wat vragen over een kleine duikboot

op verzoek van een aantal mensen maak ik maar een nieuw draadje hier.

waar zal ik is beginnen? ik ga gewoon proberen om een revell K-141 "kursk" te verstevigen en hopelijk hou ik dan genoeg ruimte over voor een wtc van 40mm doorsnee (iemand enig idee binnen diameter? ik ben met mijn schattingen van 35mm uit gegaan, heb ik meer of minder? ik ga zo snel mogelijk zelf kijken, maar ik zit nog op school dus ik moet prioriteiten stellen...)

ik denk in eerste instantie deze motor te gebruiken het is de zelfde als de graupner 320 7,2 volt

of misschien deze, maar dan is het probleem dat ik een speciale regelaar nodig om ook achteruit te kunnen...

wat wel een voordeel is dat hij maar 12mm in doorsnede is.

ik heb een aantal manieren gevonden om waterdichte doorvoeren te maken, maar wat is nou het handigst om op zo'n kleine schaal toe te passen? zou ik ook een starre-as zoals ze bij speedboten gebruiken hiervoor gebruiken of gaat dat lekken als hij helemaal onder gaat? (lijkt me niet te moeilijk aluminium of messing buisje met siliconen kabel erin en schroefdraad als as?)

dit heb ik gevonden en het werd ook genoemd in het draadje van niels (32mm wtc)

wat betekend dat rcabs? en kan ik dat zo klein maken of kan ik ook net als niels een servo proberen aan te passen om er een piston van te maken of kan je ook van een aangepaste servo een simpel pompje maken?

ik denk dat dit het wel was voor nu...

jacar (ja een moeilijk spaanse naam kan er ook niks aan doen [gaaker]

ik heb een site gevonden waar ze perfecte buizen voor wtc's verkopen>>>>www.bouwplastics.nl<<<<
daar staat dat een plexiglas buis van 40mm diameter een innerdiameter van 36mm heeft dat vind ik wel een mooie maat.

iemand zei dat micro servo's heel erg duur waren, maar dat valt heel erg mee toch? hooguit 20 euro.
en even over de ontvanger: kan ik een gewone kleine 40 mhz nemen of kan ik dan amper 20 cm onder water gaan?

groetjes jacar.

Hoi Jacar,

Je kunt prima die 40mhz ontvanger gebruiken en als het water schoon en vooral niet zout is dan moet je rustig 2 meter diep kunnen, al zal een halve meter vaak al diep genoeg zijn, wil je nog wat zien kunnen. :lol:

De meeste model subs varen op periscoop diepte of vlak onder het wateropervlak omdat je dan op de rimpel of golf kunt varen.
Snappen de toevalige voorbijgangers er tenminste ook niets van. 8O 8O dat vind ik het leukste ervan.
Al kan ik dan kiezen tussen rimpel of een aardige golf en dat hangt van je model sub af, de groote en vorm en natuurlijk de snelheid.

Groeten,

Jan Huizenga.

hallo jacar

de kursk zelf moet je niet verstevigen net zoals wij de skipjack niet hoeven te verstevigen
de romp hoeft geen druk te weerstaan
het enige dat je meot doen is spantjes maken van plastiek waar je wtc in vast komt te zitten
zodat hij niet rond slingert in de romp van je model
kijk anders eens bij de k-154 tigr daar zie je op de foto's wat ik bedoel
bij het vorige topic waar je aanwezig was heb ik reeds postings gedaan om een as en een doorvoer waterdicht te maken
messing buisje voor de doorvoer en er een siliconen darmpje overheen met wat vaseline
de gele siliconen darm uit de modelbouw winkel gebruiken de witte is veel te soepel en scheurt na een tijdje
dezelfde voor je schroef as als je niet dikker gaat dan 2 a 3 mm en weer wat vaseline
als motor een 200 a 300 liefst een torx als ze die hebben
wil zeggen weinig toeren maar veel kracht

rcabs opzoeken op internet en in het forum daar zijn reeds topic's genoeg over geschreven
de compresor en het ventieltje komt uit een bloeddrukmeter
tekoop bij lidle of aldi voor een paar euries

groeten raf

ja ik wist al wel dat er spantjes in moesten komen, maar wel fijn om te weten dat ik het niet hoef te verstevigen.
ik zat over zo'n outrunner te denken omdat die behoorlijk goedkoop zijn veel kracht hebben wat zo'n 12mm motor eigenlijk niet heeft die wil een direct drive edf (electric ducted fan) of met eenvertraging een prop, maar zou toch ook wel als direct een klein propje moeten kunnen aandrijven?
ik zit een beetje met de lengte van de wtc ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ruimte er te gebruiken valt ik neem aan dat er wel een wtc van 40mm in moet kunnen passen alleen hoelang? ik heb voor het puzzelen met de onderdelen (die ik grotendeels nog moet gaan bestellen, waarschijnlijk bij ACW) zo'n 20cm met eindstoppen van 1,5cm, maar dan wordt het een probleem als ik gp 1300mah cellen wil gaan gebruiken en zo'n pakketje wordt toch duurder dan een klein lipo packje (6 cellen zo'n 25,- plus wat extra...tegenover 23,- voor weliswaar maar 400mah lipo accu packje maar dan wel compleet en een stuk kleiner dan heb ik zegmaar nog de hele onderkant van het dek over voor een duiksysteem want dan kan ik de ontvanger nog boven op het lipo pack zetten, die gp cellen passen er maar net in zijn zo'n 35mm als je ze in een driehoekje stapelt maar ze worden dan wel ook nog is 6 cm lang dan heb ik helemaal geen plaats meer over voor een duiksysteem en zelfs geen ruimte meer om er een dynamische duiker van te maken dus waarschijnlijk word het een zo dun mogelijke outrunner waarschijnlijk zo'n zelfbouw kitje en een lipo pack...)

ik zal inderdaad nog even op het internet zoeken
bedankt voor de reacties

jacar

nog even over die ontvanger :

als je nog moet kiezen, neem dan een 35 Mhz.

eigenlijk mogen we bij de schepen geen 40 Mhz gebruiken.
levert namelijk gevaar op voor de model-vliegtuigen.
Ik moet mijn zender ook nog eens een keer inruilen....

ik dacht dat het altijd anders om was 35 voor vliegtuigen en 40 eigenlijk voor alles..., maar jullie zullen het wel weten.

jacar

@Ronald,
ik dacht dat dat nu genoeg behandelt was die 35MHZ.
Met schepen mag het niet dat weet je.
Ben je op een tentoonstelling kun je niet varen.
En wat heb je dan?
Een mooi model, een mooie zender en je mag niet varen!
Begin er dan ook niet aan.

Hein

wat is het nou?????

en ik heb ook al meerdere keren het woord "bajonet sluiting" voorbij zien komen wat is nauw precies?
raf zei tegen mij dat ik speciaal bij norbert brugge kan laten maken zijn er andere alternatieven? (leveraar of ander soort van aansturing (zit toch in de staart niet?).)

jacar

dit zal wel vreemd klinken, maar is er iemand die voor mij twee kleine eindplugen kan draaien? aangezien een draaitafel nogal duur is voor iemand van 15 en mijn vader niet zo'n doe het zelfer is en voor zover ik weet ken ik niemand die er een heeft dus vraag ik het hier maar....

jacar

elke wtc heeft toch aan de uiteindes eindpluggen? nou die kan ik dus niet zelf maken....
en de afmetingen worden denk ik 36mm doorsnee en 15 tot 20mm in lengte en er moeten 2 groeven in voor o-ringen.

jacar

Sorry voor de verwarring !!!

ik heb een 35 Mhz zender en dat is niet goed, je moet dus bij voorkeur
een 40 Mhz zender hebben !!

hallo

als je iemand weet met een draaibank dan zijn bajonetsluitingen heel snel zelf te maken
vooral als je het principe van hein gebruikt zijn ze makkelijk
wil je het moeilijke rdan gebruik je het nrobert brugge principe

ik draai ze nu zelf en de volgen de set maak ik met 2 o ringen omdat ik een dubbele seal toch net iets veiliger vind

groeten raf

Hallo Sparkie,

Ik weet niet of je al een bestelling heb gedaan voor de zender,

maar ik heb het wel al gehad met mijn brandstof auto oke dat zijn dan geen boten maar toch ik mocht toen niet mee doen puur omdat ik op 35 mhz zat en die is special voor vliegtuigen en helicopters dat is mijn toe ook verteld dus daar stond ik met mijn duur auto en zender kon dus niet mee doen aan de wedstrijd en wat ik helemaal niet leuk vondt is dat ik er ook nog twee voor gereden heb.

Dus als je toch ooit aan iets mee wilt doen zou ik 40 mhz kopen.

ps : succes verder met je project.

hoe zit het nauw eigenlijk met de zender? ik neem aan dat ik een normale 4 of 6 kanaals zender kan nemen, maar soms zie je zo'n speciale zender die eigenlijk alleen voor subs zijn (neem ik aan) wat voor zenders zijn dat en ze kosten vast wel veel...?

Hallo Sparkie,

Ik gebruik zelf de fc-16 van robbe de digitale versie en die gebruik ik voor 4 boten en het werk prefect,het ligt er aan wat je al zo wilt doen met de onderzeeer.

roeren
duikroeren
voor/achteruit
schakelaar om de duiktanks te regelen
eventueel verlichting te schakelen

dus ik zou zeker voor een 6 kanaals zenders gaan maar 4 kanaals is ook mogelijk.

maar misschien zijn er andere die wat meer kunnen vertelen hier over.

hallo

ik vaar met mc10 en mc12 van graupner
de uitbreidingen heb ik zelf gemaakt en ik ben van deze zenders heel tevreden

maar een speciale duikboot zender heb ik nog maar door 1 persoon in duitsland zien gebruiken hoor
en die vaart dan met die zender ineesn met een duiboot of 5

groeten raf

@Sparkie,
als je echt een zender wilt hebben speciaal op jouw wens gebied , de duikboot, moet je een Becker zender bestellen.
Deze zijn alleen op bestelling te krijgen en kosten veel €€€€€€
De zender waar Raf het over heeft is een zender met tip toetsen en al zeker 30/35 jaar oud.
Helmuth H. kan er al zijn 7 boten tegelijk mee laten varen.
Zelf heb ik een FC 18 van Robbe programmeerbaar.
Is ook goedgebruikt te koop.

Hein

Back