaire weg launchen, dat verschrikkelijk rustige vlieg gedrag, het ellenlange zweven, en vooral het enorm graag op willen pikken van Thermiek. ( althans, dat zal nog wel even duren..)

    Ik moet eerlijk bekennen dat ik helemaal geen doorgewinterde wedstrijd vlieger wil worden. Het lijkt mij gewoon leuk om zo nu en dan weer eens dat wedstijd gevoel te "ervaren".

    Goed, genoeg gepraat, we zijn aan een Mimi begonnen alleen zal ik tijdens de bouw nog wel genoeg vragen hebben waar ik even geen raad mee weet. Ik hoop dus dat jullie mij kunnen helpen.
    Misschien moeten die vragen in het Mimi draadje gesteld worden, maar het gaat mij niet alleen om de Mimi, maar het DLG algemeen. Die dingen neem ik dan weer mee naar een volgend kistje.

    De bouw zal niet heel lang duren:D...Althans, ik heb nu even de tijd. De vleugels zijn al geschuurd. Hout is gehaald, setupje uit de Uk is gister besteld en de carbonnen buis kan ik 3 januari halen ( de vliegershop is niet eerder open).

    Goed, de vleugels:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De vleugels wegen zoals ze op de foto liggen precies 75 gram.
    Ik heb er voor gekozen om de vleugel dihedral te maken en dus uit 2 stukken.
    Beide vleugels zijn exact 10 graden geschuurd, dus bij elkaar staan ze in een hoek van 20 graden.

    Vragen:

    Is 75 gram teveel of is dit wel aardig?

    Ik heb de achterlijst flink dun. Ik denk zo'n 0,8mm. Hij voelt vrij zak aan. Ook de voorlijst is best scherp. ( wel een hardbalsa neuslijst gebruikt) Hoe maak ik zoiets wat duurzamer? indruppen met secondenlijm? Neuslijstje van een heel smal matje voorzien?

    Mag ik de vleugels met dikke secondenlijm lijmen of moet dit met epoxy?
    Moet hier een smal matje over het center of niet?

    De werpstift. Ik zie dat ze een staafje of een plaatje gebruiken. Wat werpt wat prettiger?
    De een lijmt hem recht in, de andere onder een hoek, wat het beste te doen?

    Ik denk dat dat hem wel zo is. Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite dit te lezen.

    Ik hoor heel graag wat te doen.
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ow en er zullen vast nog veel meer vragen komen wanneer ik met de romp bezig ben:rolleyes:
     
  3. Peter Aanen

    Peter Aanen

    Lid geworden:
    20 apr 2006
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Wolvega
    Ha Remy,

    -Hard balsa neuslijst moet voor de meeste gevallen wel voldoende zijn; een hardhouten voorlijst kan natuurlijk ook, en zal na verloop van tijd minder deuken geven.

    -75 grams vleugel moet gaan; totaal gewicht is niet echt belangrijk; als de massatraagheid maar laag is; dus tippen licht houden. Mooi startgewicht voor een mini iongeveer tussen 170 en 210 gram.

    - Secondelijm gaat prima; wel een glasmatje boven en onder over de deling. Iets van 100 grams glasdweefsel, strook van 30mm onder 45 graden. Ik deed ook de glasweefsel gewoon met secondelijm.

    -Vleugelpen; geen pin, maar een vlak plaatje is de standaard; iets van 8x1,2 mm koolstrip voor een mini. Deze onder een hoek van ong. 5 graden tov van de vliegrichting plaatsen. En wel zo dat de voorzijde van de pen iets naar de romp wijst. Direct rondom de werpen extra koolstrengen en glasweefsel plaatsen om

    Succes!

    Peter
     
  4. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi peter,

    Hartelijk dank voor jou reactie.

    Enkele dagen geleden was ik bij Quartel modelbouw ( ik reed er toevallig langs, was er nog niet geweest dus een kijkje genomen) en daar besloten om ook maar hout te kopen.
    Helaas had de beste man geen weegschaal en dus was het uitzoeken geblazen.
    Heel veel hout had hij niet. Ik heb voor mijn gevoel de lichste plank voor de vleugel uitgezocht alleen bleek deze bij thuiskomst toch zo'n 18 gram te zwaar. Helaas. De rest van het hout zat wel op een mooi gewicht.
    Ik heb mij op de vleugel wezeloos geschaafd en geschuurd. Tevens met een lineaal om de zoveel mm bekeken of dat hij recht was om het profiel over de gehele vleugel door te trekken.
    Eind gewicht dus 75 gr. Dat kon dus lichter als ik een lichtere plank had.
    Leuk detail: Planken tegen elkaar gelijmt, vleugel delen uitgesneden en op de weegschaal gelegt. 114 gr..Het was even een moment van twijfel...

    Maargoed,
    Ik hoop maar dat het bij de tippen van de vleugel goed zal blijven gaan. Ik heb net ook nog het kielvlak en stabilo gemaakt. Hier profiel in geschuurd. Ik las wat problemen met het CG dus heb ik de staart vrij scherp geschuurd. Wederom een flinterdunnen voorlijst ( 0,5mm max)
    is het een idee om de onderkant-voorlijst te voorzien van wat drupjes CA?

    Daarnaast, ik heb hier thuis nog eierlak, extra krasvast op waterbais staan, met PU versterkt. Dat blauw witte Glitsa busje. Ik gebruik het om de onderkant van elapormodellen te versterken.

    Is dit bruikbaar? te zwaar? Mag geen waterbasis zijn?

    En dan de laatste voor vandaag:

    Ik heb alleen 25gr mat. Ik lees dat ik ongeveer 80gr mat moeten gebruiken voor de vleugel. Moet ik dan 3x 25gr doen? Of is 2 x voldoende.

    Goed, dan ga ik nu de 2 vleugel delen aan elkaar lijmen.

    Bedankt, wat leer ik een hoop zo :D
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Ah, zojuist via Peter vernomen dat ik beter niet die lak kan gebruiken. Da's jammer, wat zijn de klein potjes toch verrekte duur :rolleyes: :( ..

    Goed, secondenlijm of epoxy dus. We gaan er mee aan de slag.

    bedankt!
     
  6. fireforx309

    fireforx309 Guest

    een iets of wat handige bouwer maakt er zo een strak carbon/glasvezelrompje voor! ;) ziet er ineens veel strakker uit!

    alvast veel genot met de bouw, en nog meer met het vliegen.

    weet wel dat je de mimi ERG licht moet kunnen bouwen om er echt goed mee te kunnen vliegen.

    bij een toestelletje van 1meter is elke gram cruciaal.
    ik denk dat we dit allemaal maar al te goed beseffen na het bouwen van de mimi :)


    enjoy !

    een een fijn nieuwjaar gewenst!
     
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Klopt,

    De bedoeling was ook om mijn Mimi ligt te bouwen, alleen hielp het hout voor de vleugel mij niet echt mee.

    Ik heb even de foto's bestudeert op de F3K.nl site m.b.t. het frezen van die gaten in de vleugel. (niet helemaal door). Dat zie ik ook wel zitten. Lichtjes infrezen. Ik denk dat dat op zijn manier prima moet lukken. En ik vermoed dat het veel winst op gaat leveren omdat ik veel zwaar hout weg kan halen.

    Worden die gaten daarna met oralight bekleed om de onderkant weer vlak te krijgen? Of blijven die gaten open, en werkt het als een soort tubulator..

    Ik hoor graag wat te doen met de gaten, dan ga ik vandaag weer verder.

    Bedankt!
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Remy,

    Welke versie tekening gebruik je, MiMi_solid_A.pdf?
    Ga voor de antwoorden even hiervan uit.

    Gebruik een plaatje, veel beter dan een pen, want daar krijg je alleen maar au aan de vingers van.

    [​IMG]

    Net wat Peter schreef ietsje scheef, niet haaks op de vleugel maar bijna haaks op de vliegrichting in de vleugel lijmen, zie tekening van de MiMi.

    Vleugeldelen kan je het beste met Epoxy aan elkaar lijmen.
    Zo te zien maak je de versie met een enkele knik, alleen in het midden.
    Er komt een triplex-versteviging in de deling, een glasmatje is niet noodzakelijk. Mag natuurlijk wel 2x 50 gram is ok. (2x 25 + 2x 25 kan natuurlijk ook) Eerst een smalle en hierover een wat bredere. (zie er netjes uit) Aanbrengen kan met secondenlijm. Zelf gebruik ik gewoon de vernis waarmee de vleugel wordt "gelakt".

    Ik zie op de foto dat er een vuren lijstje aan de achterlijst zit. Prima zo niets meer aan doen.

    75 gram is netjes. De vleugel zal dan tussen de 80 en 85 gram wegen als die af is.
    Je kan gaten maken. Deze kunnen blind zijn of door en door zijn, maakt niet veel uit. Door en door is eenvoudiger te doen. De gaten maak je altijd dicht met een stukje oracover, dit doen nadat je de vleugel hebt "gelakt".
    De gaten geven een gewichtsreductie van tussen de 13 en 16 gram.

    Deze hoek is kleiner dan op tekening. Kan zijn dat het model iets minder goed (kort) draait.

    Waterbasis kan kromtrekken geven. Je kan het proberen op een reststukje balsa. Lak op terpentinebasis doet dat zeker niet.


    Pertinent niet waar!!!
    Natuurlijk zal een zeer lichte MiMi het prima doen als het bladstil weer is.
    Een erg lichte MiMi weegt ongeveer 145 gram. Een gemiddelde MiMi weegt rond de 170 gram. Bouw je netjes en licht is 150-155 gram (solid versie) haalbaar. De vleugel weegt dan 75 gram en de romp ook zoiets.
    Probeer het model licht te maken dat is prettig bij rustig weer. Gaat het waaien kan je gerust de MIMI tot over de 200 gram ballasten.
    Zelf vloog ik graag met een gewicht rond de 165 gram, ook in wat rustiger weer.

    Waarom maak je de versie met de enkele knik? De poly-versie (met ook een knik halverwege de vleugel gooit hoger en stuurt prima.
    Let wel de V-stelling in de knik is kleiner.

    Probeer de neuslijst zo nauwkeurig mogelijk te schuren (Neus erg belangrijk voor het profiel) Als de neuslijst nu scherp is, is dit niet goed.

    Groet

    Frans
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hallo Frans,

    Hartelijk dank voor jou reactie. In één klap alles helemaal duidelijk. Ik kan hier even flink mee vooruit. Ik ga zo nog de neuslijst na kijken. Waar het kan zal ik hem nog profiel getrouwer gaan schuren.
    Als ik het zo hoor m.b.t. de gaten dan laat ik het nog even voor wat het is. Komt het model zwaarder uit dan verwacht dan zal ik het er alsnog in maken.
    Na een telefoon gesprek gister heb ik toch besloten de vleugeldelen met medium secondenlijm te lijmen. Jou bericht komt dus net te laat:(. Ik heb gister 2 matjes van 25gr, 3cm breed over de vleugel gelegd. De vleugel voelt nu al knetterstijf. Ik sta dus te kijken van 100gr mat. Ik zal er zo nog een bredere 25gr mat over heen leggen.
    Dan heb ik 75gr aan mat totaal.

    Waarom ik voor een enkele knik heb gekozen is puur gevoelsmatig. In mijn vrije vlucht tijd bouwde ik vleugels met dihedral en polydihedral en telkens neigde ik weer naar de dihedral vleugels. Gevoelsmatig vloog dit stabieler, en had de wind minder vat op de vleugel.

    Typish dat je hoger gooit met een polydihedral vleugel:)..welke theorie schuilt hier achter?

    Frans nogmaals hartelijk dank. Ik beleef veel plezier aan het bouwen van dit kistje!

    Komt er ooit nog een 2de, 1,5meter ontwerp? :)? Ik kan nu al niet wachten om zoiets te bouwen.
    Goed, eerst de mimi. Ik ga zo aan het rompje beginnen.

    Dank!
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou, Het rompje is gister ook gemaakt. Althans, het voorstuk.
    De staart en de blokjes waarmee de staart op zijn plek word gehouden kan ik morgen pas maken.

    De vleugel, staartdelen, en het voorstuk van het rompje wegen bij elkaar ongeveer 100gr.
    Ik ga ze zo nog wegen.
    Hmm, ik heb dus nog ongeveer 70gr speling. Het setupje zo'n 25gr. Dan dus nog 45 gram voor de staartbuis, vernis, glasvezel etc.

    Wat denken jullie? Wat zal het qua gewicht worden?

    Nu zoek ik hier in NL even 2 micro servo's. Ik heb gekeken naar de PowerHD 3,7gr servo op www.rchobbyparts.
    Maar ook naar de SG50 en de HXT500. De HXT500 weegt 6,3gr.

    Welke te nemen? Ik neig naar de power hd, of zal deze te zwak zijn?
    Ik hoor graag jullie mening.

    Ik post zo foto's van het rompje.
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 2 jan 2012
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou,

    Ik heb de beslissing dan maar zelf gemaakt. Het zijn de HXT500's geworden. Ik zie ze vaak voorbij komen op het forum dus maar gegaan voor de bekende weg.

    Verder nog 4meter dyneema vislijn gekocht. Een tikkeltje dikker dan het dunste. De lijn kan 6Kg hebben. Ik heb deze genomen omdat dat voor mijn gevoel net wat duurzamer is tegen slijtage.

    Verder krijg ik morgen van Aldert ( nogmaals dank!) een kleine voltage booster.
    Ik heb nog een nieuwe 1s 150mAh lipo. Ik zal eens zien of dat wat is en of het uitkomt met het CG. Zoniet, dan word het misschien een 350mAh.

    Ook komt er morgen een stukje koolstof. ( een servohevel van 100mm die ik verzaag)

    Als het goed is is hij dus morgen af:)..... Ik ben razend benieuwd.

    De rede dat ik hier post is omdat ik wacht op kritiek en graag tijdig word geattendeert op eventuele fouten.

    Ik ga maar gewoon door op mijn eigen manier. Zolang er niet word gereageerd ben ik voor mijn gevoel op de juiste weg, dnek ik dan maar:)...
     
  13. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Hey Remy,

    Het bouwen nog niet verleerd zie ik. Netjes!
    Mag de NLC daar trots op zijn? :)

    En veel plezier met bouwen/vliegen van deze mini!
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De NLC mag zeker trots zijn.

    Rick
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Remy,

    De HTX500 zal er net wel of niet inpassen.
    Romp is ongeveer 28mm, servo zonder armpje 25mm hoog.
    Zal er om spannen.

    Het ziet er allemaal goed uit, netjes gedaan!

    Die 170 gram (of lager) is zo te zien wel haalbaar.
    Echter oppassen, het is soms verbazend waar het gewicht vandaan komt.

    Normaal gaat er een 150 mAh NiHM accuutje in, dat weegt ongeveer 20 gram.
    Een Lipo van 150 mAh weegt bijna niets.
    Denk dat je zelfs makkelijk een 2P 350 mAh accuutje kan gebruiken en dan nog zelfs lood nodig hebt voor de juiste balans.

    Vergeet niet de instelhoek te controleren.
    Onderzijde vleugel en stabilo moeten parallel lopen.

    Groet

    Frans
     
  16. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Als het vliegen je net zo goed afgaat als het bouwen mogen de minivliegers hun borst nat maken.....
    Netjes!!!
     
  17. fireforx309

    fireforx309 Guest

    hxt 500 past net wel als je een gatje in de romp maakt om de aansturing er langs buiten te laten lopen....
    IN de romp aansturen zal niet lukken (probeerde dit zelf)

    over de gaten in de vleugel... tuurlijk maakt men deze dicht, anders heb je geen draagvermogen! (ff logisch nadenken ;) )
     
  18. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Beste,

    Hartelijk dank voor al jullie leuke berichten!
    Ik doe mijn best met houtbouw, al betrap ik mijzelf vaak op een tikkeltje muggenziften.
    Het is inmiddels zo'n 4 jaar geleden toen ik voor het laatst een balsa plankje in mijn hand had dus het is weer even wennen.
    Toch geniet ik er van!

    Ha Eric! Da's een tijd geleden! Trots? Nouja...Ik doe m'n best:)

    Leuk je weer te spreken!

    Theo, Ik hoop het! Ik ben heel erg benieuwd hoe hij vliegen zal. Al is het niks, dan heb ik toch veel plezier beleefd aan het bouwen:)
     
  19. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Toe net even 2 laagjes 25gr glasmat onder en boven de tip geplaatst. Dit als voorbereiding voor de "peg?"..
    Nadat ik dit heb geplaatst heb ik het vleugeltje gebalanceerd..Natuurlijk was hij aan één kant zwaarder. Hoe lossen jullie dat op? Om nu wat richtingsroer te geven vind ik eigenlijk zonde..Lood plaatsen ook. Ik heb nu de andere tip ook gelamineerd :rolleyes: (ik had m'n twijfels bij de dun geschuurde tipjes....)helaas is het nog niet genoeg..

    Tevens de romp van 2 blokjes voorzien welke de staartboom en tevens de vleugel vast houden.

    Dit alles bij elkaar weegt nu 110 gram. Jemig..even snel 11gram erop gejast. Dat gaat inderdaad snel!

    Even de binnekant van het rompje gemeten.. 27,5mm Oei...Servoheveltjes dunner maken? Onderkant servo verwijderen en kortere schroeven gebruiken? Nouja we zullen zien:D

    Ps Firefox: Een tikkeltje bijdehand? ha-ha. Frans heeft op zijn site de vleugels half doorgefreest. Niet helemaal door dus. Dit zorgt dus nog steeds voor lift. Mijn gedachte was dat dit niet nadelig hoefde te zijn. Even een gauw hersenspinsel: Misschien ontstond er in de gaten een soort turbelentie wat het gat weer deed "dichten" Net zoiets als het KF4 profiel.
    Echter blijkt dat deze gaten gewoon weer worden beplakt met ora-light. Da's niet te zien op de F3K site.

    Daarnaast zal ik geen gaten door en door maken. Da's niks voor mij. Of ribben, of dicht.
    Btw, de aansturing buiten de romp? oei, nej..da's niet zo fancy! toch?
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.830
    Locatie:
    Vlaardingen
    Gewoon een gaatje boren in de lichte tip en hier lood in stoppen.
    Een klein beetje verschil is niet erg.
    Valt de vleugel direct om is corrigeren wel aan te raden.
     

Deel Deze Pagina